Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Lydkvalitetens skandaløse forfall"


Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er noen hederlige unntak blant remasterne, men stort sett styrer jeg unna remastringer.

Dette er en kjepphest jeg har hatt lenge, og jeg forbløffes av den bedritne lydkvaliteten på nye pop/rock-utgivelser. Alle profesjonelle lydfolk har hørt om loudness war nå, og burde tatt affære. Jeg klaget en gang på Magic-platen direkte til Bob Ludwig himself, som faktisk svarte og forklarte at det er plateselskapenes markedsføringsfolk OG artistene som vil ha det slik. Og det er de som betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke skjønner hva dette dreier seg om, og til glede for nye "lyttere":

Og angående "Death Magnetic", så er det en ganske voldsom aha-opplevelse å høre Guitar Hero-versjonen i forhold til CD-versjonen. CD er et offer for dynamikkastrering på loudness war-alteret, mens spillversjonen låter MYE friskere og mer dynamisk:

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel! Synes det kunne vært flere plateselskap og artister som gav ut platen i to eksemplarer. En for mp3 og en for skikkelig lyd..

Jeg synes de kunne la Spotify, Wimp osv. få ha den dynamikkastrerte, tapskomprimerte greia si, og så kunne all CD, SACD og audio-BD komme med SKIKKELIG dynamikk. ;):ninja::)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått greia her da isåfall.. Lær meg!

Les artikkelen en gang til.

edit :

Dette sitatet er nok med på å forvirre :

Alan Moulder har uansett tatt konsekvensen av dataalderen, og blir nå ofte enig med masteringteknikeren om å gjøre to masters; en for MP3 og databruk, og en for CD og vinyl (sistnevnte kan hende trenger en egen master).

Med MP3 i denne sammenhengen, menes det digitale lydenheter som iPod og datamaskiner og slikt, som har som regel møkkahøytalere som ikke klarer all verdens med dynamikk. Selve mp3-formatet komprimerer ikke lyden, men den komprimerer dataen/informasjonen, som er to helt vidt forskjellige ting.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les artikkelen en gang til.

edit :

Dette sitatet er nok med på å forvirre :

Med MP3 i denne sammenhengen, menes det digitale lydenheter som iPod og datamaskiner og slikt, som har som regel møkkahøytalere som ikke klarer all verdens med dynamikk. Selve mp3-formatet komprimerer ikke lyden, men den komprimerer dataen/informasjonen, som er to helt vidt forskjellige ting.

Siste sitatet der var med på å firvirre meg hvertfall! Da skjønte jeg greia.. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos remastere, så lurer jeg på om noen har noen meninger rundt CD-versjonene av Led Zeppelins album. Jeg må skammelig innrømme at jeg ikke har hørt originalene, så jeg lurer på om CD-versjonene holder samme kvalitet som dem. I og med at Jimmy Page var til stede under remastringsprosessen kan jeg forestille meg at lyden ikke er for ille. Mothership, derimot...

Personlig synes jeg at lyden er helt grei på mitt semi-hi-fi anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett kan vi vel si at de nye remasterne stort sett er bedre enn de første cd-utgavene ved nyutgivelser av eldre album, men det kan være veldig forskjellig ifht. original pressing på vinyl. Så det kommer helt an på hva man sammenligner med. Personlig synes jeg Zeppelin-remasterne er bra, men jeg har ikke hørt så veldig mange av de første vinylpressingene. av platene.

Det var også slik at disse klassikerne ofte ble nyutgitt som "nice-price" vinyl på 90-tallet, og de låt ofte rimelig shabby. Noen som husker platene som ble utgitt under merket "Fame"? Grøss og gru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.