Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Æ blir fette gal


Bård Van Dahlen

Anbefalte innlegg

Tror jeg ville ventet litt med filen til du har et klarere bilde av hva som faktisk er problemet, og også hvordan du best filer disse sporene. Ut fra beskrivelsene sliter jeg ennå litt med å se for meg helt hva status er her. Nå er det kanskje ikke så lett å få frem sånne små-detaljer på bilder, men hvis du har mulighet til å ta noen nærbilder som viser nut'en og kanskje også broen så er det mulig at noen her "ser lyset" ;-)

EDIT: 1-0 til Castor ;-)

Endret av entoneskala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold an litt med fila. Mistenker også at du kjører med ganske tykke strenger når du vil ha SRV-tone?

SRV spilte nok ikke med slik strengehøyde på 1. bånd. For å si det sånn, jeg hadde store problemer med intoneringa av en Squier Tele ved ca 1,5 mm strengehøyde på første bånd. Nå er den filt ned til ca 0,3 mm, og G'en er framdeles en smule skarp. Så hele problemet ditt ligger nok sannsynligvis i alt for høye strengespor. Det jeg ikke forstår er hvordan du klarer å intonere resten av strengene når det er så høy oversadel, sannsynligvis må du dra brusadlene langt bak for å kompensere for strengehøyden, men da skulle den neppe vært rein i åpen og ved 12. bånd. Til sammenligning er G-strengen på JapanStraten min 32,5 mm til 12 bånd og 32,9 fra 12. til sadel, høyde ved 1. bånd ca 0,5 mm og 12. bånd ca 18 mm med 0.10-strenger.

"Set up all of Stevie's the same: 5/64" on the treble E string and 7/64" at the bass E", dvs at SRV hadde ca 2 mm strengehøyde ved 12 bånd på høy E, ca 2,7 mm på lav E. SRV stemte også ned til #D, og ved så tykke strenger må det intoneres spesielt.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den virker så høy at noen strenger kan bli sure, særlig på de første bånd, og tungspillt. Men du må måle fra toppen på båndet ikke fra treverket på halsen.

Og anng. hvor du skal plassere brua, den skal være like langt fra oversadel til 12 bånd som fra brua dvs. sadler for 4 streng, til 12 bånd (med inntoneringa ca "midt på treet" dvs. 1str. litt frem 6 str. litt tilbake resten nesten i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tid til å ta bilde nå, men bare for å gi det inntrykk av hva som er ganske normalt på en gitar av denne typen- Min hjemmesnekra tele har ikke ekstremt lav strengehøyde, men der måler jeg 2,4mm fra oversiden av tredje og fjerde streng ved nut, og 3,2 mm på 12. bånd, også fra oversiden av strengene.

Jeg understreker at disse målene er riktige, tatt min smak i betraktning, på denne gitaren, og ikke en "fasit" på hvordan det skal være.

Når det er sagt, så vil nok gitarer som de fleste av oss synes er OK å spille på ligge i nærheten av slikt som dette, så sant man ikke heter Gary Moore eller Ronnie Tekrø.

Den nøtta her fører til at gitaren din blir umulig å intonere, da du må strekke strengen ganske mye for å få klemt den ned til båndene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.