Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kraftig forsterker til konsertbruk?


kenneho

Anbefalte innlegg

Er du ikke et menneske? Menneskeøret er ganske generelt, selv om folk hører litt forskjellig alt etter alder etc.

100db er 100db på papiret, men ikke i virkeligheten. Det er en grunn til at bassforsterkere kan operere med mye, mye høyere effekt enn gitarforsterkere. Nettopp fordi frekvensene du hører og dynamikken er helt annerledes.

Det er sært hvordan folk krangler med andre som faktisk har faglige begrunnelser for uttalelsene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, medmindre man skal spille på Oslo Rectum e.l., hvilket jeg aldri har gjort, så er det uansett slik at dersom man kliner til med altfor høyt volum i backline, så tukler man til eget lydbilde, egen hørsel, lydmannens jobb, og publikums opplevelse. For høy scenelyd er aldri noe sjakktrekk.

Når det er sagt, så handler jo ikke det bare om antall watt i ampen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt poeng er også å plassere amp eller kabinett slik at en selv hører det. Buksebeina er uten ører og bassisten på andre sida av scenen er gjerne ikke veldig interessert i veldig skjærende og høy gitar.

Jeg bruker en amp på ca. + 30 watt, og skulle jeg utnyttet sluttrinnsvreng i den max, hadde jeg blåst resten av scenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke et menneske? Menneskeøret er ganske generelt, selv om folk hører litt forskjellig alt etter alder etc.

100db er 100db på papiret, men ikke i virkeligheten. Det er en grunn til at bassforsterkere kan operere med mye, mye høyere effekt enn gitarforsterkere. Nettopp fordi frekvensene du hører og dynamikken er helt annerledes.

100dB er 100dB uansett, det er ikke avhengig av subjektive oppfattelser.

Men når man snakker om hvor mye effekt man trenger for at et instrument skal finne sin plass i et live-lydbilde, så er det mye som spiller inn, blant annet frekvensområdet. Det har blant annet å gjøre med at øret oppfatter mellomtonefrekvenser lettere enn svært høye eller lavere frekvenser (frekvensavhengig følsomhet).

Ellers er det ikke slik at bassforsterkere spiller mye høyere enn gitarforsterkere. Basselementer har ofte veldig lav følsomhet. Typisk følsomhet kan være 85dB. Det vil si at 1w gir 85dB, 10w gir 95dB, 100w gir 105dB og 1000w gir 115dB. Dette kommer av at sammenhengen mellom effekt og lydtrykk i dB er logaritmisk. En gitarforsterker på 15w med et relativt følsomt element har ingen problemer med å matche dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plassere utstyret så du hører deg selv godt er et must, 4x12" som spiller rett i knærne er ikke optimalt når man står en meter unna. Og jeg har aldri gitar i monitor.

Jeg vil også presisere at for meg handler det ikke nødvendigvis om volum når jeg sier at 15-20 watts forsterekere er ubruklige for meg, det handler om gjengivelse av lave frekvenser og headroom, som henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å plassere utstyret så du hører deg selv godt er et must, 4x12" som spiller rett i knærne er ikke optimalt når man står en meter unna. Og jeg har aldri gitar i monitor.

Rart hvor forskjellig folk funker. De jeg spiller med, og spesielt bassister og trommiser, de rett og slett forlanger alt i monitor...... Betyr det at du spiller så høyt at du skjærer igjennom alt, uansett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvor forskjellig folk funker. De jeg spiller med, og spesielt bassister og trommiser, de rett og slett forlanger alt i monitor...... Betyr det at du spiller så høyt at du skjærer igjennom alt, uansett ?

Hehe nei, er bare rett og slett at jeg ikke kan fordra lyden av gitaren i monitoren. De andre kan ha så mye de vil, men i min monitor skal det ikke være noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er greit å skippe monitorene dersom det lar seg gjøre. Har ofte opplevd at lydmenn ikke er så flinke til å stille inn lyd i monitorer uansett.

På små scener så er det utrolig greit å vinkle forsterkeren fra siden mot scenen istedenfor ut i salen og la lydmannen styre lyden ute. Da får du mye gitarlyd på scenen og man kan droppe gitar i monitor. Står forterkerene på linje med trommis og peker ut i salen og du får lyden midt i ryggen, så er det litt verre..

Kommer vell an på hvor flink lydmannen er og hvor stor scene du spiller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.