Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny elektrisk gitar..hvilken?


Isvarmt

Anbefalte innlegg

Har hatt en telecaster i 1 år nå, mn er ikke fornøyd med den føler ikke den er så veldig allsidig, så lurer på å selge den å kjøpe en mer allsidig gitar, spiller alt fra country til blues og hardrock(Brad Paisley,Jimi Hendrix,Gary Moore,Metallica) til nå ligger valget mellom en Fender American Standard Stratocaster HSS, med 2 single coils og en humbucker, og en les paul studio, er litt redd for a les paulen ikke er så allsidig mn elsker Gary Moore lyden, noen som har noen meninger om disse gitarene eventuelt andre gitarer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et ikke uvanlig "problem" på tross av at jeg og mange med meg mener at man kan spille det meste med hvilken som helst gitar. Derfor har jeg både Strat, Tele og LP! ( + et par variasjoner til :P )

MEN en HSS Strat e.l dekker kanskje til en viss grad mer enn mye annet, selv om det ikke blir helt Gary Moore, ikke helt country Tele-twang osv. Hva med Les Paul med P90 pickuper? Mange moderne country-gitarister som Brad Paisley og Keith Urban som bruker det, og de er på en måte en mellomting mellom typisk humbucker og typisk singlecoil. (Ja, jeg vet at P90 er en singlecoil pr. def.)

Eller hva med rett og slett en Gibson Firebird X? :P

Jeg går ut i fra at du har tenkt å beholde Tele'n, så da er det i grunnen bare å "bygge" videre. Og så må vi jo huske at forsterker og evt. effekter også har mye å si for lyden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville supplert Telecasteren med en gitar med to humbuckere. En LP om du liker å spille på det, om du liker Fender-gitarer så kanskje en Fender Special Edition Jaguar? MIJ med to humbuckere i. Det er de to gitarene jeg har nå, og jeg føler jeg kan spille alt med dette. Gibson SG er jo også en god mulighet her.

Ellers er P90 jævlig kult, men om du har en tele, og vil ha tilgang til den feite neck-humbucker-lyden så kommer du ikke helt dit med P90 (hvertfall kom ikke jeg dit med de P90'ne jeg hadde i Gibbon min).

Om du er bestemt på at du vil ha superstrat ville jeg i det prisleiet også sett på en brukt Musicman Silhouette. Jeg har en Sterling, (billig-musicman om du vil), og den er knallgod ift pris, så tror en ordentlig MM begynner å nærme seg himmelriket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikke uvanlig "problem" på tross av at jeg og mange med meg mener at man kan spille det meste med hvilken som helst gitar. Derfor har jeg både Strat, Tele og LP! ( + et par variasjoner til :P )

MEN en HSS Strat e.l dekker kanskje til en viss grad mer enn mye annet, selv om det ikke blir helt Gary Moore, ikke helt country Tele-twang osv. Hva med Les Paul med P90 pickuper? Mange moderne country-gitarister som Brad Paisley og Keith Urban som bruker det, og de er på en måte en mellomting mellom typisk humbucker og typisk singlecoil. (Ja, jeg vet at P90 er en singlecoil pr. def.)

Eller hva med rett og slett en Gibson Firebird X? :P

Jeg går ut i fra at du har tenkt å beholde Tele'n, så da er det i grunnen bare å "bygge" videre. Og så må vi jo huske at forsterker og evt. effekter også har mye å si for lyden. :)

Gibson Firebird X......sciene fiction spaceship alien gitar pluss litt dyr :S tror jeg dropper den :P Tele n jeg har er en 92 MIM, så tror muligens jeg vil selge den , hvis jeg gjør d, blir det kanskje litt kjedelig med kun les paul hehe :P strat virker som et godt valg mn er fremdeles usikker, finnes det andre gitarer i den prisklassen som jeg kan titte på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Tele lite allsidig? Eneste den kan ha litt problemer med er scooped chugga chugga metallica-lyd ellers er den brukende til alt :)

Kjører på litt distortion med den blir telen til en radio i tilleg mangler den scooped scooped som du sier :P i tilleg kunne den gjerne hatt litt mer sustain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offence, men da tror jeg kanskje du har fått en dårlig tele, eller har kjipe pickups. De telecasterne jeg har spilt på har jeg gjerne kjørt en hel del vreng på uten å ha problematisk mye støy, og manglende sustain har jeg heller aldri opplevd. Det er Telecastere av nyere dato, men har spilt både Mex Std, Mex Baja, Mex Roadworn og Squier Classic Vibe, i tillegg til en MIA Highway1 og en japse fra 94 med EMG.

At det ikke er de beste chugge-gitarene kan jeg gå med på da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm er en Les Paul med coilsplitt eller coiltapp noe å satse på, har ikke lyst å ofre den fete lyden fra en les paul, har heller ikke lyst til å ofre single coil lyden fra fender ...? har hørt at coilsplitting er å splitte humbuckeren i 2 slik at den blir til en single coil, hvordan vil dette låte ? :P hva er forskjell på coilsplitting og coiltapping btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes HSS strat høres ut som en god ide. Og om du ikke kommer helt i mål kan du vurdere å bytte humbuckeren med en P-rails fra SD og en treveis coil selector (rail/humbucker/P90). Det burde gi gode variasjonsmuligheter.

Her er for øvrig min tele, der P-90 og kombinasjonen mellom denne og bridge blir humbuckende. Det gjør at det er få lydsignaturer jeg savner i denne:

DIY_tele_blackash02.jpg

Men gå for HSS strat, du. En allsidig gitar, det. Eneste den mangler ift telecasteren er vel den lyse, twangy bridge-pickup-lyden fra telecasteren, men jeg tror du skal klare å spille country likevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...litt skeptisk til epihone kvalitet

Det skal du ikke være. Epiphone er stort sett helt greie. (Men Floyd på en LP da gitt! Fysj og fy! :D )

Jeg synes også du skal vurdere å beholde Tele'n din. Problemene du opplever med den kan muligens la seg fikse med en bra setup/justering evt. montere nye pickuper. Hvis du ikke gjør sånt noe selv, kan det faktisk være verdt å få noen med litt peiling til å se på den, og gå over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke være. Epiphone er stort sett helt greie. (Men Floyd på en LP da gitt! Fysj og fy! :D )

Jeg synes også du skal vurdere å beholde Tele'n din. Problemene du opplever med den kan muligens la seg fikse med en bra setup/justering evt. montere nye pickuper. Hvis du ikke gjør sånt noe selv, kan det faktisk være verdt å få noen med litt peiling til å se på den, og gå over den.

hmm tja mulig jeg beholder den mn tror spørs om det er verdt det, da den kunne trengt nye frets, ikke mye igjen av de, pickups skal ikke være problem å skifte da jeg har gått 2 år på elektro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm tja mulig jeg beholder den mn tror spørs om det er verdt det, da den kunne trengt nye frets, ikke mye igjen av de, pickups skal ikke være problem å skifte da jeg har gått 2 år på elektro :P

Joda, det er klart hvis det er mye som må gjøres som f.eks. skifte av bånd, så koster jo det noen kroner, så da blir jo vurderingen om man synes gitaren er god nok i utgangspunktet. Evt. kan man jo være på utkikk etter en ny hals på bruktmarkedet. Problemet er jo delvis også at du ikke vil få mange kronene for gitaren slik den er ved evt. salg av den heller, så lenge bånda er utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.