Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt etter den ultimate gitaren


SeymourfeatEMGpups

Anbefalte innlegg

Hadde jeg hatt 30k til å bruke på en gitar, så hadde jeg kjøpt meg en helt ny LP custom i håp om å være den enese og første eieren av gitaren resten av livet.. :)

Men enda bedr, en god brukt LP og en SSH eller SSS strat, så tror jeg at man kan dekke de fleste sjangere og spillestiler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jazz kan du spille på hva som helst, gitt at du drar tonepoten helt ned. Madrass foran ampen-lyd er det som gjelder :rolleyes:

Ellers vil jeg selvfølgelig anbefale Filtertron pickuper!

Ja, men for å få god jazzlyd gjennom en strat, må du kompensere med så tjukke strenger at du ikke får brukt den til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok vanskelig å finne en gitar som er best i alle genrer, og best på alle måter.

Jeg har en Fender VG strat, med modellering, og den synes jeg gjør jobben over all forventning, den kan late som den er strat, tele, single coil, humbucker, akustisk, 12-strenger, drop D tuning og andre tuninger, bare ved vri på en knott, eller to. Egentlig er den veldig imponerende og låter veldig bra.

Men, jeg er jo helt overbevist om at det lett kan finnes de forskjellige typer gitar som låter bedre, føles bedre, og ser bedre ut, men da blir det flere gitarer, og 30000 holder nok ikke!

Så om jeg måtte kvitte meg med alle gitarene unntatt en, da hadde jeg beholdt VG stratten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox virage serien kan jo være noe å se på. Den har spesialdesignet mikrofon (designet med DiMarzio), som gir deg tre forskjellige coiler å kombinere :) Er ikke heelt sikker da :P

Vox sier at pickupene kan gi deg clean (singelcoil), crunch (P-90), og/eller lead (humbucker). Det er en egen togleswitch for dette på hver mikrofon, i tillegg til den tradisjonelle 3-veis-switch'en.

Poster link:

Finnes i DC og SC verson, og man har mulighet å velge forskjellige treverk sorter. Spessiel konstruksjon på den også, noe som skal gi bedre spillekomfort.

Fantes på riff (selve butikken) en tid tilbake siden. Da kostet den også veeeldig mye. Nå koster de bare noe rundt 10 lapper :)

Nettside riff: http://eikum.org/RIFF/index.php (bla lenger ned på siden) 22 995,-

Evenstad musikk: http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&products_id=15089 13 499,-

Sound1.com: http://www.sound1.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=5605 12 790,-

Er ikke hundre prosent sikker på om det er helt samme gitar :)

Virker som den ultimate gitaren utifra hva VOX sier, men gud veit altså .

Etter cirka 500 endringer i denne posten:

Jeg har ikke testa de sjæl da :P

Endret av OsloGutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spörsmål, helt på linje med "beste gitarist" - noe vi lett blir enige om.

Jeg har min gitar, og den duger for meg. Selv om det ikke er et direkte svar på spörsmålet vil jeg si at jazz ikke er jazz. Spiller du hovedsaklig metall har du sannsynligvis en mindre puristisk jazz i tankene enn en som bare spiller jazz. Dine behov for å spille "jazz" vil derfor variere fra mine og hans.

Som andre har nevnt, mange definasjoner som må defineres bedre for å kunne gi et fornuftig svar.

Uansett, Ibanez er det eneste som duger til alt, bare spör Pat, Steve, John, Jan, Steve, Paul, John, Steve, John og mange andre (som også heter John og Steve)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At humbuckere kun kan brukes til metal og ikke greier clean lyd er en av de største mytene i gitarverdenen. Da Seth Lover utviklet humbuckeren for Gibson på '50-tallet, var det neiggu ikke mange metalband å høre. At det i senere tid har kommet buckere med mye høyere output med signal som overstyres før det går inn i en overstyrt amp, med det resultat at du får enda mer vreng, er noe helt annet. Og ja, det er naturligvis populært blandt metalgitarister. En fordel med humbucker med høy output ifht. en singlecoil, er naturligvis at den støyer mye mindre, noe som jo er en fordel i higain- verden.

Det at en Strat med singlecoils er den ultimate bluesøksa, kan man vel også diskutere i det vide og brede. En rekke profilerte bluesgitarister har spilt både på Tele, Les Paul, halvakkustiske osv. osv. Albert King hadde sågar en forkjærlighet for Flying V, så der har du det.

Det finnes ikke èn gitar som er perfekt for alt, men det finnes heller ikke en gitar som ikke kan brukes til alt.... (I hvert fall nesten.) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ultimate gitaren er den du får en aha-opplevelse av å få i hendene, får lyst til å nappe i løken når du ser på den, og som oppfyller dine preferanser når det gjelder lyd og spillbarhet. Jeg tror kun du kan finne ut av dette ved å prøve tonnevis med gitarer, eller hvis du er heldig kan det være den første. Uansett blir den ikke best til allt, men den har det lille ekstra som passer deg. Jeg har ikke funnet den ennå, men er nært mange dager, for så å drømme meg bort i andre gitarer enn de jeg selv har. Leste mange teorier om hva som ikke passer og passer til hva her, og tror nokk du må finne ut av dette selv. Mange gode forslag om merker, så prøv de alle + fler ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att Caparison er reinspikka metallgitarer er hvertfall dåresnakk.

En TAT-modell i f.eks HSS setup (med minihumbuckere i singlecoilstørrelse) og coiltapfunksjon på begge "singlecoilsa" er dette en svært allsidig gitar.

Med coiltapfunksjon på en HSS-gitar som også har en 5way-switch og en god tonepot, så kan man igrunn med rette ampen få så jazzy lyd en bare vil. Såklart ikke nært hollowbody sound, men det sier seg selv. Diverse rock og metal er absolutt ingen problem.

Det som jeg syntes var det mest spesielle ved TAT modellene var formen på halsen, spesielt nært headstocken.

Om man først skal kjøpe så dyr gitar ville jeg tatt meg tid til å prøve litt forskjellig, deriblandt ta kontakt med Tordenskrald og få prøvd caparison med ham.

Metal, rock, fusion etc Caparison, Suhr, Tom Anderson, Mayones, Ibanez, Charvel, Carvin etc duger.. Skal du ha noe skikkelig jazzy ville jeg kjøpt en rimelig hollowbody i tillegg, sjøl bruker jeg iblandt bestefars gamle Epiphone, og det låter fjell!

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att Caparison er reinspikka metallgitarer er hvertfall dåresnakk.

En TAT-modell i f.eks HSS setup (med minihumbuckere i singlecoilstørrelse) og coiltapfunksjon på begge "singlecoilsa" er dette en svært allsidig gitar.

Med coiltapfunksjon på en HSS-gitar som også har en 5way-switch og en god tonepot, så kan man igrunn med rette ampen få så jazzy lyd en bare vil. Såklart ikke nært hollowbody sound, men det sier seg selv. Diverse rock og metal er absolutt ingen problem.

Det som jeg syntes var det mest spesielle ved TAT modellene var formen på halsen, spesielt nært headstocken.

Om man først skal kjøpe så dyr gitar ville jeg tatt meg tid til å prøve litt forskjellig, deriblandt ta kontakt med Tordenskrald og få prøvd caparison med ham.

Metal, rock, fusion etc Caparison, Suhr, Tom Anderson, Mayones, Ibanez, Charvel, Carvin etc duger.. Skal du ha noe skikkelig jazzy ville jeg kjøpt en rimelig hollowbody i tillegg, sjøl bruker jeg iblandt bestefars gamle Epiphone, og det låter fjell!

Nja...

Det er grunn til at det er hovedsakelig metalfolk som spiller på Caparison.

Jeg har hatt TAT og Horus og ingen av de er hva jeg vil kalle allsidige.

Det at en gitar har både humbucker og singlecoil vil ikke si at den er allsidig for det, går like mye på konstruksjonen og materialvalget i gitaren.

Er du litt kresen på cleanlyd er nok ikke Caparison greia.

Tyler med midboost er det nærmeste jeg har hørt troverdig jazzclean i en superstrat.

Den formen på halsen (radiusen) du nevner er forresten kul den, samme løsningen som på f.eks Suhr Modern og endel andre metaløkser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.