Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et visdomsord...


Peri

Anbefalte innlegg

Kom igjen da!  

Seriøst ment, hvis det er noen som saklig kan videreføre denne diskusjonen, så må det være tillatt. Er vel ikke noe galt å si at Peri i det minste hadde en liten tanke om å fyre opp i gamle bål med sitt innlegg. ;)

Jeg blir provosert hver gang noen skriver "det er så talentløst å spille fort, spill heller med feeling". Det kommer jeg til å bli hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Steinern: Så sant som det er sagt... Å spillle fort er et virkemiddel som alle andre teknikker. Å basere for seg for mye på en teknikk blir veldig lett kjedelig og vil ikke nå fram.

Og så er det på tide med min utblåsning!

Det er ikke tankeløst å spille fort! Det er tankeløst å spille fort framfor å spille noe som passer inn! Det betyr ikke at det å spille fort aldri passer inn! Alt til sin tid! Og jeg tror virkelig det er mange veldig gode gitarister som i sitt publikums øyne lager uinterresant musikk pga sor stor bruk av et virkemiddel! Det kan være hva som helst egentlig, men i denne sammenhengen er fokus på tråden! Ikke påstå at jeg har sagt at i spille fort er dumt uansett når jeg ikke har det... Prøv å forstå hva jeg egentlig mener og ikke fyr dere opp fordi jeg antyder at noe som dere kanskje syns er jævli kult, ofte kan bli litt for mye for den gemene hop... Jeg beklager om jeg har vært for upresis og gitt inntrykk av at det å spille fort er utelukkende "feil".. jeg bruker mye tid på det selv og syns det er hysterisk morsomt. Men når folk ikke egner å se flere sider blir jeg faktis rimelig forbanna. Det skjer ikke ofte i dette forumet helt egentlig, men når ingen legger merke til det eller prøver å forstå hva som blir sagt, men hiver seg på den bølga som har oppstått fordi noen har polarisert det en person sa til det ugjenkjennelige, lurer jeg på om folk har mer lyst å krangle eller framheve seg selv framfor å prøve å komme til et poeng.

Beklager i samme slengen denne utblåsninga. Jeg sikter ikke til enkeltpersoner så hvis du føler deg såra så unnskyld. Hvis noe av det jeg sa i mitt forrige innlegg var så entydig negativt om det å spille fort, så var det ikke sånn ment. Og med disse ordene håper jeg at jeg har gardert meg mot mentale pygmeer som skal prøve å bruke min egne ord mot meg selv... Bare la vær, jeg vet selv nøyaktig hvor inkonsekvent jeg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng med den posten, var egentlig ikke å starte noen stor diskusjon. Jeg bare synes det var veldig godt sagt av Luke.

Luke er slett ingen jazzer selv. Men han har faktisk en annen side enn den som studiomusiker/totosolist. Fyren har spilt mye med f.eks larry carlton. Nå senest ble han oppringt av herbie, for å spille med ham. Men det er vel som studiomusiker han er aller best, og der er han vel kanskje også den aller beste.

Men uansett, glem at det var luke som sa det der. Poenget var det han sa, ikke at det var han som sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.. Er ganske enig forsåvidt, men kanskje man skal huske på at selv om han er på sett og vis en legende så tar han kanskje avogtil litt overilte standpunkter og kommer med litt sleivete uttalelser som kanskje ikke helt treffer som de skal, men er enkle å misforstå...

Som jeg prøvde å få fram er det å spille fort kult der det passer, men frykter at i veldig mange tilfeller gjør det fryktelig lite nyte musikalsk og fanger mest oppmerksomheten til andre gitarister som legger mest vekt på å spille fort.. Egentlig helt greit om det er det man vil såklart! Da funker det jo som det skal, men når jeg hører på musikk så tenker jeg egentlig veldig lite på teknikk når jeg hører på ei bra låt om dere skjønner.. Jeg har såklart de CDene i samlinga mi som jeg bare har kjøpt pga noen ganske sjuke gitar-ting, men jeg ser mer på det som en "teknisk tankevekker" og ikke som veldig store musikalske prestasjoner...

Det er langt opp fra mine yndlingsgitarister til mine yndlingsband!

Pearl Jam er jo f.eks ikke kjent pga sin vanvittige gitarlarver, men er i mine ører bedre musikk en både Satch, Vai og de fleste andre widddlere jeg kommer på! Jeg sier ikke at de er dårlige, bare at de kan fort bli oppfattet som kjedelige og sterile eller musikk for andre gitarister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouf... Jeg sa ikke at "less is more"!! Ikke noe som minna engang! Jeg mener at det finnes egentlig ingen faste holdepunkt og at det å spille fort er en dråpe i havet som består av alt det å beherske et instrument egentlig er! På bløtkaker er det masse krem og syltetøy, men på suksessterte vil det bare være rart! Alt til rett tid og sted!!!! Var det greiere nå!?!??!

Dessuten er det egentlig forbanna langt mellom frukt, kaker og musikk... Men rett virkemiddel til rett tid må da for helheim være et greit prinsipp uten at folk skal anklage meg for å dermed mene at shredding er et ubrukelig virkemiddel!?!?!??!?!?

Ja det er mange som bare avskyr ting fordi de ikke kan / ikke har de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Okei. Sorry.. :P Ble rimelig pissed når folk skumleser det man har skrevet og så tilegner et ennlegg nye meninger..

Men uansett.. Det med less is more er kanskje ikke en bra leveregel, men det kan av og til gjøre underverker når du driver på med din store symfoni og har kommet til et punkt hvor du ikke klarer å matche det du har skrevet så langt. Prøv å spill det uten vreng og se om det låter like bra da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pearl Jam er jo f.eks ikke kjent pga sin vanvittige gitarlarver, men er i mine ører bedre musikk en både Satch, Vai og de fleste andre widddlere jeg kommer på! Jeg sier ikke at de er dårlige, bare at de kan fort bli oppfattet som kjedelige og sterile eller musikk for andre gitarister...

For mange av oss andre er Pearl Jam et eksempel på hvordan man ikke skal bruke linjer fra andre gitarister i egen musikk. Plata heter kanskje "ten"? Veldig usikker på platenavnet, men uansett, det er uanstendig bruk av Hendrix i egen musikk. Som for mange var sin tids widdly widdly wee, er ikke også da Pearl Jam widdly wee?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo den at å lære seg å spille fort er noe alle kan gjøre. Alle kan spille hur fort som helst, hvis det er bare det som er målet. Men det er jo ikke det for alle da,og mange av de som lærer seg å spille fort, overser å lære seg å spille bra, for fort og perfekt er ikke nødvendigvis det samme som bra.

Og selv om dere har en gitar med handtak, så betyr vel for faen ikke det at vi med ordentlige gitarer ikke kan lage beintøff musikk!?

Jeg spiller fortere enn mange andre gitarister jeg kjenner, og jeg gjør det ofte også, for å imponere damene. Men jeg tror ikke jeg gjør det noe bra, fordi jeg får aldri damer, og det er lenge siden jeg har hatt spillejobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.