Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Lydkvalitetens skandaløse forfall"


Anbefalte innlegg

Kan sikkert diskuteres hvor bra et klassisk (klassisk musikk) lydbilde fungerer på andre stilarter, tenk de ferdigstilte EQene på stereoanlegg. Dog, når det gjelder dynamikk, som jo dette startet som, synes jeg det bør være en selvfølge at det er nok dynamikk. Så kan man alltids bruke ekstreme settinger som effekter.

Undre meg på om gamle musikere med dårlig hørsel er delaktig i dette når de sier "hør her, jeg har vært i dette gamet i 30 år, og jeg vet hvordan det skal låte." Noe som blir et problem når de ikke lenger hører halvparten av det de hørte for 30 år siden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan sikkert diskuteres hvor bra et klassisk (klassisk musikk) lydbilde fungerer på andre stilarter, tenk de ferdigstilte EQene på stereoanlegg.

Jeg kjenner ingen seriøse hifi-entusiaster som bruker slike innstillinger. De fleste av dem har faktisk ikke EQ eller tonekontroller i det hele tatt. Likevel lytter de til mange ulike stilarter.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen seriøse hifi-entusiaster som bruker slike innstillinger. De fleste av dem har faktisk ikke EQ eller tonekontroller i det hele tatt. Likevel lytter de til mange ulike stilarter.

Nåh, jeg mener å ha lest flere tester opp gjennom årene hvor høyttalere blir "stemplet" som gode til rock eller klassisk (eller noe annet). Jeg kan ikke si jeg kjenner noen som er mer opptatt av HiFi enn musikk. De fleste som er glad i musikk bryr seg lite om at musikken kunne vært bedre lydmessig sett, delvis fordi - som du sier - det ikke finnes noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo problemet. Når innspillingene blir så dårlige at hard mp3-komprimering og avspilling i ørepropper til 19.50 ikke gir noen vesentlig forverring i forhold til avspilling i et skikkelig stereoanlegg satt sammen med innsikt og omtanke, og de fleste ikke bryr seg, så vil villfarelsen bestå. Det som kanskje forundrer meg mest er at plateselskapene feiler i å innse at fallende CD-salg og MP3 og piratnedlastingens suksess henger sammen med dette. Når alt blir en udynamisk grøt som man raskt blir lei, så er det få som vil kjøpe plater. Hvorfor skal man eie en sang man uansett ikke vil høre mange ganger på grunn av instant lyttetretthet?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og ikke bland lydkomprimering med mp3-komprimering, dette er to helt forskjellige ting.

Nei, det er jeg også veldig nøye med. Men det er ikke noen tvil om at når originalen er komprimert, klippet og forvrengt på grunn av loudness war, så vil komprimeringsartifaktene fra destruktiv båndbreddekomprimering bli mindre tydelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg også veldig nøye med. Men det er ikke noen tvil om at når originalen er komprimert, klippet og forvrengt på grunn av loudness war, så vil komprimeringsartifaktene fra destruktiv båndbreddekomprimering bli mindre tydelige.

Skjer vel skjelden at folk bruker mp3er av lav kvalitet lenger? Jeg vet ikke hvor man får kjøpt slikt.

Og både spotify og wimp kjører streaming av så høy kvalitet at forskjellen fra wav ikke er merkbar i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Replay gain ol. har vært her i mer enn 10 år, ideen i sikkert 30. Det har aldri blitt implementert i stor skala.

Utfordringen her blir å bli enige om en standard. Det er mange måter å måle dynamikken i musikken på. En av de vanlige går ut på å måle forskjellen mellom "gjennomsnittlig lydtrykk" og "Max lydtrykk". Begge disse kan igjen måles på ulike måter. Så la oss se på forskjellen mellom klassisk musikk og et dynamikkastrert loudness war-offer. Klassisk musikk har gjerne en dynamikk på rundt 20 dB ferdig mastret på CD. De verste loudness war-eksemplene har dynamikk på 3 dB.

Utfordringen med replay gain er i avspillingsutstyret. For her justeres gjerne lydtrykket etter gjennomsnittlig lydtrykk, ikke maks lydtrykk (peakene). Så hva skjer når man skrur den dynamikkastrerte musikken med 3 dB headroom til nesten maks på iPoden, og så kommer det klassiske stykket etterpå? Replay gain kan ikke redde dagen. Det er 3 muligheter: La fysisk gain være den samme og akseptere at det låter dynamisk, men 17 dB lavere. Justere opp gain 17dB og akseptere klipping og forvrengning i peakene. Eller ha avspillingskomprimering av dynamikken innebygget i spilleren.

Faktisk er det sistnevnte forlengst tilgjengelig og nesten standardisert som "dyna comp", "night mode" eller lignende i surroundforsterkere. Men av en eller annen grunn finnes det ikke der det trengs mest: I bærbare avspillere med elendig headroom for dynamikk.

Det viktigste man kan lære av artikkelen er at man skal mikse og mastre musikken for en best mulig gjengivelse av musikkens troverdige gjengivelse, inkludert dynamikken, så er det avspillingsutstyret som må kjenne sin begrensning og justere avspillingen deretter. Vil det skje? Jeg tror det ikke før jeg får se det.

Og til slutt: Ungdommen kjøper ikke mesteparten av musikken, de laster ned gratis. Ikke fordi de vil gjøre noe ulovlig, men fordi det ofte er enklere og billigere og uten DRM, slik at man kan bruke det på alle sine avspillingsenheter uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg også veldig nøye med. Men det er ikke noen tvil om at når originalen er komprimert, klippet og forvrengt på grunn av loudness war, så vil komprimeringsartifaktene fra destruktiv båndbreddekomprimering bli mindre tydelige.

Setter man på høy lydkvalitet i Wimp, så får man 256 kbps, og da er kvaliteten bedre enn CD, ihvertfall ikke dårligere, derfor blir det bare forvirrende for denne tråden når du snakker om "mp3-komprimering", ihvertfall for de som ikke er helt inneforstått med hva lydkomprimering faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange (ikke alle) hifi-entusiaster (som riktignok bryr seg mer enn gjennomsnittlig om disse tingene) hører konsistent forskjell på 320 kbps mp3 på den ene siden og ukomprimert CD / wav og tapsfri komprimert flac på den andre. (Personlig hører jeg ikke forskjell på alle typer innspillinger og musikk her, men hører forskjell i en del tilfeller). Har man først klart å identifisere hva forskjellen er, så er den konsistent og tydelig.

Bedre enn CD? Hva er utgangspunktet i disse tilfellene?

Ellers er jo dette med å bruke CD som "benchmark" nærmest gammel vane, og representerer ikke det ypperste innen lydkvalitet. For bilde har verden gått videre til Full HD og "alle" er enige om at det er en soleklar forbedring.

I lydverdenen har man altså gått til dårligere båndbredde og oppløsning. Sånn sett har CD-platen vært hemmende. For dagens state of the art, også for lytterne, burde jo ligge på 96kHz/24-bit eller deromkring, ikke på CD-standardens 44,1kHz/16-bit. Hvorfor lydverdenen har motsatt seg ytterligere kvalitetsforbedring er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vi vær så snill lage en ny tråd om dette emnet, da det har INGENTING med LYDkomprimering å gjøre?

Mp3 har absolutt noe med lyd å gjøre, men ikke dynamikkomprimering. Mp3/wma/ogg osv. er relevant fordi de er formater som er fremherskende for filbasert distribusjon av musikk til konsumentene. Å se på loudness war og dynamikkomprimering i mastringen uten å ta i betraktning markedskreftene og hvordan musikk konsumeres blir ufullstendig.

Dersom alle satt med svære stereosystemer eller høykvalitetsheadsett med gigantisk dynamisk headroom, så tipper jeg loudness war ikke ville være et tema. Men med miniatyriseringen av musikkavspillingsenhetene har markedet ikke mulighet til å spille dynamisk musikk høyt.

Derfor loudness war med sin dynamikkastrering.

Man ender med musikk som er flat og udynamisk, forvrengt av klipping, musikk som låter like dårlig på alle anlegg og alle formater. Og konsumentene synes det er greit, det er det de venner seg til, og de hører alt for sjelden alternativet.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.