Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av R6, SX tele og Epi black beauty


CastorFiber

Hva liker du aller best av de fire klippene?  

60 stemmer

  1. 1. Hvilket klipp liker du best?

    • Jeg liker klipp 1 best
      14
    • Jeg liker klipp 2 best
      30
    • Jeg liker klipp 3 best
      0
    • Jeg liker klipp 4 best
      16


Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den kommer nå. Men minner først om at denne tråden mest er ment som "lett underholdning", og noe vi kunne lage på grunn av at vi kastet på et par tilfeldige gitarer i spillingen. Hovedhensikten er å presentere Orsvends R6, før og etter RS- kit. Den tråden kommer til helgen.

Fasiten er slik:

Gitar nummer 1: CastorFibers "telecaster". Se første post for mer omtale. 21% som likte den best

Gitar nummer 2: Orsvends Gibson R6, med RS-kit. Hele 52% likte denne best

Gitar nummer 3: Epiphone black beauty. Ingen hadde denne som førstevalg.

Gitar nummer 4: Orsvends Gibson R6, med stock potmetre. 27 likte denne best

Så skal det også nevnes, at forsterkeren var skrudd inn slik at Gibsongitaren låt kule. De andre gitarene måtte "arve" de innstillingene som var laget for R6-en. Som noen har vært inne på, det er slett ikke sikkert at de andre gitarene hadde kommet så mye bedre ut selv om vi hadde skrudd. Den gitaren jeg synes led mest av at vi ikke skulle røre forsterkeren, er nok Epiphonen. Den hadde litt daffere output enn de andre, og litt mindre diskant, som dere sikkert hører. Den hadde tjent stort på litt mer gain og litt mer diskat, slik at lyden ble lik. Jeg er sikker på at det er mulig å få bedre lyd ut av den. Orsvend synes den låt fint han, etter litt skruing, og den er god å spille på.

"Telen" er totalt kneblet, volumknotten sto nesten på null, derav den merkbare susingen på det kuttet. Der skulle vi ha skrudd ned en god del, da dette ble en helt feil miks. Uansett, moro var det lell!

Nok en gang takk til Orsvend som stilte opp med utstyr og fingre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Da hadde jeg i alle fall nesten rett. Det som overrasker meg (og som vel var grunnen til at jeg tok feil av Epi'en og stock R6'en) er hvordan RS-kitet nærmest gir R6'en en annen lydkarakteristikk.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser fasiten nå, sier jeg "Aha..." Det jeg ikke klarte å knekke, er at nr 3 er Epi. Den er daff og nesten livløs pga. volum på 6. Med volum på fullt låter den nok adskillig bedre likevel. Litt overrasket over at R6 uten kit hadde såpass mye gain på med volum på 6. (Fikk det egentlig ikke helt til å stemme at stock R6 skulle være såpass "død".) Det som også er verdt å merke seg, er at et RS-kitet gjør at volum dropper mest fra 10 til 8, og ikke like mye nedover skalaen. (I hvert fall på mine.) Det forklarer jo også at klipp 2 har mye mindre gain enn klipp 4.

Da er vi spent på å høre gitarene på fullt volum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen jeg merket fra stock til RS er følsomheten i strengene. Føler i enda større grad enn før at gitaren er helt ærlig, åpen og "tørr". Altså, det jeg putter inn kommer ut. Opplever heller ikke noe volumdrop i det hele tatt før jeg nærmer meg 2, kun forskjell i gain og sustain, noe som er slik jeg vil ha det ;)

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg har hatt en del jobb med lydklippene fordi jeg dummet meg ut da vi skulle spille inn. Nå mener jeg at jeg har klart å fjerne knitringen uten å påvirke lyden på opptakene vesentlig, og alle opptakene kommer i neste tråd, slik at dere kan sammenligne av hjertens lyst. Vi har spilt inn følgende lydklipp med alle gitarene, så vet dere det:

1- volum på 3

2- volum på 6

3- volim på 10

4- en liten solosnutt

Diskant på "10", og neckpickup.

Fortsatt er forsterkeren "rattet inn" på at R6-en skal låte fint, og fortsatt er volumet på "telen" estimert, men sånn er det nå. Beklager at det tar litt tid, men dette er faktisk litt jobb, ikke minst å sørge for at alt blir riktig, og at jeg ikke legger ut kutt og presenterer det som noe annet enn det det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, var ikke så langt unna jeg da! Tippet at klipp 1 var tele'n på grunn av mer gain enn de andre klippene, som railsa har. Likte også dette klippet best, men så har jeg en gitar med sånne GFS Rails (bare i full humbucker-størrelse), og syns de låter balletøft! Gleder meg til neste tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å hedre alle de som har "stukket fram nakken" og gjettet, jeg. Det er ikke lett å høre forskjell, fra det man forventer, og hvordan man har skrudd i dette tilfellet. Dessuten har jeg lyst til å melde at ting låt noe forskjellig fra det jeg opplevde i rommet, til det jeg hørte på opptakene. Det gjelder særlig Epien, som jeg opplevde som friskere enn det den gjør på disse lydklippene.

Takk til alle som deltok på moroa!

Nå er det jo slik at lydklippene er slik de er, ut fra de parametrene vi valgte da vi spilte inn, men at man kan ta feil, og bomme totalt, er jeg den første til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomma på R6 u/kit og R6 m/kit. Overrasket over at u/kit var så trebly som den var. Forventa nesten kitet gjorde lyden "klarere" som jeg synes den var på det siste klippet. Men, men. Så feil kan man ta!

Opplevde absolutt lyden som mer trebly med RS kit i rommet, så syntes det var rart selv. Var sikker på at nr. 4 var med RS kit, selv om jeg egentlig visste hvem som var hvem. Blir spennende å høre med volum på 10, samt solosnuttene. De avslører ratt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.