Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et visdomsord...


Peri

Anbefalte innlegg

Jepp!!! :D Jeg har holdt tilbake ord som fort blir stempla som flåsete, idiotisk o.l.. I Mangel på en vettug formulering har jeg av og til brukt "feeling", men å være inne i musikken syns jeg var en veldig bra definisjon..

Og for siste gang, det er ingen som disser teknikk har folkens... Men det er noen av oss som vil veive med en pekefinger å si "Glem ikke alt det andre da!" :P Jeg har hørt det samme fra min pianolærer når jeg har har spilt igjennom noe uten feil, men uten å "bry meg om" musikken utover det å treffe rett tangent.. Og jeg vil bare si det at det kan hende det er noen av dere her som har gitarlærere som har fortalt dere endel ting som er litt sånn "på tvers" av typisk lære, men husk at det er egentlig utrolig tåpelig å bare gi høyt utdanna musikklærere føyken bare fordi en selvlært langhåra lokal rockegud sier det... Men for all del! Fyren kan være rå på gitar, men det er sannsynligis fordi det bor endel musikk under skjorta hans også og ikke bare i fingra.

Takk Peri, du summerte opp alt det jeg prøvde å få fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

He he... Det er vel liten tvil om at det å være inne i musikken er på mange måter "bedre" enn den kliniske motpolen. Ja, jeg har vært der, på den følsomme siden, og det er stor forskjell. Men man kan jo alltids undre seg over hvor stor forskjell det egentlig er for lytteren (CD eller annet format hvor lytteren ikke ser utøveren). Nå finnes det ikke to like opptak hvor et er med og et er uten "følelser", men dog... Kan vi på noen måte være garantert at det utgjør en forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Morsom lesning. Flott å se meningsfulle debatter på dette forumet.

I følge en kamerat: Musikere som ikke kan å shredde syter i de fleste tilfeller på musikere som kan shredde, og som bruker det i passende sammenhenger. Etter min erfaring, er dette delvis sant :D

Å spille fort er en uttrykksform! Aksepter det, eller dø. Ja, jeg mener det. Slayer :twisted: (hehe) bruker det som uttrykksform. Vai bruker det som uttrykksform. Al de meola bruker det som uttrykksform. Tonnevis med eksempler. Fart kan være en fin kontekst å sette til musikken. Det er en stor forskjell på å briefe tomt med shredding der du spiller 32deler i tempo 180, klin perfekt, eller å spille fort fordi du skal symbolisere en raserbil :D

Så klart er det en kunst i seg selv å begrense uttrykksformen. Ellers blir det kjedelig...

Og Euphor...

Du mener teknikk er alt som trengs for å bli en god musiker... Du har t.o.m. "musikk er mattematikk" som motto. Med den innstillingen blir du etter sannsynligheten en god muzak komponist. Med den innstillingen får musikken ingen sjel. Å spille som en robot, passer til dine utsagn. Kanskje du kan skryte over at du er dyktig sessiongitarist, (nå vet jeg ikke noe om hva du driver på med), eller om du har godt gehør og kanskje du greier å spille det meste du vil lære deg. Dette er etter min mening gode egenskaper, men hvis du ikke har noe personlig over din spillestil (dette er ikke personangrep euph, snakker litt generelt her også, basert på dine utsagn), så har man ikke mye å strebe etter. Band som The Velvet Underground, The Stooges, MC5 og Sex Pistols er ikke de beste på den tekniske siden for å si det mildt. Men hvordan greide de da å lage bra musikk? (svar her) Kanskje fordi de hadde sin egen stil.

Mitt mål som spællemannj/musiker er når mennesker kan trygt si: "Det der høres ut som master_k!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rettet mot Lukather, men ment mer som en generell observasjon:

Det finnes nok av gitarister (også på dette forumet) som snakker dritt om folk som kan spille fort bare så de har en unnskyldning for selv å ha ræva teknikk. Jeg har sett/hørt alt for mange tilfeller av ekstremt dyktige gitarister som blir avvist av en eller annen talentløs, bedrevitende musikksnobb på grunnlag av at de "bare spiller skalaer". Jeg synes rett og slett det er fascinerende hvordan disse menneskene alltid kommer til samme konklusjon: "Det er bare skalaer." "Bare øvelser." "Bare wank." UANSETT HVA DE SPILLER! Bare det er fort, så er det visst dårlig.

"Fort" betyr ikke "wank", det betyr bare "fort". Notene du spiller avgjør kvaliteten, ikke hastigheten. På samme måte betyr "langsomt" heller ikke "feel", bare "langsomt". All verdens blues-inspirerte bending og andre "feel"-klisjéer hjelper ikke hvis du har ræva frasering og notevalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke rettet mot Lukather' date=' men ment mer som en generell observasjon:

Det finnes nok av gitarister (også på dette forumet) som snakker dritt om folk som kan spille fort bare så de har en unnskyldning for selv å ha ræva teknikk. Jeg har sett/hørt alt for mange tilfeller av ekstremt dyktige gitarister som blir avvist av en eller annen talentløs, bedrevitende musikksnobb på grunnlag av at de "bare spiller skalaer". Jeg synes rett og slett det er [i']fascinerende hvordan disse menneskene alltid kommer til samme konklusjon: "Det er bare skalaer." "Bare øvelser." "Bare wank." UANSETT HVA DE SPILLER! Bare det er fort, så er det visst dårlig.

"Fort" betyr ikke "wank", det betyr bare "fort". Notene du spiller avgjør kvaliteten, ikke hastigheten. På samme måte betyr "langsomt" heller ikke "feel", bare "langsomt". All verdens blues-inspirerte bending og andre "feel"-klisjéer hjelper ikke hvis du har ræva frasering og notevalg.

Var det ikke dette jeg poengterte tidligere da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart!

Med det igjen mange som på den andre siden at om man har ræva frasering så gjør ikke det så mye bare den er kjapp nok... Sånne finnes det på begge sider. Aldre ment noe anna en at å være ensidig bare vil innebære problemer. Men... Helt enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det evinnelige spørsmål er vel om det lar seg gjøre å ha frasering, timing, bra notevalg og slike ting, ved et høyt tempo.

Frasering + timing + notevalg + variasjon + dynamikk = "feel"

Fart + tekniskeferdigheter = "teknikk"

Er "feel" omvendt proporsjonal med teknikk?

Hvis ja, er det farten som er problemet eller er det den andre siden av likningen?

Hvis nei, blir en musikals frase bra så lenge den spilles raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master har forstått hva jeg prøver å si. :)

Hvem spiller gitar på produksjonene til Max Martin? Spiller det egentlig noen rolle? Nei, det gjør ikke det, og du hører neppe forskjell fra låt til låt. Men den gitaristen har på mange måter gjort det bedre som musiker enn mange andre. Han tjener i det minste til livets opphold, pluss en god del mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, euph. Hehe, det står faktisk i intervjuet med Luke det og. Intervjueren synes det er rart at luke har så lite respekt. I de fleste andre yrkesgrupper, får de som er aller best mye mer respekt. (Og luke er jo definitivt en av de aller beste sessiongitaristene...og en vanvittig dyktig musiker.) For i den sammenhengen blir det jo som en jobb, og det var akkurat hva jeg sa i en tidligere post her.

Men altså, ikke bruk den mot meg at jeg bare klager på shreddere fordi jeg har så dårlig teknikk selv. Jeg har faktisk dritbra teknikk!(*Spøk-alarm*)

Jeg har ingenting imot kjapp spilling, men tonevalget og fraseringa må funke for meg. Det gjør det ikke når en eller annen fyr sitter på soverommet og spiller harmonisk moll så fort han kan opp og ned på ibanezen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Band som The Velvet Underground' date=' The Stooges, MC5 og Sex Pistols er ikke de beste på den tekniske siden for å si det mildt. Men hvordan greide de da å lage bra musikk? (svar her)[/quote']

Ingen påstår at man må besitte veldige mengder tekniske/teoretiske ferdigheter for å lage musikk, det jeg påstår er at man godt kan klare seg uten følelsesaspektet (innenfor visse grenser, men en MIDI gitarist kunne godt klart jobben - og den har ingen egne emosjoner involvert i sin spilling).

Selvfølgelig er det fullt mulig å lage musikk uten noe teoretisk kunnskap, og med en minimal mengde teknikk. Uten at jeg vil si at de du nevner der er blant disse. MC5 fra Detroit er ikke akkurat tomme for teknikk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.