Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stove / soveroms forsterker - 2x12 - 4x12


fjant

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg er ein nybegynner / intermediate på gitar og ønsker å kjøpe ny rørforsterker og gitar. Har til nå spillt på ein Les Paul kopi med Roland Micro Cube. Liker å spille både clean og litt vreng, typisk Knofler og Metallica . Micro har egentlig fungert bra så langt.

Ønsker allikevel gå til innkjøp av rørforsterker for speling i heimen. (Spelar ikkje i band) Eg har forstått at 1w-5w-15w vil være passeleg, men lurar på om dette kan kombineres med evt 2x12, 4x12 eller om dette er idioti. Har lest ein del postar om lav watts rørforsterkere men usikker på kor store høgtalere dei kan drive.

90% av tida spiller eg på stove / soveromsvolum, men ønsker å vri på når familien er ute av huset.

I butikk har eg til no prøvd Blackstar 20, AC30 eller 15, Blackstar Artisan, og Fender Super Sonic, typisk comboer på 2x12. Synes egentlig dei fleste hadde fantastisk lyd, men volum på 1 var i grenseland høgt.

Ønsker å unngå boks/innestengt lyd å ha "fylden" som eg opplevde med typiske større 2x12 comboar. Vil eg kunne få like bra lyd av 1-5W topp tilkobla feks. 2x12 kabinett, eller er desse designa / matcha til typisk 6-8'' høgtalere? (Vert lyden enda betre på 4x12?)

I prinsippet har eg ubegrensa med plass og det vert ikkje flytta rundt så vekt er ikkje eit tema.

Lar det seg gjere å kombinere lav watt og store høgtalere, og er det noko vits? Kom gjerne med forslag. (Tenkte opp til 10k på forsterker og 10k på gitar.)

Takkar for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er ihvertfall galskap å kjøre 4x12 til hjemmebruk.

Kjøp deg en søt, liten rørtopp og et solid 1x12 kabinett. Får du behov for mer, kan du alltids erstatte kabinettet i ettertid.

1x12 / 2x12 kabinetter kan spille umenneskelig høyt, så lenge ampen klarer å levere nok.

Jeg byttet ut mitt 4x12 mot 2x12 uten noe særlig store forskjeller i lyd og volum. 4x låter litt mer åpent, men ikke så mye at jeg foretrekker det fremfor 2x12 kabinettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft... har to 4x12 stående på rommet med henholdsvis 100W og 50W Marshall hoder... fungerer veldig fint til hjemmebruk dersom en har plass til det... og med ubegrensa plass så er det i allefall ikke noe problem.

Veldig mange som lar slike stå hjemme nå og tar med seg noe mindre når de skal ut å spille eller øve... og en Class 5 hode med 4x12 skal i prinsippet fungere helt finfint... men det skal sies at 5W kan bråke ganske mye det også :)

Men her virker du som du er veldig åpen for løsninger med forsterkere som er helt forskjellige dyr egentlig, så da er det eneste en kan si er "ut å prøv".

Du kan også tenke på evt. en attenuator. Det er mange som sliter litt med å akseptere de, men du trenger ikke strupe forsterkeren maks...

Kan også (dersom den forsterkeren du ender opp med har FX loop) bruke en volumkontrol i FX-loop'en for å temme forsterkeren litt. Det også fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drive et 4x12" med 1 watt om du ønsker det, men en typisk 1-5 watts forsterker har ikke den bunnen og dynamikken en 20-100 watts forsterker med flere rør i utgangstrinnet har uansett. Til hjemmebruk vil 2x12" eller 1x12" være mer enn nok for de fleste.

Hvis du ønsker lyden av en stor forsterker på lavt volum er faktisk en forsterker med modeling eller riktig bruk av compressor og Eq egentlig kanskje det enkleste?

Flyttet forøvrig tråden til riktig underforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at større elementer gjerne spiller en del høyere, og at du pusher mer luft med et større cab.

Min erfaring med hjemmeamp er at mindre elementer er greiest. Har to 5 wattere m. 10" og 8". Selv disse låter mer enn høyt nok til å plage naboen....

Edit:

Kan utdype denne litt nærmere. Som Greener var inne på; spiller du en lavwatts forsterker på et stort cab kan du oppleve at bassen fort blir flubby. En annen faktor er at et større element spiller jevnt over høyere. Du merker det kanskje ikke så godt selv, men det gjør nok han som sitter på andre siden av veggen. Da opplever jeg det som bedre å kunne pushe ampen et par hakk ekstra, og ha en tight lav E. IMO og alt det der :-)

Endret av Floyd Pink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft... har to 4x12 stående på rommet med henholdsvis 100W og 50W Marshall hoder... fungerer veldig fint til hjemmebruk dersom en har plass til det... og med ubegrensa plass så er det i allefall ikke noe problem.

Jadda, rock n' roll, men glad jeg ikke har deg som nærmeste nabo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, rock n' roll, men glad jeg ikke har deg som nærmeste nabo ;)

Liker du ikke gitar eller? Naboene mine får høre både prosessen av å øve inn mang en gitarsolo OG gitarsoloene når jeg endelig har klart å lært de. Jeg er ikke så god, så det tar litt tid dog...

Men seriøst... jeg bruker kun 2x12" på hvert cab. 4x12" må riktig nok presses litt for mye for at det skal høres bra ut. 2x12" i 4x12" cabinett er helt fint :)

Bruker den påmodda master volumet og en pedal som fungerer som ei kule med JCM800'en for å slippe å ta livet av naboene... for skulle jeg bare plugge rett i så spiller jeg meg til både skilsmisse og nabokrangel i en fei ;)

Den 100W hodet er AFD100 og Powerscaling er kjekke greier...

Her er en typisk stove/soveroms forsterker: 100w og 8x12"

Egentlig et minimum for å få OK lyd i stua. Ikke tro på det der med lavwatt-forsterkere.

CIMG0434.JPG

Det der er interiør-tips etter min smak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du ikke gitar eller? Naboene mine får høre både prosessen av å øve inn mang en gitarsolo OG gitarsoloene når jeg endelig har klart å lært de. Jeg er ikke så god, så det tar litt tid dog...

hehe..Jeg hadde 'bare' 18w og 1x12 mens jeg bodde hjemme, men det var mer enn nok til å drive folka mine til vanvidd. Setninger om 'den jævla gitaren' har jeg hørt mange av. Jeg veit ikke, men er vel sånn det skal være. Trådstarter får vurdere.

Kan godt innrømme at jeg gjerne skulle hatt en afd eller plexi m tilhørende 8x12 stående ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en typisk stove/soveroms forsterker: 100w og 8x12" Egentlig et minimum for å få OK lyd i stua. Ikke tro på det der med lavwatt-forsterkere. CIMG0434.JPG

Har prøvd det der jeg også, men opplevde at jeg ikke fikk den skikkelig gode Marshallyden vi alle er så glad i, før alt av bilder på veggene lå i en dunge på gulvet, sammen med diverse løst innhold i skuffer og skap. Gyldendals store fembinds leksikon var faktisk på tur til å rygge seg ut av bokhylla i det volumpoten krøp opp mot ampens sweetspot.

PS. Superleaden min står nå og støver ned i øvingslokalet. Erstattet av en Laney cub-head 15w som gir meg deilig rørlyd på et ok volum

Endret av Tambarskjelve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.