Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt etter den ultimate gitaren


SeymourfeatEMGpups

Anbefalte innlegg

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vell, har du maxgrense på 30000 så får du stort sett alt, utenom div. vintage økser.

Hvilken type gitarer liker du? Strat, Tele, LP, etc.

Personlig hadde jeg nok bare gått for en Suhr, Anderson eller Tyler som passet best opp mot mine spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne gitaren kan være produksjons modell eller en unik costum shop gitar, bør helst ligge under 30000,-

Tenkte på noe som enger seg best til metal, men også til jazz, blues 80's rock/balader

En Les Paul av noe slag kanskje? Da har du noe som funker til metal, blues, rockeballader og som samtidig kan gi en overbevisende jazz-sound, noe jeg vil påstå er vanskeligere med en strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen flere preferanser? Antall strenger? Vibarm/fast bro? Skalalengde? Kroppsfasong? Halsmateriale?

Ut fra det du sier ville jeg hatt en humbucker i bridge, men kanskje ikke i neck. For maks fleksibilitet, kanskje noe med Seymour Duncan P-rails og 3-veis coilsplit/selector-switch for begge pickups. Vet P-rails er tilgjengelig for Mayones-gitarene, men vet ikke hvordan de gjør det med switchingen.

Liker du Regius/Setius fra Mayones, så kan du sikkert høre med forhandler om mulighet for å spesifisere inn switcher slik du vil ha det. Tror custom-tilpasninger er innenfor rammen av budsjettet ditt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha en bil som egner seg like godt på en formel1 bane som til offroad.........

Den beste "allround" gitaren jeg har prøvd er en Tyler SE med mid-boost og bypass, men mulighet til å variere mellom sjangre er 90% i henda og kanskje 10% i gitaren. Har du peiling greier du like herlig å skifte mellom de sjangrene med en standard grei Les Paul, tele eller strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at en gitar med pinglecoils gir deg flere begrensninger enn en med humbuckere. Altså - ikke standard strat/tele, hvis man vil spille metal som ikke er Maiden liksom.. Et kompromiss kan jo da være å ha en gitar med HSS eller HSH.

Jeg er vel nesten helt uenig (bortsett fra at HSS eller HSH er et bra kompromiss).

Å få til smooth, clean jazzlyd med humbuckere er nesten umulig. Å få til vreng med riktig valg av pedaler og amp fra single coil er enklere.

Men: Skal man ha gitar som mest skal brukes til metall, så bør man ha en humbucker. Tør jeg foreslå en Fender Deluxe Strat HSS?

0119102759_frt_wlg_001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få til smooth, clean jazzlyd med humbuckere er nesten umulig. Å få til vreng med riktig valg av pedaler og amp fra single coil er enklere.

What? Kødder du? lol

p1_uuvuokaad_ss.jpg

(Disclaimer for idioter: Bildet er ikke ment som et forslag til den ultimate gitaren for trådstarter, men for å illustrere for Sarge hva slags pickuper som pleier å sitte i typiske "jazzgitarer")

Singlecoils kommer ALDRI til å egne seg til higain-greier, og når trådstarter skriver at han først og fremst vil ha en gitar som egner seg til metal så...

Your argument is invalid.

Og for en som vil ha "den ultimate gitaren" og har et budsjett på opp til 30k, så foreslår du en fender? :lol: Kom igjen mann.. Suhr og Tyler og sånt er allerede foreslått, og de banker Deluxe HSS laaangt ned i støvlene i den leiren av gitarer.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her havner man ut i definisjonssuppa med en gang. Hva er metal? Hva er Jazz? Hva er blues?

Jeg må si meg enig i at for meg er jazz hul kropp og neck humbucker og tykke strenger som det er umulig å bende. Metal er fast stol eller FR og feite humbuckere og tannpirkerhals. Blues er strat med feit hals og singel coils. Så hele ideen om å kombinere dette i en gitar er for meg litt fremmed. Så man får velge sin egen definisjon av hva man er ute etter i forhold til de begrensningene man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har humbuckere og du har humbuckere (og så har du P90 som det der likner på? Eller tar jeg feil?). Med EMG 81/85 eller Dimebuckere er det kanskje ikke like enkelt å få til Atkins eller Gilmour lyd, mens andre humbuckere kan være "snillere" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med Gluke.. Kjøp heller 3 gitarer til 10k stykk - en Strat-ish sak til blues, en eller annen metaløks du liker godt (finnes jo haugevis å velge mellom) og en jazzboks.

Men skal man ha så kompromiss som du får det: En superstrat-ting med HSH - en mild, smooth neckhumbucker, en bluesy stagga midtsinglecoil, og en sinna metalbridgehumbucker. Gønn på med coilsplit, 5-veis velger, masse miniswitcher, piezo, etc. etc. i tillegg, så kan det jo fort bli moro, for den som liker sånt.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.