Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Moderne" amper....


Tommern

Anbefalte innlegg

Åpnet tråden i håp om spennende diskurs rundt Diezel Hagen, 5153 eller Uberschall.

Fant i stedet innhold om billige modelleringsamper og bæring av combo eller 2x12" kab.

:wacko:^_^

Beklager om jeg ødela hælja for deg med trivielle spørsmål av potensiell interesse kun for allmuen....... :P

Du får kjøre Chuck Berry varianten.

Han hadde bare med seg gitaren i bilen.

Backline og band måtte arrangør stille med.

Trur jeg vil slite litt med primadonnanykker uten et slikt navn...

Men jeg synes da elementene ga litt vel skarp chrispy lyd. Nå er denne ampen bare et halvt år gammel så mye kan gjøres med innspilling av elementene.

Det vet jeg fra jeg byttet i min gamle Bassman.

Uansett: jeg betalte kr. 2300,- for en Mustang IV levert på døra. Dette er jo ingen pris, så den blir i mitt eie for lang tid framover, for utforsking, lek og moro.

Ja, og kanskje seriøs bruk.

Nå har jeg sett mange her som ikke vil vise seg med noe slikt på en scene. OK den er grei! Men hva hvis vi setter oss ned og tar en alvorstanke

(går dypt i oss selv), hvor mange av publikum i salen vil merke at det ikke er en rørforsterker til 140000,-?

EDIT: Det skulle vært moro med en diskusjonstråd om akkurat det siste utsagnet mitt! "Hvem i salen merker forskjell?" Interessant?

Dette er jo egentlig mye av essensen her, altså hvorvidt "moderne" løsninger kan funke helt greit...

Absolutt ingen vil jeg tro, alt dette med utsyr er vel 90% Mojo og spillerens egne preferanser. Jeg hører selv god forskjell på Peavey Classic´en og Harley Benton GA15 forsterkeren, begge har 12AX7 i preamp og EL84 i utgangen, men dette har nok minst like mye å gjøre med 1x10 vs 4x10 og forskjellige høytalere som forskjell i selve forsterkretsen, men hadde jeg lagt merke til forskjellen når trommisen slår inn - nja...

Og det er dette det handler om. Er det noen som har testa ut dette? Noen som mener dønn ærlig at det kan funke helt fint til livebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Mustang III med på en øving iallfall, og det funket da helt greit det.

Kan godt tenke meg at den går bra live mikket opp. Den har jo noen utrolig bra emuleringer da.

Og publikum ser jo bare en sort kasse med Fender-logo på!

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett mange her som ikke vil vise seg med noe slikt på en scene. OK den er grei! Men hva hvis vi setter oss ned og tar en alvorstanke

(går dypt i oss selv), hvor mange av publikum i salen vil merke at det ikke er en rørforsterker til 140000,-?

EDIT: Det skulle vært moro med en diskusjonstråd om akkurat det siste utsagnet mitt! "Hvem i salen merker forskjell?" Interessant?

Vet ikke helt jeg ass. Jeg satt i Telenor arena å hørte på Roger Waters sammen med 18000 andre og det låt på ingen måte som David Gilmour for å si det sånn........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er jo hvor høyt du har behov for å spille, og hvor høyt du får det uten at forsterkertrinnet begynner å forvrenge, for det ville jeg ikke satsa levra mi på at låter bra. Så lenge forsterkeren spiller reint så mener hvertfall jeg at en slik løsning funker godt nok i massevis om den også spiller bra reint.

Personlig byttet jeg ut tunge, bråkete rørcomboer med multifx som jeg kjører rett i PA. Lyd hører jeg i monitor. Startet med en Vox Tonelab LE, som nå er byttet i en Boss GT-10, og jeg synes dette låter godt som gull. Ja, når jeg spiller alene så kan man jo høre at det ikke er en røramp, men i miksen med et fullt band tror jeg det er få som ville klart å høre om det er modellering eller røramp. Så modelleringsbiten funker fjell live, ellers står det jo som sagt på forsterkeren om den er tilstrekkelig. En 150W 212 bør jo dog funke fint. Jeg hadde en 100W 212 Fender-combo (transistor) tidligere, og den spilte grisehøyt før den begynte å vrenge, og med multieffekt foran da så funka det fjell det.

Ellers har vel Fender en forsterker som er en modelleringsamp med rør i forsterkertrinnene. SuperChamp XD eller X2 (nye utgaven). Vet ikke hvilke varianter som finnes av denne, men den har jeg registrert har fått mye skryt, sånn om rør er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde håpet på med denne tråden, var å få frem noen utsagn av typen; Jada, jeg har brukt den og den ampen i x år / mnd live, og det funker sånn og slik, kan anbefales / ikke å anbefale osv.

Så langt er det bare Duckling som har avgitt et utsagn som ligger i den gata. Men det er ikke tema for meg å ikke ha en amp i backline, og en teori om at en 150 watts 212 kanskje kan gjøre jobben, bytter jeg ikke bort med vissheten om at f.eks en liten Peavey Classic 30 funker ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Mustang 2 live. Dette var i revysammenheng og funket helt fint! Litt kluss, lydene var OK og publikum var fornøyd. Men når jeg tar med ordentlig amp på gig, da komplimenterer folk både spilling og lyd.

Samme greien var når jeg hadde 11r, det funker fjell, låter kjempefint! Men ordentlig amp låter bedre.

For min del låter en ordentlig amp så mye bedre at det kan rettferdiggjøres å kjøpe det.

PS: Kjøper du brukt er du moderne! Gjenbruk og "second hand" er trendy!

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.