Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kraftig forsterker til konsertbruk?


kenneho

Anbefalte innlegg

Forresten, kom på en ting: Hvordan er det typisk med vreng på slike relativt små forsterkere - er det lite og dårlig innebygget vreng? Jeg mener, ville folk som Terje Rypdal og Jeff Beck fått sin fantastiske lyd ved å bruke slike små forsterkere? Har bare inntrykk av at relativt små forsterkere ikke har så mye innebygget vreng, slik at man må kompensere ekstra med pedaler.

Jeff Beck har i det siste spilt på en liten Fender-combo, som har stått oppå eller bak Marshall-riggen som kun har vært til pynt. Han har også brukt mindre amper på den sista plata. Det er lettere å få vreng ut av en liten amp på levelig volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at dette spørsmålet stadig kommer opp.

Hvor høyt en amp spiller har veldig mye med hva slags høytaler man bruker.

Hvis du syns 18w er for lavt med en Greenback, så blir det å sette inn en V30

det samme som å øke forsterkeren til en på 36w.

En Eminence høytaler med sensivitet på 103dB vil det være det samme som å øke til en forsterker på 72w.

På samme måte kan riktig høytalervalg dempe en 18w hvis du syns den spiller for høyt.

Sensiviteten måles i dB ved 1w ved 1m avstand og ved en gitt frekvens.

En forskjell på 3dB tilsvarer en fordobling/halvering av wattstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at så lenge man mikker opp ampen gjennom PA, så klarer man seg lenge med 15watt dersom det gir den ønskede lydsignaturen. Dette har bl.a. med hvor hardt man driver rørene, elementene osv.

Øystein Greni i Bing Bang spiller visstnok gjennom en gammel Vox AC 15.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPM har et kjempepoeng. Hadde to kabinetter på "gutterommet". Et med et 8" eller 10" ikke veldig effektivt element, og et med 2x V30. Forskjellen mellom disse kan vel best beskrives som enorm med samme forsterker.

Du kan ikke spille vesentlig høyere med 2xV30 sammenlignet med 1xV30, bare så det er sagt. Siden forsterkeren leverer samme maks effekt (watt), så fordeles denne effekten på de to elementene, med en halvpart på hvert, og da spiller hvert element 3dB lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit er det, men det er viktigere å ta hensyn til hva det har å si i praksis. Når det kommer til lyd til f.eks til scenebruk, så har det mer å si hva det generelle øret oppfatter enn hva et tall sier. Å si at et 1x12 spiller like høyt som 2x12 er en sannhet med store modifikasjoner. Greit, de spiller begge høyt nok til at du ikke klarer å henge med til slutt. Men lydoppfattelsen er ganske forskjellig. Lyden blir mye større og det dynamiske området likeså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med GPM i mye men her har han et godt poeng ass. Det er hele signalkjeden som teller. Alt fra aktive/passive pickups til høyttalerelementer vil kunne gjøre at det "høres" høyere eller lavere ut. En 100W topp på en GB kasse spiller faktisk endel lavere enn man skulle tro, men fortsatt helt ubrukelig høyt selvfølgelig...........

hørt noe rykter om at 9db høres dobbelt så høyt/lavt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns til og med 12-15w er for mye hvis det er kombinasjonen preamp- og sluttrinnsvreng en er ute etter. Da må man spille HØYT (mange mener kanskje ikke at dette er spesielt høyt, men det er det..., det er bare at dere spiller med en trommeslager som spiller for høyt - eller at dere hører dårlig).

Amen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så privilegert at jeg har en trommis som klarer å SPILLE trommer, derfor kunne jeg klart meg med en micro cube på øvinger.. (Ikke at jeg bruker den da). Men en 15 watts røramp med en (eller to) 12" høyttaler holder til pop og rock på de fleste klubbscenene i landet, i hvertfall med oppmikking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, en av de verste konsertopplevelsene mine var når det stod en Marshall Silver Jubelee MkII på 100W på scenen.

Den gikk fra 0 volum til grisehøyt. Etter en del krangling med lydmannen, kom vi jo frem til at det ikke var noe særlig valg.. Ingen lyd eller masse lyd. Endte opp med dårlig lyd på scenen, øresus og ikke i nærheten av "sweet spot" på ampen. Det var på UKM for mange mange år siden med stor scene, masse publikum, men husker det godt. Så ja.. Man skal være ganske stor før man faktisk før behov for en slik amp :P

Madampen min spiller også ganske høyt om man vil at den skal gjøre det. Eneste forskjellen er at den låter fantastisk varmt og harmonisk ved moderate styrker. Hører dette godt på cleankanalen, da den vrenger ganske fort om man ikke skrur ned volumpottenpå gitaren.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sammenligne lydtrykk, må man, som Troll skriver, ta hensyn til det subjektive, og ikke bare målingstall. Jeg jobber mye, svært mye, med analoge og digitale målinger innenfor et annet område (bilder), og vet at et tall er et tall, mens sansene ikke alltid oppfører seg som enkelttallene skulle tilsi. Du kan godt måle samme lydtrykk, men frekvensområde og forvrengning betyr vel så mye for den subjektive opplevelsen. Samt lydforurensning. Hva skal til for å trenge gjennom støy, f.eks. (ikke bare trommer)? Det kommer an på mer enn decibel, det handler også om klang, transiens, overtoner og rommets beskaffenhet. Med mye mer.

Endret av toralfsan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man sammenligne lydtrykk, må man, som Troll skriver, ta hensyn til det subjektive, og ikke bare målingstall. Jeg jobber mye, svært mye, med analoge og digitale målinger innenfor et annet område (bilder), og vet at et tall er et tall, mens sansene ikke alltid oppfører seg som enkelttallene skulle tilsi. du kan godt måle samme lydtrykk, men frekvensområde og forvrengning betyr vel så mye for den subjektive opplevelsen. Samt lydforurensning. Hva skal til for å trenge gjennom støy, f.eks. (ikke bare trommer)? Det kommer an på mer enn decibel, det handler også om klang, transiens, overtoner og rommets beskaffenhet. Med mye mer.

Men hvis vi skal snakke om hvordan JEG oppfatter et gitt lydtrykk, uten at vi har noen målestokk, så blir denne diskusjonen latterlig meningsløs.

100 dB = 100 dB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.