Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt etter den ultimate gitaren


SeymourfeatEMGpups

Anbefalte innlegg

What? Kødder du? lol

(Disclaimer for idioter: Bildet er ikke ment som et forslag til den ultimate gitaren for trådstarter, men for å illustrere for Sarge hva slags pickuper som pleier å sitte i typiske "jazzgitarer")

Singlecoils kommer ALDRI til å egne seg til higain-greier, og når trådstarter skriver at han først og fremst vil ha en gitar som egner seg til metal så...

Your argument is invalid.

Jeg har ikke sagt noe om typiske halvakustiske jazzgitarer. Har det humbucker, så vil det alltid være litt "korning" i lyden. Poenget mitt var skikkelig clean lyd som jeg personlig synes er viktig for jazz. De arketypiske jazzgitarene er halvakustiske og kroppen i seg selv bidrar jo til lyden der. Å overføre pickupvalg fra en slik gitar til en solidbody og tro at du får samme lyd er vel litt optimistisk. Jeg tror også at humbuckerne som sitter i de klassiske jazzgitarene har ganske lav output, noe som gjør dem annerledes enn hotte metalbuckers.

I det siste har jeg blitt veldig fan av single coil i halsposisjon. Det er en veldig anvendelig pickup, og man får dem med temmelig hot output (har selv en Seymour Duncan Quarter Pound telecaster halspickup som låter utrolig fett, nesten uansett. Soloer med denne låter bra nesten uansett sjanger. Clean lyd med både fylde og snert.)

Jeg mener at for metalkomp, så trenger man en humbucker i bridge, men en heit singlecoil i neck er rått for soloer, også i metallmusikk.

Når alt dette er sagt: Jeg mener gitaren først og fremst skal være god å spille på. Hals, kroppsform, vekt og hardware er viktig. Gode pickups er med på å forme lyden, men der er valg av effekter og amper etter min mening viktigere. Hekt en boost-pedal etter en single coil, så er du ikke så avhengig av humbuckers for higain.

Men når alt dette er sagt: Dette er min mening. Jeg er ikke den gitaristen med mest erfaring her, og jeg er åpen for andres meninger. Det er mulig jeg tar feil.

Valg av gitar handler mye om smak. Derfor synes jeg det viktigste i slike tråder er trådstarters preferanser. Og skal man ha en gitar til 20-30 laken, så BØR man ha litt erfaring og preferanser for at det skal gi mening å plukke "den ultimate gitaren". For det finnes ikke EN ultimat gitar for alle. Det finnes kanskje en ultimat gitar for en gitt person, men uten preferanser har vi med den klassiske nåla i høystakken å gjøre, med den komplikasjonen at man ikke vet helt hvordan nåla ser ut...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner overhodet ikke hva du mener med korning i lyden, men fair enough. Lydpreferanser er det ikke noe vits å diskutere. Godt mulig at du syns singlecoil i neck funker til metal også, men etter min mening er det ikke optimalt. Hell, egentlig trenger man ikke neckpickup for å spille metal.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med Gluke.. Kjøp heller 3 gitarer til 10k stykk...

Nå kan det jo være at trådstarter (i likhet med de fleste her inne antar jeg) allerede har flere gitarer, men er nå på utkikk etter "the one guitar to rule them all and in the darkness bind them" - og spør trådstarter etter tips til en gitar så synes jeg han skal få det. Men er enig at det er alt for lite preferanser oppgitt til å komme med konkrete forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner overhodet ikke hva du mener med korning i lyden, men fair enough. Lydpreferanser er det ikke noe vits å diskutere. Godt mulig at du syns singlecoil i neck funker til metal også, men etter min mening er det ikke optimalt. Hell, egentlig trenger man ikke neckpickup for å spille metal.. :lol:

Argh... Er ikke så lett å forklare med ord det man hører bestandig. Jeg mener ikke at humbuckers nødvendigvis låter kornete, det uttrykket er egentlig for sterkt. Men det er noe underliggende "upolert" i bunnen av humbuckerlyden. Veldig bra til metall, men for den reneste clean-lyden når man skal nærme seg akustisk gitar, så blir det med de humbuckerne jeg har forsøkt ikke helt krystallklart nok. Akustiske soloer dukker for øvrig opp av og til fra metallbandene også. ;)

For en del typer metall og kanskje spesielt punk så trenger man ikke neck, nei. ;) Men så var det det med allsidighet, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å overføre pickupvalg fra en slik gitar til en solidbody og tro at du får samme lyd er vel litt optimistisk.

Noen optimister finns der ute:

tylerstealth3.jpg

Nå mente forresten ikke jeg at man nødvendighvis skal kjøpe seg 3 gitarer, men med en gang man velger å prioritere en ting blir andre ting nødvendighvis nedprioritert. Men det er klart skal man på død og liv spille metal og jazz (er ingen som gjør det vettu) ville heller kjøpt to enn å prøve å få en til å dekke begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: Dette blir jo en diskusjon fylt av idealer. Jeg er egentlig pragmatisk anlagt. Jeg spiller den musikken jeg har lyst til med den gitaren jeg har. ;) Har man bare med seg en gitar på bandøving, så er det den man spiller på, enten det er metall, jazz, rock, klassisk rock, polsk frijazzpolka etc. Derfor snakker jeg også litt varmt om allsidighet i gitarer.

Den beste gitaren er den du har i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarge: Den beste gitaren er den som er i gode hender. Godlyden ligger i fingrene, og spør du meg, så kan nok en ordentlig flink jazzgitarist kan få en hvilken som helst gitar til å låte kanonbra og rent og pent, uavhengig om det er humbucker eller singlecoil.

Nå kan det jo være at trådstarter (i likhet med de fleste her inne antar jeg) allerede har flere gitarer, men er nå på utkikk etter "the one guitar to rule them all and in the darkness bind them" - og spør trådstarter etter tips til en gitar så synes jeg han skal få det. Men er enig at det er alt for lite preferanser oppgitt til å komme med konkrete forslag.

Jeg skjønte forsåvidt det jeg og, men takk skal du ha :) Og jeg har allerede gitt forslag til "the one guitar to rule them all and in the darkness bind them" (bra uttrykk forresten), så daaa kom jeg bare med forslaget som er det ultimate hvis man absolutt skal ha i pose og sekk.

Jeg tror noe hiend som Suhr, Tyler, TA, Mayones, Blackmachine, Dæmoness, Bernie Rico Jr, etc, etc. er "the way to go". Med forbehold om at det først og fremst er metal som skal spilles.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen optimister finns der ute:

Ja... Jeg er vel selv en av dem, siden jeg foreløpig har kun en elektrisk gitar jeg spiller på (har en til, men den er stort sett framme et par ganger i året, og bor ellers i kassa si).

Driver med en dele-tele nå som kommer til å få mer enn en type pickup, for å si det slik. (Min "ultimate gitar" innenfor mitt svært avgrensede DIY-budsjett.)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Du trenger ikke en gitar til 30000 kr.. Hvis du ikke er en liten unge med altfor mye penger da.

Mann trenger ikke dyre gitarer selvom man er god..og hvis du ikke så god, så synes jeg ivertfall at det er sjukt kvalmt med en som har en gitar med ellevill pris. Er man god så kan man spille på hva som helst og få det til å høres bra ut.(Veldig subjektiv på god ofc)

Hvis du absolutt må ha en dyr gitarre ville jeg personelig gått for en PRS med humbuckere.PRS er de mest allsidige gitarene jeg har prøvd ivertfal.

Mitt tips, kjøp deg to gitarer som er forskjellige, og som du virkelig elsker halsen på. De viktigste er at du digger å spille på de, du trenger ikke koste mer enn 10000 kr, du får veldig mye bra for såppas. Har du allikevel mye penger kan du jo invistere i noen pickuper ellernoe, og kanskje til og med en litt dyrere amp..

(btw.. jeg tenker ikke sånn at det er bortkasta penger å kjøpe en gitar for 30 lapper, langt ifra, jeg hadde brukt alt på gitar utstyr jeg også, gitar er mye bedre enn penger!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.