Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problemer med Marshall JVM


Alfi27

Anbefalte innlegg

Aften i stuen... Som vanlig, skulle jeg i kveld sette meg ned og kose meg med gitaren. Jeg lot forsterkeren varme seg opp i ca 1 time mens jeg gjorde diverse andre ting. Da jeg skulle skru den på, kom det bare fullt av krakke- og poppelyder, og ingen lyd fra gitaren. Jeg tenkte at dette var svært merkelig, og koblet meg direkte til forsterkeren. Den oppførte seg helt likt også da, så jeg prøvde å bare ha den på uten noen kabel koblet i. Da kom det en fæl hylelyd, som var konstant og ikke endret seg da jeg skrudde opp og ned på volumet.. Jeg tok det opp, dere kan høre det her, også det som skjedde da hylelyden ga seg. Jeg tenkte at jeg måtte teste flere kanaler, og fant da ut at clean og crunch var helt normale, og OD1 og OD2 hadde veeeldig lavt volum... Det som var veldig merkelig med clean og crunch-kanalen, var at lyden plutselig kuttet (som dere kan høre litt uti her). Og nå kommer det som er mest creepy, i det lyden kutter, forsvinner også lyset på kanalen (kanalene lyser enten grønt, oransje eller rødt alt etter hvilken modus du er i). Selve forsterkeren er fortsatt på, men det er kun av/på-switchen som lyser.. Har aldri hatt et eneste problem med denne forsterkeren, har eid den i snart 1 år, og den har vært strålende helt siden dagen jeg fikk den.. Jeg har prøvd ulike instrumentkabler, dog ikke ulike høyttalerkabler da jeg ikke har flere enn 1, men tror ikke det er problemet..

EDIT: grunnen til at det var så lavt volum på OD1 og OD2 var at jeg glemte å skru av fx-loopen etter jeg kobla fra noise-gaten, så den høres helt normal ut nå, men blir meget bekymret etter det som skjedde da jeg skrudde den på..

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjøpt brukt... Jeg har overhodet null kompetanse på sånt, og har ti tommeltotter, så det er uaktuelt :P

Den fungerer jo som den skal nå, som sagt.. Men blir bekymret når jeg opplever sånt, har aldri opplevd eller hørt om det før..

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot forsterkeren varme seg opp i ca 1 time mens jeg gjorde diverse andre ting.

Glemte du ut at du skulle spille? Det tar 12 sekunder før rørene blir varme, og etter dette er det ingenting å vente på. Etter et par minutt er alle delene i ampen så varme som de kan bli, og herfra går det bare nedover.

Når ampen står i standby en time utsettes rørene for noe som heter katodeforgiftning ("cathode poisoning"), og det fører til prematur rørdød. Andre deler kan også slites unødvendig hvis du "bruker" utstyret på denne måten.

For å fikse krakke og poppelyder kan du bytte utgangsrør og justere bias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time på standby er neppe grunnen, i såfall skulle alle rør i all amper jeg noensinne ha eid ha tatt kvelden fort... :)

Indeed. Ja, det er helt unødvendig, men å påstå at det er farlig er bare pisspreik. Har opplevd at forsterkeren min har stått på fra torsdag til søndag på øvingslokalet uten at det har skjedd noe særlig skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som påstår at det er farlig, på en sånn måte at ampen vil forsvinne i en soppsky.

Det som er saken er at det sliter mer på rørene enn om man lar ampen stå med standby avslått.

Rørene består av fysiske elektroder av metall, og de slites litt etter litt. Når de til slutt er helt utslitt vil røret dø. Man kan gjøre forskjellige ting for å utsette tiden det tar før rørene blir utslitt. Å la ampen stå i en time i standby fører til utrolig mye mer slitasje enn å la den stå avslått, eller la den stå helt påslått (altså IKKE i standby).

Det er også bedre å la ampen stå helt påslått fra torsdag til søndag, enn å la den stå i standby. Det kommer ikke helt tydelig frem av anekdoten din hva som var tilfelle, død.

Forskjellen er altså hvor lenge rørene varer før de må skiftes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å standby er å få litt "lunk" i rørene før en fyrer på full spenning på anode og evt skjerm siden det sliter hardt på kalde rør, ikke nødvendigvis å varme rørene opp til der de låter best. Det er ingen grunn til å vente til øvingslokalet har nådd ønsket romtemperatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt den stå lenger i standby enn 1 time mange ganger, og har som sagt aldri opplevd noe sånt.. Jeg lar den nok stå minst en halvtime hver dag før jeg bruker den, da jeg vil at den skal være skikkelig varm. Har aldri hørt om at rørene tar ekstra mye slitasje av at ampen står i standby... Er ikke standby bare å kutte utgangssignalet?

Når forsterkeren har 9 rør og det koster nesten 2000,- å bytte er ikke det noe jeg gjør "for å se om det hjelper"...

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har sjekket ut Eurotubes, som har billige (og etter det jeg har skjønt, gode) rør. Ser at de har valgmuligheter som KT77 og 6CA7, hva må evt gjøres for å kunne bruke disse? Er det bare å sette dem i uten å gjøre noe som helst? Og hvilken forskjell vil det gjøre i lyd? Og ser også at de har "gold pin option" og "high gain option", noen som har erfaring med de?

https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=9&sub_category_id=132

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, har sjekket ut Eurotubes, som har billige (og etter det jeg har skjønt, gode) rør. Ser at de har valgmuligheter som KT77 og 6CA7, hva må evt gjøres for å kunne bruke disse? Er det bare å sette dem i uten å gjøre noe som helst? Og hvilken forskjell vil det gjøre i lyd? Og ser også at de har "gold pin option" og "high gain option", noen som har erfaring med de?

https://ssl.eurotube...category_id=132

Du kan definitiv ikke bare skifte utgangsrør uten å gjøre noe. Bias må alltid justeres ved skifte.

Gold pin er bare markedsføringspiss. High gain option er hva det står, du før hovedsakelig preamprør med mest mulig gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det ligger 3 stk på Reverb, men en fra Japan og to fra UK. Samme på Ebay, kun Japan og UK. I Norge er det vel bare å følge med på Marketplace på Facebook og Finn.no. Keg har også kjøpt gitarer på svenske blocket.se og tradera.com, men det medfører usetthandel og moms (som fra Japan og UK) hvis man skal ha den tilsendt og ikke tar en harrytur samtidig. Går også å legge ut en ønskes kjøpt-annonse på Finn og håpe på napp.
    • Jeg ønsker å avslutte min konto, vet ikke hvordan man gjør det
    • Noen som vet om hvor jeg kan få i tak på en epiphone g400 korina i Norge? Hadde en før men solgte den, nå angrer jeg.
    • Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.