Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 x LP-style


Anbefalte innlegg

Har de siste ukene, imellom div andre ting jeg har drevet med, startet på byggingen av 2 LP-style gitarer.

Siden de blir ganske like bygger jeg dem samtidig. Har kommet omtrent like langt på dem. Med unntak av at den ene har jeg grovfrest formen på toppen, mens den andre fortsatt er flat.

Begynnte med en plank i mahogny og noen maler:

(jeg sagde da med det samme ut to andre gitarkropper med det samme, som vil bygges ferdig litt senere)

DSCN0450.jpg

DSCN0453.jpg

Ferdig utsagde kropper:

DSCN0454.jpg

Her er mahognykroppene dimensjonshøvlet og limt sammen, og lønnetoppene grovsagd ut.

Halsene og gripebrettene også grovsaget.

DSCN0459.jpg

Dimensjonshøvlet og limt lønnetoppene:

IMG_0872.jpg

Frese ut hulrommene for potmetere og PU-switch:

IMG_0904.jpg

IMG_0908.jpg

Spor for fretwiren saget:

IMG_0879.jpg

IMG_0880.jpg

Så langt har jeg kommet nå, og her blir det stopp til over nyttår, da jeg reiser på jobb igjen i morgen.

IMG_0916.jpg

Den ene får malteserkors inlays i gripebrettet.

Grovtilpasset her:

IMG_0914.jpg

Endret av Airbrusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har de siste dagene gjort litt mere på disse..

Laget kurven på toppene, og slipt litt.

Den ene er mere eller mindre ferdig slipt, mens den andre er bare grovslipt ennå.

IMG_1336_zpsf9587d0f.jpg

IMG_1338_zps75dda2be.jpg

IMG_1339_zpsc80b0cc1.jpg

IMG_1345_zpsa428de26.jpg

Slipt radius på det ene gripebrettet.

IMG_1347_zps3ecc527c.jpg

Jeg har lenge gått med planer om å bygge meg en skikkelig jigg for å frese sporet for bindingen, og endelig kommet meg i gang med det.

Det er noen timers arbeid, men etter å ha routet to gitarer burde jeg vel ha hentet inn den tiden, i forhold til å skjære det ut med ett håndverktøy.

Også blir resultatet meget bedre med en slik jigg.

Først laget jeg en litt "flatklemt" halvkule. Siden jeg ikke har noen tre-dreibenk saget jeg den sånn grovt i båndsaga, borret senterhull og monterte den på akslingen på benkslipermaskinen min :)

Brukte ei grov fil/rasp for å forme den, og sandpapir til slutt. Det fungerte helt utmerket.

IMG_1355_zps63e580a6.jpg

IMG_1356_zpsc33a4543.jpg

På Jula fant jeg noen skuffeskinner som jeg bruker for å få en fin og god opp-og-ned-bevegelse.

Og ett strikk for å surre bagasje til å løfte av litt av vekten så den sklir lettere op og ned.

IMG_1360_zps040722cc.jpg

Her er undersiden, med halvkulen skrudd fast. Med denne plassert slik følger fresen konturene på en kurved topp.

Kan også route akkustiske gitarer med denne. Trenger bare litt ekstrautstyr for å spenne opp gitarkroppen i, så den ligger stødig.

IMG_1359_zps5e0c4b56.jpg

Og blandt fresestålene jeg hadde så var det selvfølgelig ingen med lager som hadde riktig dimensjon slik at sporet blir riktig dimensjonert for bindingtykkelsen.

Jeg fant noen fresestål og riktige lager på en butikk her i byen, men det kostet over 1000 kr tilsammen.

Så da fant jeg ut at det var bedre å modifisere de jeg har.

Jeg har tilgang på dreiebenk for stål/metall, så da dreide jeg noen hylser som jeg presset utenpå lagerene. Da ble dimensjonen riktig :)

IMG_1358_zpsf660dd08.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.