Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kraftig forsterker til konsertbruk?


kenneho

Anbefalte innlegg

100dB er 100dB uansett, det er ikke avhengig av subjektive oppfattelser.

Nåja. 100 db ved 40 Hz oppleves ganske annerledes enn 100 db ved 1000 Hz, for ikke å si ved 20.000 eller 40.000 Hz. For eksempel. Ergo. En amp med mer trøkk i lavere frekvenser oppfattes ikke som en amp med mer trøkk i høye frekvenser, selv om begge måles til 100 db. Blir det riktig mye bass, oppfattes de ikke en gang med det samme sansene. Mens øra hører på hylinga, er det r... som må ta støyten fra 18-tommerne som simulerer jordskjelv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye vettugt å bidra med egentlig, for jeg spiller som nevnt mest på små scener. Men jeg er veldig opptatt av problemstillinga generelt sett, fordi at de jeg har spilt med de siste åra, det er gamle pønkere, og de spiller så inn i granskauen høyt at vi til og med øver på full rigg med monitorer, for i det hele tatt å høre vokalen. Og så jages volumet.....

Så nå er jeg på glid inn i en litt annen verden med full fokus på at det må gå an å spille med et lavmælt uttrykk.

Så fra mitt ståsted, til trådstarter, så trengs egentlig ikke så mange watt nei. Det spilles da jaggu høyt nok på gamle 18 og 22 wattere... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gitarer i monitor og monitoring generelt, kan det etter hvert bli et kunststykke å unngå lydkrig og grautlyd på scenen hvis alle skal ha "alt" i monitor. Jeg sier ikke at det ikke lar seg gjøre, men min erfaring er at man får de beste arbeidsforholdene for alle i bandet hvis man begrenser monitoring til det som hver enkelt må ha. Ikke VIL ha. Her igjen spiller selvfølgelig variabler som type monitorer, størrelse på scene, type lokale osv. inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder scenelyd og monitorering så er helt klart jo mindre, jo bedre. Det er en treningssak å kunne spille med så lite volum av seg selv, spesielt når det gjelder sang.

Den var litt utydelig.... Kan leses dithen at du mener man skal ha så lite vokal som mulig i monitor, men det trur jeg vel neppe du mener..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at man bør ha minst mulig lyd ut av sin egen monitor, og kun det som er absolutt nødvendig. Skal alle musikerne ha alle mulige ting i sin monitor og overdreven mengde av sin egen vokal ender det ofte med bare "grøt" og feedback.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er i hvert fall helt avhengig av å høre egen vokal. Er ikke mulig å gjøre vokalen på en god måte uten å høre seg sjøl. Og det materialet vi spiller innebærer så lave toneleier at jeg av og til synger på samtalevolum. Ergo skal jeg alltid ha full pupp på egen vokal i monitor. Opp til det feeder, og så litt ned igjen.

Men jeg skjønner nå hva du mener :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er i hvert fall helt avhengig av å høre egen vokal. Er ikke mulig å gjøre vokalen på en god måte uten å høre seg sjøl. Og det materialet vi spiller innebærer så lave toneleier at jeg av og til synger på samtalevolum. Ergo skal jeg alltid ha full pupp på egen vokal i monitor. Opp til det feeder, og så litt ned igjen.

Men jeg skjønner nå hva du mener

Vokal er jo selvsagt i monitor. Trenger man ikke det, kan man jo nesten like gjerne være uten. Er jo egentlig ikke noen fasit på dette, men jeg bruker min egen vokal samt litt av de andre vokalene. Det er alt. Keyboardist har seff keyboard samt vokal, hovedvokalist har vokaler og litt keyboard, bassist har vokaler og trommis har vokaler, litt basstromme, keyboard og litt gitar.

De gangene en av medlemmene begynner å kreve noe annet, eller mye mer enn vanlig av ett eller annet, begynner balansen og bli skjev, og vi er i gang! :P

Jeg mener man heller bør tenke: Hva kan jeg ha mindre av i monitor, enn det motsatte. Da er det lettere å få god scenelyd for alle i bandet. Dette forutsetter naturligvis en viss disiplin på scenevolum for alle i bandet.

Man må også huske at selv om monitoren foran deg, er den du skal ha lytting fra, betyr ikke det at du er den eneste som hører den. Her utelukker jeg naturligvis in-ear systemet, da det er noe helt annet.

Med klassisk monitoring, er det også sjelden man får optimal scenelyd for alle mann, men det er noe man venner seg til etter hvert, og lærer seg å leve med.

Vil bare si at dette ikke er "belæring" myntet på deg, Tommern, men mer en personlig betraktning over temaet. Som sagt, er heller ikke dette noen fasit, og andre får det sikkert til å funke fint på andre måter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at dette ikke er "belæring" myntet på deg, Tommern, men mer en personlig betraktning over temaet. Som sagt, er heller ikke dette noen fasit, og andre får det sikkert til å funke fint på andre måter. :)

Uavhengig av hva det var ment som.... Jeg belæres svært gjerne jeg, det er noe av grunnen til at jeg henger her. Man stivner ofte i egne greier, så inputs fra andre er helt topp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.