Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av R6, SX tele og Epi black beauty


CastorFiber

Hva liker du aller best av de fire klippene?  

60 stemmer

  1. 1. Hvilket klipp liker du best?

    • Jeg liker klipp 1 best
      14
    • Jeg liker klipp 2 best
      30
    • Jeg liker klipp 3 best
      0
    • Jeg liker klipp 4 best
      16


Anbefalte innlegg

Nå er det en liten stund siden jeg hørte klippet, og ble i farten litt usikker på rekkefølgen,

men var en i midten der som markerte seg ut positivt for min del iaffal. Så føler R6en ligger på

de to i midten.

Dette er mest sansynlig feil, siden Castro har en herlig tendens til å overraske oss, og tråkke

oss utstyrsnobber ned i søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså, en del av de andre kuttene låter så grisete at det er flaut. Det er ikke på grunn av spillingen, men fordi "teknikeren" ikke har konfigurert opptaksprogrammet skikkelig. Jobber med saken. Hvis det er noen trøst, så tviler jeg sterkt på at flere lydkutt gjør valgene noe enklere.

Minner i forbifarten om at begrepet "Tele" er brukt veldig løst, da det IKKE er en Fender telecaster med alt det innebærer, men en SX- kopi med blades, altså humbuckere i singlecoilfasong med skinner i steder for en metallbit for hver streng. Jeg skal være den første til å innrømme at den ikke låter som en telecaster. Husk det. Glem telecaster. Det hadde vært mer rettferdig å presentere den som en "gitar, billig, snekret sammen på landsbygda av ferdige deler et sted i Norge."

Takker ellers for interressen. Må jo innrømme at det er litt moro at folket engasjerer seg, når Orsvend og jeg tross alt legger ned litt jobb i å lage noe. Det er ikke morsomt å bli oversett når man først legger ned litt jobb i noe.

La det nå ikke gå prestisje i å "gjette" riktig. Det jeg synes er mest spennende, er denne umake sammensetningen av gitarer, pris og slikt, og så spilt etter hverandre på den samme forsterkeren.

Neste tråd, der jeg lager det lettere å sammenligne "før og etter RS- Kit", samt resten av lydkuttene, slik at dere kan lytte og sammenlingne alt dere orker, regner jeg med kommer i løpet av helgen. Det er fritt fram for andre å sette sammen sine egne "sammenligninger" og kommentere, men vennligst oppgi hvor dere har lydkuttene fra. :)

Ellers vil jeg gjerne nevne at gitarene selvsagt har forskjellig spillbarhet og opplevelse, og som før nevnt, så er det en viktig del av gitarspilling. Men glem poenger som at gitarene ikke er intonert, er vonde å spille på og så videre. Disse gitarene som er med på testen, er "ferdigfiklet", og man skal være usedvanlig kresen hvis det skal klages over strengehøyde og intonasjon. Slik sett påvirker det ikke lyden i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det brukt samme type strenger hvor alle er relativt nye på disse 4 gitarene?

Vi har ikke sittet og skiftet til nye strenger på alle gitarene, nei, men ja, relativt nye, vil jeg si. På to av gitarene er det D'Addario, hva Orsvend har på sin vet jeg ikke. Vi satt ikke med følelsen av at det låt "gamle strenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg vel at det er på tide å røpe rekkefølgen, så da skal jeg gjøre det i morgen kveld.

Jeg undres egentlig litt over at veldig mange tilsynelatende er opptatt av "hvilken gitar som er hvilken", og at ikke flere har lurt på hvordan gitarer som har såvidt stort spenn i pris, og deretter da trolig også i kvalitet, låter så likt. For likt er det. Det er lett for meg å sitte her og le litt, fordi jeg vet fasiten. Og jeg vet også at vi kunne ha gjort det mye vanskeligere ved å forbedre lyden i gitaren ved å ratte litt på forsterkeren. Uansett, takk for innsatsen til de som har kommentert så langt. Som sagt så må jeg innrømme at det er litt stas at poster man legger såpass mye jobb i som denne, får litt oppmerksomhet. Kikk innom sånn rundt klokken 20 i morgen, så ligger fasiten der, og jeg har i beste fall neste tråd oppe, der vi sammenligner R6-en altså en Gibson 1956 reissue- gitar, (takk for påminnelsen, Davidsen), før og etter monteringen av et RS- kit. Jeg kommer også til å legge ut resten av lydkuttene jeg har, der dere kan høre hvordan de andre gitarene låter på forskjellig volumnivå. Jeg ser ikke for meg hvordan jeg skal lage en poll som gir mening, men tar gjerne i mot forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stor forskjell på disse klippene. Jeg kan bomme grovt når jeg sier at Epi'en er nr 1, men spor 1 låter i hvertfall så ullent og lite definert at jeg aldri ville puttet det i en miks, ei heller på scenen. Jeg tviler ikke på at gitaren brukt på det sporet kan skrus meget bedre på ampen, så det er vanskelig å gjøre noen god vurdering sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg vel at det er på tide å røpe rekkefølgen, så da skal jeg gjøre det i morgen kveld.

Jeg undres egentlig litt over at veldig mange tilsynelatende er opptatt av "hvilken gitar som er hvilken", og at ikke flere har lurt på hvordan gitarer som har såvidt stort spenn i pris, og deretter da trolig også i kvalitet, låter så likt. For likt er det.

Man kan ikke høre kvalitet like godt som man føler det. Man bruker adskillig flere sanseorganer enn hørselen når man spiller gitar, og forskjellen der er nok større enn det man fysisk hører i en blindtest. Det er også veldig stor forskjell på hvor mye man må skru amp/effekter for at man skal oppnå sin ideallyd med forskjellige gitarer. Det kan man heller ikke høre i en slik blindtest, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.