Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny elektrisk gitar..hvilken?


Isvarmt

Anbefalte innlegg

Har hatt en telecaster i 1 år nå, mn er ikke fornøyd med den føler ikke den er så veldig allsidig, så lurer på å selge den å kjøpe en mer allsidig gitar, spiller alt fra country til blues og hardrock(Brad Paisley,Jimi Hendrix,Gary Moore,Metallica) til nå ligger valget mellom en Fender American Standard Stratocaster HSS, med 2 single coils og en humbucker, og en les paul studio, er litt redd for a les paulen ikke er så allsidig mn elsker Gary Moore lyden, noen som har noen meninger om disse gitarene eventuelt andre gitarer? :)

MIM Tele? Bytt pick ups til f.eks. Seymour Duncan Quarter Pounders så skal du se at det blir liv i fjøla :D MIM Tele (Standard) har etter min mening og erfaring, uten å fornærme noen, "elendige" pups. Bytter du til noe bedre med høyere output kommer du langt. SD Quarter Pounders har output likt P90s, og de trykker så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg liker SD Quarter Pound i neck, men syntes ikke bridge-varianten var like allsidig. Rå nok, men man bytter bort noe av klarheten med råskapen. Jeg har byttet ut Quarter Pound i bridge med bridge pickup fra Eastgrove Pickups, som også har laget P90en jeg bruker. Bestiller man custom derfra kan man beskrive hva man ønsker og som regel treffer han godt lydmessig (for det er et enkeltmannsforetak vi snakker om her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm er en Les Paul med coilsplitt eller coiltapp noe å satse på, har ikke lyst å ofre den fete lyden fra en les paul, har heller ikke lyst til å ofre single coil lyden fra fender ...? har hørt at coilsplitting er å splitte humbuckeren i 2 slik at den blir til en single coil, hvordan vil dette låte ? :P hva er forskjell på coilsplitting og coiltapping btw?

coilsplitting er at man kobler ut den ene spolen (av 2) i en humbucker. Man får da en mer singelcoil aktig lyd. Dt er varierende hvor vellykket det er og det låter mer som neck pickupen i en tele enn singelcoils for strat.

coiltapping er at en spole i en pickup har to ulike tappinger på samme spole. man kan altså velge mellom en pickup spole med x antall vindinger og en med x ganger x ganger vindinger. Sagt på en annen måte - man f.eks kan veksle mellom en middels hot eller hot pickup med en bryter.

Alt med pickups og typen gitar er i praksis et kompromiss, en strat med humbucker låter ikke som en LP og en LP med singelcoils låter ikke som en strat. En viktig forskjell mellom en LP og en Strat er skalalengden og den gir sammen med masse, mekanikk osv disse gitarene en ulik grunnlyd.

Prøv noen Gibson typer og noen Strat'er og se hva du faktisk liker. Hva folk legger vekt på lydmessig er også veldig forskjellig, og gjerne vanskelig å formulere.

Jeg har forøvrig en gitar med 2 SD p-rail og også dette er et kompromiss. Men f.eks i en stratocaster gir det et stort spekter av ulike typer lyd. Det man kanskje mest merkbart mister er den typiske posisjon 2 og 4 lyden i en strat med singelcoils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chugga??? Heter det ikke tzhugga?? Jeg har to tele med både tzhugg og telebright. Forøvrig sier jeg at du har country og twang og allsidighet i tele, dersom du vil kjøre hardrock og vil ha supplerende gitar gå for humbuckere. Da har du to ulike gitarer og du har lyst å bruke begge. Og skulle det bli behov for kun én gitar men med flere soundspektre dukke opp så kan du bare splitte humbuckerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve noen andre pickups?

Har en Classic Vibe custom tele og den føler jeg er veldig allsidig, mer her ligger nok mye i pickupsene, De er ikke fullt så "twangy" som standar telecastere og til tider minner den genrelle lyden meg mer som en strat en fullblods tele, Har forøvrig også modda på balanserte sadler i messing som fjerner enda mer high end som da igjen fjerner noe av "twangen"

Men for all del, gå ned i butikk sjappa prøv alt mellom himmel og jord og ta med den gitaren du føler er best for akkurat deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lyst på les paul studio, mn er usikker om pickupene kan coilsplittes uten problemer, har lest at man trenger 4 conductors? noen som vet hvor mange en Gibson les paul studio har standard? :) hvor bra coil split vil bli vet jeg ikke men har hørt diverse på youtube ,og det høres ikke så verst ut ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

har lyst på les paul studio, mn er usikker om pickupene kan coilsplittes uten problemer, har lest at man trenger 4 conductors? noen som vet hvor mange en Gibson les paul studio har standard? :) hvor bra coil split vil bli vet jeg ikke men har hørt diverse på youtube ,og det høres ikke så verst ut ! :P

Hvis du tror at du kan få en les paul til å låte som en strat, må du tenke om igjen. Ja, gitaren blir kanskje mer allsidig, men etter mine erfaringer med coilsplit har det endt med at jeg aldri bruker den.

Hadde jeg vært deg ville jeg spart opp et par tusenlapper ekstra (hvis du skal kjøpe ny), og kjøpt en gibson les paul traditional. Den har coilsplit hvis jeg ikke husker feil. Hvis du da beholder tele'n din, vil du ha en allsidig samling med elekriske gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mht pris/kvalitet er en HSS-strat en bra all-round gitar. Mine favoritter er Suhr Modern GG-sign tett fulgt av PRS CU24 (med modda elektronikk), men for slike gitarer betaler man strengt tatt alt for mye bare for navnet. Der er vanskelig å forsvare et prispåslag på 20k eller mer.

Av litt eldre gitarer har jeg blitt imponert over allsidigheten til Fenders Contemporary modeller fra slutten av 80-tallet. Disse er etter min mening undervurderte. Selv om de er produsert i Japan er kvaliteten svært bra. De har heller ikke oppnådd vintage status enda så man finner av og til rene prakteksemplarer til overkommelige priser.

Mitt siste tips til de som leter etter en all-round gitar er å vurdere å installere Tremolno hvis man går for en form av superstrat. Når brua kan låses i en håndvending kan man både få frem nye kvaliteter mht sustain, bedre mulighet for bending med flere strenger, samt at det gjør det mulig å skifte fra flytende bro til drop-tuning på et øyeblikk.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.