Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor trives gitaren best


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har min stående på et gulvstativ fra Hercules i stua. Synes den er såpass fin at jeg vil ha den framme... Det er godt å bare ta en titt på den en gang i blant :) Får oftere lyst og spille på den når den står synlig framme også. Fin måte å få opp inspirasjonen på.

En viktig ting om man har gitaren sin stående/hengende fram er jo at sollyset ALDRI må treffe den... Eller at den står en plass der det er mye trekk (ved vinduer, vifter, o.l.) Mucho importante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har min stående på et gulvstativ fra Hercules i stua. Synes den er såpass fin at jeg vil ha den framme... Det er godt å bare ta en titt på den en gang i blant :) Får oftere lyst og spille på den når den står synlig framme også. Fin måte å få opp inspirasjonen på.

En viktig ting om man har gitaren sin stående/hengende fram er jo at sollyset ALDRI må treffe den... Eller at den står en plass der det er mye trekk (ved vinduer, vifter, o.l.) Mucho importante.

Hvorfor skal ikke sollyset treffe den? Det er jo stilig med en faded burst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger du gitaren på veggen bør det ikke være på en yttervegg med slapp isolasjon, heller ikke nær vindu eller panelovner/radiatorer. Jevn temperatur og luftfuktighet er en fordel. Å hvile gitaren etter hodet synes jeg personlig ser vondt ut, derfor noe jeg unngår å gjøre.

Jeg foretrekker å ha en gitar stående lett tilgjengelig, ellers blir det fort mye styr for å spille. Har ikke gode nok rutiner til å sette av to timer til effektiv spilling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel diskutere til mann blir grønn om hva som er beste langtidslagring av en gitar.. Jeg ville sagt i en kasse som man snur med jevne mellomrom.

ER det snakk om gitarer man faktisk bruker med jevne mellomrom, så er gulv/veggstativer hvor gitaren henger etter hodet sikkert det beste. Jeg, og mange jeg kjenner lar gitarer stå i enkle stativ, "stablet" mot et hjørne (eller krok som det egentlig heter) i rommet - er gitaren i bra stand og ikke står slik i månedsvis uten å bli spilt på, vil det nok gå veldig greit..

Det jeg prøver å si er at dette er et litt "hypa" tema. Man kan få inntrykk av at gitarhalser slår seg skeive bare man puster på de. En ting man riktignok skal være obs på er yttervegger som blir kalde om vinteren og sterk variasjon i luftfuktighet/temperatur. Akustiske gitarer er ca 100% mer utsatt for slike problemer enn elektriske forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fortsette litt på Greeners post- noen synes også å tro at så lenge man har gitaren i kofferten er alle problemer løst. Slik er det faktisk ikke. Riktignok beskytter en god koffert gitaren mot støt, slag fall og annet mekanisk hærverk, samtidig som den er en effektiv buffer mot temperaturvariasjoner. Men den kan ikke produsere varme eller fuktighet. Har man en gitar i en koffert over en lengre periode i et skikkelig tørt rom, vil gitaren være akkurat like utsatt for "tørrlufttortur" som en annen gitar i det samme rommet. Gitarer kan sprekke av tørr luft i verdens beste koffert hvis man ikke gjør noe med det.

En billig luftfukter koster bare noen få hundrelapper. Kjøp en og bruk den, i hvert fall hvis du har kassegitarer du ikke har lyst til å erstatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.