Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kraftig forsterker til konsertbruk?


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvor kraftig forsterker (type antall watt) pleier man å bruke til konserter? Snakket med en gitarist tidligere som mente at det holder med ganske små forsterkere (kanskje 30-40 watt), for de mick'es uansett opp når man spiller konsert. Regner med at svaret vil variere mye utfra type musikk, konsertlokale etc, men ønsker å sjekke om det er noen type forsterkere som peker seg mer ut enn andre.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har nu en "18 watts" amp (2xEL84 Marshall klone) som aldrig kommer i nærheten av "sweet spoten" på øvinger/spillinger ... Det samme "problemet" hadde jag med Dr Z Carmen Ghia (2xEL84 "18 watt") med 2x10 kabinett ...

Så jag ser ikke på en 30-40 Watts forsterker som en "ganske liten forsterker" ...

Jag har då ampen instillt på rent lyd og bruker pedaler til boost og vreng ...

Så mitt svar blir sån ca 15-18 watt (2xEL84).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye "kommer an på" her. Skal du spille i Spectrum, Valle Hovin etc. ville jeg valgt noe kraftigere.

Men de aller fleste av oss gjør jo ikke det. Ja, som regel er 30-40W mer enn nok. Noen sverger også til 15W.

Men det kommer også an på om det er rør eller transistor vi snakker om. En transistorforsterker trenger ofte mer watt for å spille pent, mens en rørforsterker spiller ofte bedre når den blir "presset" litt. Dvs. ligger på grensa til forvregning.

Spiller du på større scener får du som regel gitar i monitoren hvis du ønsker, og på små klubblokaler kan noen ganger 30-40W være litt mye, i allefall hvis du vil ha litt drag i en rørforsterker.

Men ja, den wattstyrken funker til det aller meste... hvis det er rør vel å merke!

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jag ser ikke på en 30-40 Watts forsterker som en "ganske liten forsterker" ...

Såpass ja. Interessant. Jeg har en Marshall VS265, altså 65 watt forstreker, og tenkte bytte ut denne med en mye mindre. Kanskje jeg skulle vurdert en 15-18 watt type forsterker. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel 15W (2xEL84) fra tidlig ´70. Spiller absolutt høyt nok. Hadde ikke nølt med å ta med denne på klubb-gig.

Og jeg bygget en 15W for ca. 10 år siden som spiller høyt som f***.

Men det jeg selv bruker på gigs er en gammel Fender Bassman fra 1963. 50W. Funker veldig bra det også. Til og med med denne får jeg monitor ;)

Nå ligger det en Peavey Classic 30 i kjelleren som jeg aldri har fått prøvd, pga. at jeg kjøpte den defekt. Venter på deler, og jeg er meget spent på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det er rørforsterkere det er snakk om nå. Det kommer jo selvsagt an på hvilken sjanger man spiller i. Til clean, så er det utrolig greit å ha litt å gå på før ampen vrenger. Men spiller man med vreng, så er det for min del helt ok med noe ala 15-50W.

Når man spiller live, så er man gjerne ikke så opptatt av en fyldig lavfrekvent/bassrespons i gitarene pga brumming og udefinert lyd, men gjerne la bassisten ta seg av de dype frekvensene. Og lydmannen blir glad dersom man ikke krænker en 120W røramp på scenen. Dermed så mener jeg at en amp på 15-20W er ypperlig til livebruk med vreng. Da får du mulighet til å krænke ampen litt.

Når det er sagt, så har jeg spilt på amper på 100W som låter bra ved moderate styrker, kontra amper med samme wattstyrke som spilte grisehøyt.. Så det er veldig varrierendes fra amp til amp hvor høyt de spiller, og hvor bra de låter ved en moderat lydstyrke.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns til og med 12-15w er for mye hvis det er kombinasjonen preamp- og sluttrinnsvreng en er ute etter. Da må man spille HØYT (mange mener kanskje ikke at dette er spesielt høyt, men det er det..., det er bare at dere spiller med en trommeslager som spiller for høyt - eller at dere hører dårlig).

Det kommer jo også helt an på hva slags type amp, type rør osv osv osv...

Da jeg hadde Headstrong-ampen var jeg sjeldent over 5 i volum, og det var høyt nok i massevis (og da var det cleant så det holder..., men nå bruker jeg som regel pingle-single coils).

Bassman-komboen jeg har nå kan jeg bare drømme om å bruke som skranglevreng-amp. Da blir jeg nok kastet ut av bandet. Heldigvis er det ikke derfor jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, kom på en ting: Hvordan er det typisk med vreng på slike relativt små forsterkere - er det lite og dårlig innebygget vreng? Jeg mener, ville folk som Terje Rypdal og Jeff Beck fått sin fantastiske lyd ved å bruke slike små forsterkere? Har bare inntrykk av at relativt små forsterkere ikke har så mye innebygget vreng, slik at man må kompensere ekstra med pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du snakke rom billige transistorer eller dyrere røramper.

Fordelen med å ha en lavstyrke røramp er nettopp at du kan presse ut mye mer sluttrinnvreng ut av den kontra en 100W. Ellers har ikke vreng noe med wattstyrken å gjøre :)

Skjønner. Har du link til noen bra forsterkere av type vi snakker om, men bra innebygget vreng? Bare så jeg får litt input på hva man typisk har å velge mellom som er verdt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du snakke rom billige transistorer eller dyrere røramper.

Fordelen med å ha en lavstyrke røramp er nettopp at du kan presse ut mye mer sluttrinnvreng ut av den kontra en 100W. Ellers har ikke vreng noe med wattstyrken å gjøre :)

Ett godt (syns nu jag i hvert fall...) eksempel er min hjemmebygde amp med ett EL84 rør og en preamp med en halv 12ax7 og en EF86 parallellt ...

Den er vel på sån ca 5W ... sån "typisk" Single Ended EL84 ...

Hadde med den på øving en gang og den var helt perfekt !

Lydmessig tog den akkurat opp plassen mellom bassen og lead/#1 gitaristen, og jag fikk kjørt den såpass hardt att det blev sån fin "clean med litt hår på brystet" lyd ! :-) Brukte da en 1x12" kasse med ett Weber Alnico Blue element.

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.