Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stove / soveroms forsterker - 2x12 - 4x12


fjant

Anbefalte innlegg

Jeg våger den påstand at absolutt INGEN i hele Norge har reelt behov for sånne beist, det er utelukkende en image-greie. :P Og de eneste som spiller på soverommet er vel i utgangspunktet de som ikke har flytta hjemmefra enda, og da er jo påstanden om behov for stack til taket helt absurd...

Med samme argument så vil jeg påstå at ingen i Norge har behov for mer enn en pocket-pod, headset og et par rimelige gitarer... en kasse og en planke.

Men så er det litt hva folk har LYST på... og selv har jeg lyst på 4x12 og ett gromt Marshall hode og det låter meget bra uten at jeg får noen klager fra naboene... men jeg kan glatt plage de dersom jeg skulle få det innfallet... Men jeg har også en 12W hode med ett 1x12 kabinett. Det fungerer veldig, veldig fint det også.

Men jeg har eget hus, men nei... jeg får nok ikke ha noe av dette på soverommet... eget rom i andre enden av huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med samme argument så vil jeg påstå at ingen i Norge har behov for mer enn en pocket-pod, headset og et par rimelige gitarer... en kasse og en planke.

Jeg ser hva du skriver, men er litt usikker på hvordan vi da skulle få spillejobber.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du skriver, men er litt usikker på hvordan vi da skulle få spillejobber.... :unsure:

Nå heter vel tråden Stove/Soveroms forsterker...

Jeg tenker at dersom du vil ha spillejobb så har du ett øvingslokale og annet utstyr... på stua/soverommet trenger du altså ingenting annet enn en pocket pod og noen rustne strenger.

Da har du til å øve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pocketpod rett i PA?

Ja for det er jo rock'n'roll......

Nei, tar gjerne med øvingsrom-pa'n på scenen i tillegg til vanlig monitoring så det trøkker xtra. Får ikke skikkelig grooven før man kjenner det rister litt i skjelettet.

En plugg i øret blir ikke helt det samme.

Hjemme blir det akustisk for tiden grunnet bofellesskap, har en microcube men syns selv den spiller for høyt til at jeg kan spille elektrisk hjemme. Heldigvis er ikke "lokkale" langt unna.

Men har da alltid tidligerere hatt 2 eller 4x12 på soverommet/stua. Har åsså testa ut pod/tonelab type ting men det blir liksom litt feil. Forsvant fort ut av mitt hjem for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backline?? Som får buksebeina til å blafre litt.. ??

Igrunn aldri vært bortskjemt med lov til å spille backline så høyt at buksebeina blaffrer, så kanskje derfor jeg ikke savner det.

Dessuten spiller jeg stort sett på mindre steder med moderat volum der jeg må kjøre lyden selv, og da er det ufattelig digg når alle instrumentene går rett i PA! Spiller selv med GT10 rett i bordet, og har ingen problemer med grooven :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får til det så har du ikke tighte nok bukser til å spille rock&roll... :D

Halloo... min generasjon går ikke med påspraya jeans, vi bruker bootlegs... :lol:

Edit: Og rock'n roll dukka opp lenge før man malte på seg benklærne, så det der blir historisk ukorrekt... :P

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Eg har lest lenge nok på dette forumet til at eg ikkje vert stressa av at tråder som sklir ut. :)

Eg tolker svara dithen at det ikkje er noko teknisk i veien for å koble 1-5W forsterker til 2x12 eller 4x12 kabinett, men at eg gjerne får betre dynamikk/kontant bass med eit mindre element som matcher Watt styrke.

Har enda ein veg å gå med testing av ulike forsterkere i butikk for å finne ut om eg ønsker type Marshall eller Fender amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

..men at eg gjerne får betre dynamikk/kontant bass med eit mindre element som matcher Watt styrke.

Næsj, problemet er at små rørforsterkere på 1-5 watt ikke låter så voldsomt i bassområdet. En mindre høyttaler gjør ikke saken bedre, det blir bare mindre skuffende rent "visuelt" - altså i forhold til hva man forventer seg.

Små enkle rørforsterkere er ofte nesten mer avhengig av å bli presset litt for å låte bra sammenlignet med større forsterkere med mer avanserte kretser som gir deg en mer kontrollerbar vreng osv.

Skal du ha noe tilnærmet lyden av en 2x12" eller 4x12" rørforsterker på full pupp, men altså i realiteten på lavt volum, ville jeg sjekket ut en god modelingamp eller en mer påkostet rørforsterker i 15-50 watts klassen som faktisk kan låte bra på lavt volum. Sånne små og veldig enkle rørforsterkere har sine klare begrensninger egentlig, og krever ofte noen pedaler og at du kan dra på litt (merkelig nok kanskje?)

Av de små rørforsterkerne jeg har sjekket ut synes jeg kanskje Blackstar er de som låter best på lavt volum, da de i realiteten inneholder en ganske avansert OD pedal. Men clean lyden er litt stusselig, og de har ikke all verdens med clean headroom.

Det skal ikke være lett :) Og til øving hjemme er altså en "kjip" modelingforsterker (transistor/digital) ofte en enklere løsning. Du får f.eks en Fender Mustang med 1x12 Celestion til småpenger.

----------

Angående herrenes prat om 4x12

Hvor mange piger er egentlig spesielt ivrige på å ha et 4x12" kabinett stående på stua, soverommet eller noe sted hvor de faktisk kan se elendigheten? - Har du kjellerstue, "hobbyrom" eller stor garasje samt stasjonsvogn er jo 4x12" sikkert fett - for folk flest minner det kanskje mest om galskap med mindre man spiller ute til stadighet og har noen til å bære..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.