Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bias-guide?


Gjest Elma

Anbefalte innlegg

Ser at det til tider dukker opp spørsmål angående bias-justering ved rørbytte. Nå har tiden kommet for at undertegnede skal skifte rør i sin amp. Og DERR kom årsaken til denne tråden. Jeg er over middels usikker på hvordan det gjøres, men har over middels lyst til å lære det. Og ja, det ligger noen tråder på det. Men jeg kom på en tanke jeg tenkte å lufte for dere. Kunne det vært en idè og lagd en bias-guide på linje med vwh´s lille effektguide i Effekt delen av forumet?

Det er så mange dyktige folk på dette forumet som helt sikkert kan bias i blinde. Kunne det vært noe å lagd en bias-guide tråd på Forsterker forumet og satt den som sticky/pinned eller hva det heter. Da kunne tips og triks blitt samlet der.

Jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert sjølv, men litt utstyr kan vere greit å ha. Ein kan klare seg heilt ok med berre eit multimeter, men mange, inkludert underteikna, svergar til ein form for biasprobe. I mitt tilfelle er det ein probe du set inn mellom røret og ampen. Slike finn du mellom anna her: http://www.amp-head.com/ Sjølve justeringa er eg faktisk ikkje heilt sikker på, satsar på at nokon kjem med korrekt teori der. Nokon vil kanskje seie at du treng eit oscilloskop for å justere bias skikkeleg. Då er vi litt utanfor mitt kompetanseområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Telemann. Har lest litt om denne proben. Føles litt som overkill da jeg har et godt multimeter og en amp med 1 stk power tube.

Det var tydeligvis ikke så stor interesse for å lage en "samle" tråd angående bias justering. Selv skal jeg nok finne ut av det, men tenkte litt på andre også. Må gjerne la denne tråden dø ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takker for innspill. And guess what, jeg har bytta rør og justert bias. Og det på eigahånd. Og for å toppe det hele, ampen funker :-)

Frykten for det ukjente var nok større enn jobben med å gjøre det. Gikk greit syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva oppnår man ved å justere bias?

Litt uteknisk sagt, får man rørene til å "spille" optimalt og dermed forsterkeren til å låte så bra som det er mulig. Ofte er det også to eller flere rør i utgangstrinnet og de bør helst "jobbe" så likt som mulig. Dette både med tanke på lyd og holdbarhet på rørene. To rør er sjeldent helt like, så det er også en grunn. Regner med de som er mer bevandret i dette kan forklare bedre. (evt. rette feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som teleman skrev lengre oppe, så kan det være lurt å skaffe seg en Bias probe. De er ikke dyre, jeg kjøpte min av denne fyren på Ebay Søk på youtube, det er mange video's der som viser hvordan man stiller bias. Jeg brukte denne når jeg bytta utgangsrøra i min Bugera 1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uteknisk sagt, får man rørene til å "spille" optimalt og dermed forsterkeren til å låte så bra som det er mulig. Ofte er det også to eller flere rør i utgangstrinnet og de bør helst "jobbe" så likt som mulig. Dette både med tanke på lyd og holdbarhet på rørene. To rør er sjeldent helt like, så det er også en grunn. Regner med de som er mer bevandret i dette kan forklare bedre. (evt. rette feil.)

Når en justerer bias justerer man svært enkelt sagt hvor mye strøm rørene skal få. Dvs. er biasen for "Varm" så slites rørene fortere, alt for hot bias vil få rørene til å gløde ("hot-plating") og i værste fall brenne både rør og utgangstrafo. "Kald" bias vil føre til lengre levetid på rørene men en litt annen lyd... en plass midt mellom er ofte fint :-) Varm bias gjøre at rørene vrenger tidligere mens kald bias vrenger seinere (hvis jeg husker riktig). Er egentlig litt nybegynner på feltet, men dette er basically hva det går i.

Når det gjelder at rørene skal spille så "likt" som mulig er det en fordel at rørene er matchet (så like egenskaper som mulig), de fleste amper har felles biasjustering på begge/alle fire utgangsrørene og en kan således ikkje justere for ulikheter i rørene. Noen amper har separat bias på rørene og da kan man fint bruke umatchede rør. Hvis rørene ikke er matchet i en enkel bias-krets kan en risikere at det ene røret får for mye strøm og det andre får for lite (i værste fall) og lyden blir dårlig.

Dette var et forsøk på en enkel forklaring fra en relativt nybegynner på amp-bygging :-)

Endret av Jostein Steinsland-Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en justerer bias justerer man svært enkelt sagt hvor mye strøm rørene skal få. Dvs. er biasen for "Varm" så slites rørene fortere, alt for hot bias vil få rørene til å gløde ("hot-plating") og i værste fall brenne både rør og utgangstrafo. "Kald" bias vil føre til lengre levetid på rørene men en litt annen lyd... en plass midt mellom er ofte fint :-) Varm bias gjøre at rørene vrenger tidligere mens kald bias vrenger seinere (hvis jeg husker riktig). Er egentlig litt nybegynner på feltet, men dette er basically hva det går i.

Når det gjelder at rørene skal spille så "likt" som mulig er det en fordel at rørene er matchet (så like egenskaper som mulig), de fleste amper har felles biasjustering på begge/alle fire utgangsrørene og en kan således ikkje justere for ulikheter i rørene. Noen amper har separat bias på rørene og da kan man fint bruke umatchede rør. Hvis rørene ikke er matchet i en enkel bias-krets kan en risikere at det ene røret får for mye strøm og det andre får for lite (i værste fall) og lyden blir dårlig.

Dette var et forsøk på en enkel forklaring fra en relativt nybegynner på amp-bygging :-)

Jo, men er det ikke slik at man kan utligne forskjellene en god del ved BIAS-justering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jo, men er det ikke slik at man kan utligne forskjellene en god del ved BIAS-justering?


Nei, forskjellene kan en ikke utligne med felles bias, men dersom forskjellen ikke er så stor kan en sette bias midt mellom eller litt kaldt og en vil forhåpentligvis få grei lyd og ting fungerer. Er forskjellen for stor (men en justerer bias slik at det "varmeste" røret ikkje red-plater) så vil bølgene blandt annet få ulik kraft og/eller forvrengning på pluss og minussiden (i en klasse AB/push-pull)... blir litt som en slik sag der det trengst to personer til å sage. Hvis den ene er topptrent og råsterk og den andre er en utrent svekling så vil en ikke få jevn saging og sagen vil kanskje ikke bli dratt like langt ut til hver side, noe som igjen fører til mindre kraft til selve sagingen... og så risikerer en jo at sveklingen får krampe og kollapser og må til reparasjon ;-) ..hehe, litt dårlig sammenligning kanskje, jaja.

Når vi er inne på sammenligninger så kom jeg på en liten sak som kan lage et bilde av hvordan bias (eller negativ bias) fungerer i en vanlig klasse AB/push-pull. Sånn ca i alle fall. Se for deg at du har en kraftig brannslange. Dersom en setter på vannet på fullt trykk uten å holde igjen i enden så flyr nok slangen veggimellom og knuser ting og tang. Hvis brannmannen holder igjen i slangen kan dette sammenlignes med negativ bias. Jo høyere trykk i slangen dess hardere må brannmannen holde for at ting ikke skal gå adundas. --> Dvs. jo høyere spenning vi mater røret med dess mere negativ bias må kobles inn for at ikke røret skal komme i ubalanse og bli ødelagt. Hvis en da har to slanger (to rør) men bare en brannmann og vi ser for oss at brannmannen bare holde på en måte (med en kraft) selv om trykket i de to slangene er ulike. Dersom den ene slangen nesten ikke har trykk og det andre har masse trykk så kan en ende opp med å stoppe vannet i det ene mes det andre funker fint. Eller dersom en holder passe fast til den slangen med minst trykk kan en risikere at den andre flyr avsted på egenhånd… var dette noenlunde greit (og korrekt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.