Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Æ blir fette gal


Bård Van Dahlen

Anbefalte innlegg

Hvis det er en Japansk Squier er 21 vs 22 bånd ikke et problem så lenge halslommen ikke er for dyp slik at den ekstra "leppen" på gripebrettet blir liggende å ri på gripebrettet (helen/halsen når ikke ned til bunnen av halslommen) mao Intonering burde ikke være noe problem.

Oversadelen (nut) din derimot er opplagt et problem.. Bruk en bladføler - frett strengen på 3'de bånd og mål mellomrommet mellom toppen av det første båndet og undersiden av strengen. 0,010" er en god start (gjerne noe lavere på de tynnere strengene)

Å frette en gitar med en så høy nut du har, spesielt i de første båndene er som å bende strengen..

" = tommer (av en eller annen grunn er bladfølere gjerne laget etter tommemål)

Bladføler / Bladmål : http://www.biltema.n...r-13-stk-16851/

For å redusere høyden på nut/oversadel:

Legg et ark med pussepapir på en jevn flate (arbeidsbord, sponplatebit e.l.) hold pussepapiret fast med den ene hånden og gni undersiden av nut mot papiret med den andre hånden. Vend nut 180 grader med jevne mellomrom for å ikke slipe den lavere på den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en Japansk Squier er 21 vs 22 bånd ikke et problem så lenge halslommen ikke er for dyp slik at den ekstra "leppen" på gripebrettet blir liggende å ri på gripebrettet (helen/halsen når ikke ned til bunnen av halslommen) mao Intonering burde ikke være noe problem.

Oversadelen (nut) din derimot er opplagt et problem.. Bruk en bladføler - frett strengen på 3'de bånd og mål mellomrommet mellom toppen av det første båndet og undersiden av strengen. 0,010" er en god start (gjerne noe lavere på de tynnere strengene)

Å frette en gitar med en så høy nut du har, spesielt i de første båndene er som å bende strengen..

" = tommer (av en eller annen grunn er bladfølere gjerne laget etter tommemål)

Bladføler / Bladmål : http://www.biltema.n...r-13-stk-16851/

For å redusere høyden på nut/oversadel:

Legg et ark med pussepapir på en jevn flate (arbeidsbord, sponplatebit e.l.) hold pussepapiret fast med den ene hånden og gni undersiden av nut mot papiret med den andre hånden. Vend nut 180 grader med jevne mellomrom for å ikke slipe den lavere på den ene siden.

Ut fra bildet ser det ut som det kan være forskjellig radius/kurve på gripebrettet og de sporene som er filt i nut'en. Mer spesifikt at det er en flatere kurve på gripebrettet enn på strengehakkene. Men dette er nok flisespikkeri i forhold til den generelle høyden på nut'en, så jeg ville konsentrert meg om undersiden av nuten i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis trådstarter hadde hatt et fullt sett med nutfiler og nødvendig kunnskap om bruk av disse hadde neppe denne tråden blitt postet i utgangspunktet, så hvorvidt radius på strengespor i nut og radius på gripebrett avviker er vel som du sier ikke så ekstremt viktig i denne sammenheng. Her er det uansett ikke snakk om en finjustering, men mer om å få ting spillbart.

Men, som jeg ofte har sagt på dette forumet - å bytte en hals er aldri "plug'n play" det krever som oftest både at man kan tilpasse en nut/oversadel, en lett båndsliping og at man kan sin setup hvis man skal komme helt i mål (les: hente ut halsens/gitarens fulle potensiale) Og dette er dessverre regelen uansett hvor påkostet halsen og øvrige deler måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei fålkens, ei lita opptatering som er blitt gjort.

1. jeg har filt ned nuten til et mer behagelig og spillbart nivå. ca 2 mm-3mm.

2 jeg satt den gamle halsen på gitaren og så at det var 32.4 cm ned til brua fra 12 bånd. den nye hadde 33.4 alså 1 cm lenger.

3. pusset halsfeste ned 1 cm, slik at halsen blir like langt i fra broen slik som den gamle var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 jeg satt den gamle halsen på gitaren og så at det var 32.4 cm ned til brua fra 12 bånd. den nye hadde 33.4 alså 1 cm lenger.

3. pusset halsfeste ned 1 cm, slik at halsen blir like langt i fra broen slik som den gamle var.

Virkelig? Jeg har aldri sett en Japansk Squier Strat som ikke følger Fender specs i forhold til festepunkt for halsen på kroppen osv. Hvilken hals er det du har handlet? Følger den standard Fenders specs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei Folkens. Nå har jeg da flyttet halsen bak at den ble lik lengde til broen slik den gamle halsen var.

Pusset ned plekterbrettet slik at halsen passet nedi.

Satt på strengene og begynte å intonere.

Får fortsatt det samme problemet. Jeg får rett og slett ikke sadlene langt nok bak!

Så egentlig skulle jeg vell da flyttet halsen framover. slik at jeg fikk en lengre strengelengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål følgende (forutsetter at dette er en Stratocaster og at den ha en vintage type tremolo (6 punkts)

Fra innsiden av nut/oversadel (altså fra gripebrettsiden av nut'en) til senter av tremoloens festeskrue® Måler du er her ca 64cm er du i mål.

Mål fra toppen av det tolvte båndet til enden av tremoloplate (det punktet hvor du skrur sadlene mot, altså innsiden av "bretten" bakerst på tremoloplaten. Måler du her minst 35cm er du i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.