Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjekk musikerne!


Hank Annicke Noe

Anbefalte innlegg

Jada, jeg må innrømme at jeg også liker Country-relatert musikk, selv om jeg ikke spiller mye av det selv (som gitarist).

Jeg har visst om disse i flere år, men hvor nært de samarbeider har vært var mer enn jeg hadde trodd.

Jeg vil anbefale å høre gjennom begge innslagene, samt se dere rundt på musikerene:

http://www.youtube.com/watch?v=Dmbde-uz1mw&feature=related

...og hvem er det som spiller fele for Dan Tyminski?

Dette er ettermin mening skikkelige musikere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg må innrømme at jeg også liker Country-relatert musikk, selv om jeg ikke spiller mye av det selv (som gitarist).

Jeg har visst om disse i flere år, men hvor nært de samarbeider har vært var mer enn jeg hadde trodd.

Jeg vil anbefale å høre gjennom begge innslagene, samt se dere rundt på musikerene:

...og hvem er det som spiller fele for Dan Tyminski?

Dette er ettermin mening skikkelige musikere :)

Frøken Budeie Budeisen fra Budeieland? :D For å være helt ærlig har jeg ikke peiling på noen av disse her (bortsett fra Alison Krauss og Dan), men jeg liker det jeg hører, og Man of Constant Sorrow er jo helt glimrende og er jo rett og slett en klassiker! Som en av de som holder på å dra på årene, er det selvfølgelig småflaut å ikke vite hvem det er som spiller, men jeg har sikkert hørt navnene når du kommer med fasit! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg må innrømme at jeg også liker Country-relatert musikk, selv om jeg ikke spiller mye av det selv (som gitarist).

Jeg har visst om disse i flere år, men hvor nært de samarbeider har vært var mer enn jeg hadde trodd.

Jeg vil anbefale å høre gjennom begge innslagene, samt se dere rundt på musikerene:

http://www.youtube.com/watch?v=Dmbde-uz1mw&feature=related

...og hvem er det som spiller fele for Dan Tyminski?

Dette er ettermin mening skikkelige musikere :)

Couldn't agree more. Har gått litt lei den "moderne" countryen, og spiller ikke mye av det. Men dette her er jo bare helt prima. Og ståbass gjør noe mer med det enn en Fender lissom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt respekt for studiomusikere i country-miljøet. Mange av dem er også dyktige jazz-musikere. Se f.eks på band som The Players som består utelukkende av studiomusikere. Ut over jazz finner man dem også medvirkende i mange andre stilarter som f.eks følgende ferske klipp hvor bassisten fra The Players, Michael Rhodes, er med under opptak med Orianthi for noen uker siden.

Ikke bare country på de gutta her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, så morsomt at folk kryper ut av skapet her da. Country er en sjanger som var bannlyst i Norge på 70- og 80-tallet. Jeg ble nærmest mobbet fordi jeg likte Hank Williams.

Vennskapelig mobbing dog.

Country er en genre i USA som etter det jeg har forstått er like stor som Pop-bransjen. Den ble etter sigende ikke pop her i Norge fordi radioen spilte det verste "klisset".

Rundt 1990 sjedde det en endring i holdninger her til lands, og det ble stuereint å like det, hvis man kalte det Roots! Sjangeren Country & Western kombinert med Blues.

Ja, og som det nevnes over: et komp med ståfele og kassegitar kan svinge som faen ;) Ikke nødvendigvis til metal, man må se an bruken ;)

Og da må jeg vel gi dere en smakebit på hva som trigga meg på musikk, bandspilling etc. Jeg har aldri spilt mye country selv, men han her brukte jeg mye tid på i min barndom:

Han var en av de første som tok i bruk elektriske instrumenter som elgitar og elektrisk lapsteel, og fornyet derfor countryen fra der hvor Dan Tyminski tok den opp igjen med "Man of Constant Sorrow".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, så morsomt at folk kryper ut av skapet her da.

Jeg syns ikke det å innrømme at man liker Alison Krauss & Union Station som det å "komme ut av skapet". :) Alan Jackson, Brad Paisley, Garth Brooks etc, det ville derimot kvalifisere til "å komme ut av skapet" i mine øyne. Jeg innrømmer gjerne at jeg lar meg fenge av nevnte tre herremenn, men blir kanskje litt rød i kinnene når jeg sier det.

Alison Krauss & Union Station er flinkis-pop-bluegrass på nivå 1. Kalkulert spilling, ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Pent og ryddig og enormt 'soothing' for øret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Jeg for min del er så gammal at skapet mitt har smuldra opp. :lol:

Gikk egentlig lei av country for flere tiår sida, syntes det ble for ensformig og forutsigbart, enten det var Hank eller Willie, same difference liksom. Så skjedde det noe for noen år sida, med Alan Jackson, Toby Keith og Dwight Yoakam osv. Men nå er jeg egentlig lei det også, av samme årsaker, og masse syntetisk backing og stæsj. Da blir det befriende med akkert, ståbass og banjo i så glitrende fremførelser som dette :)

Men jeg gjør det ikke sjøl da. Kjører mer lurvete hjemmekosrock som Chris Rea, Tom Petty, han Sivert sjøl osv. Trur jeg slepper lettere unna da. Men jeg er jo ikke dau enda, så hvem vet hva jeg prøver meg på etterhvert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Country er en undervurdert sjanger, og selv om jeg stort sett foretrekker den moderne, amerikanske pop-countryen som Brad Paisley, Toby Keith og Garth Brooks, så går jeg aldri av veien for en god versjon av "Man of Constand Sorrow" og tilsvarende heller. Synes for øvrig filmen "Oh, Brother, Where Art Thou?" har et helt herlig soundtrack, og det gjelder igrunn også Pixar-filmen "Cars".

Skal sies at jeg ikke vier livet mitt til denne musikken, men det blir fort en time i uka. Kos det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.