Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rørforsterker


antos

Anbefalte innlegg

Standby knotten har nok ikke så mye å si,

og på amper med rørlikeretter har det ingen funksjon.

Mange amper med rørlikerettere har heller ikke standby bryter.

Den har i det minste den funksjonen at du muter signalet ved f.eks. gitarbytte.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen med teknisk peiling ennå har meldt seg på denne tråden,

så kan jeg gjøre et forsøk. (selv om jeg ikke har teknisk peiling)

Tanken bak standbybryteren er at strømmen til glødetrådene i røra skal kunne slås på,

mens røra blir beskyttet for høyspent strøm som blir levert fra likeretteren når ampen er i vanlig drift.

Det er da meningen at glødetrådene og røra skal komme i riktig "arbeidstemperatur" før de blir belastet.

Hvis høyspentstrømmen til røra blir levert fra en rørlikeretter, vil den bruke like lang til på å bli klar

som de andre røra. Likeretterrøret har også glødertråd som må bli varm før den klarer å levere strøm.

En diodelikeretter klarer å levere strømmen mye kjappere, og teorien går ut på å beskytte røra mot det.

Det har vært klare innvendinger mot denne forklaringen, og at det ikke skjer noe galt med forsterkeren

om man lar være å bruke standbybryteren. Argumentene har vært tekniske forklaringer på hvordan rør fungerer,

og mange forsterkere fungerer jo også helt utmerket uten standbybryter.

Slik jeg forstår det er det en mulighet for at man sparer røra for noe slitasje,

men at det ikke er noe mer å hente enn det på å bruke stanby etter oppskriften.

Likevel er det jo pussig at alle de store produserer amper med standbybrytere,

og også de fleste boutique forsterkere blir levert med stanbybrytere og instruksjoner som da må være helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er symptomene på defekte rør? Fikk noen lite hyggelige lyder i ampen min idag. Veldig mye skurr, litt små smell her og der, men etter en stund forsvant det igjen og ampen fungerte normalt. Moden for ett rørskfite?

Kan være mye. Se om en av røra gløder mer enn de andre. Redplating i såfall. Ta en blyantspiss og "tapp" forsiktig borti røra mens du har på passelig med volum, om høyttaleren produserer lyden så har du mikrofoniske (og dermed mest sannsynlig dårlig rør/dårlige rør).

Er ampen ny? Høres ganske likt ut det som skjedde med min 2mnd gamle NT for en stund siden... Det ene rører blussa opp (NT er åpen, så det er lett å se), det smalt samtidig i ampen i pulserende tempo, og etterhvert forsvant det... hele ampen var mikrofonisk i en time, så roet det seg ned, men lyden ble aldri den samme... I tillegg så hum'a den noe jævli på triode modus. Hva det var det vet jeg ikke siden Riff ordna biffen og ga meg en helt ny forsterker, så jeg slapp unna garanti-service-ventetid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker billige rør, så holder det med 30 sec. før du spiller. Men hvis du er ute etter en spesiell lydsignatur, å kjøper NOS rør, da behandler du dem bedre. 15 min med volumen på 0. Så spiller du i vei. Fender Blackface feks bruker RCA 7025 rør som er gode 12AX7/ECC83 rør, de koster vel sikkert 1000kr pr stk i Norge.

Når du bytter effekt rør, så bør du biasjustere røra. Dette gjør du ved å måle katode motstanderne ved rørsokkelelen. Der sitter det gjerne et lite pottmeter som justeres med fin hånd til multimetere viser 390-400 mV DC. Alle rør er håndlaget, og måler forskjellig fra fabrikken, derfor biasjusterer vi effektrørene, så de får lik verdi/belastning, eller tomgangsspenning som det heter på fint.

Jeg bytta rør i en Messa Boogie til en kompis, han hadde greie orginal rør. Jeg satte i noen NOS Tesla(ikke JJ) i for forsterkeren, å han mistet evnen til å snakke i ca en time. Så rein og klar gitarlyd hadde han aldri hørt tidligere. Men dette er kostbare rør, ca 100$ for et par. Verdt å prøve.

En ting som brenner rør raskt, er å sette på headampen før kabinettet er tilkoblet. En rørforsterker skal alltid ha last på høyttaler utgangen.

Rare høyfrekvente lyder, og sus over gjennomsnittet er et tegn på at effektrøra ikke er biasjustert!

Endret av Plaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.