Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor trives gitaren best


antos

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En instrumentmaker fortalte meg at tunge instrumenter ikke bør henge, da halsen kan slå seg pga vekten til instrumentet.

Men det er jo som Gunnar sa, han kjenner en som røyker etc..

Dette var i alle fall en fagmanns råd.

Vel det tenkte jeg meg fram til før jeg faktisk begynne å spille gitar. Det sier seg selv at å henge en tung gitar (Les Paul f.eks., gjerne unchambered) fra den tynne halsen (som er kjent for å være skjør i tillegg) ikke er en god ting. Ikke bare kan halsen slå seg, men det skal ikke mye til før man brekker den kan jeg se for meg... Unger som prøver å rive den ned f.eks. som begynner å "dra" den ned... morsomt.

Hmm.. Det høres i og for seg ut som en noenlunde grei teori, men hva med det faktum at en hals 100% av tiden faktisk er utsatt for et (ikke balansert) press og motpress fra strenger og truss-rod? At en tung gitar henger etter hodet burde jo i prinsippet være den beste måten å sikre at halsen ikke vred, buet seg, eller utvikler "humps" på halsen, tyngdekraften vil jo tvert i mot rette ut halsen.

At halsen skulle kunne brekke i et slikt stativ er vel ikke tenkelig med mindre noen river gitaren ned og den faller i gulvet, men her vil jo et gulvstativ utgjøre en langt høyere risiko.

Det jeg hører erfarne folk si, er at hvis en hals "har det i seg" så vil den vri/bøye seg uansett nesten. I alle fall så lenge gitaren er strenget og med truss-rod aktiv. En hver lagringsmåte av en gitar vil ha sine fordeler og bakdeler, da halsen vil bli utsatt for press i en bestemt retning uansett. Hvis det eksisterer en optimal lagring, så er det at man legger gitaren i en godt tilpasset kasse, som man snur i ulik retning med jevne mellomrom, samt at gitaren faktisk brukes, ville jeg tippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det høres i og for seg ut som en noenlunde grei teori, men hva med det faktum at en hals 100% av tiden faktisk er utsatt for et (ikke balansert) press og motpress fra strenger og truss-rod? At en tung gitar henger etter hodet burde jo i prinsippet være den beste måten å sikre at halsen ikke vred, buet seg, eller utvikler "humps" på halsen, tyngdekraften vil jo tvert i mot rette ut halsen.

At halsen skulle kunne brekke i et slikt stativ er vel ikke tenkelig med mindre noen river gitaren ned og den faller i gulvet, men her vil jo et gulvstativ utgjøre en langt høyere risiko.

Det jeg hører erfarne folk si, er at hvis en hals "har det i seg" så vil den vri/bøye seg uansett nesten. I alle fall så lenge gitaren er strenget og med truss-rod aktiv. En hver lagringsmåte av en gitar vil ha sine fordeler og bakdeler, da halsen vil bli utsatt for press i en bestemt retning uansett. Hvis det eksisterer en optimal lagring, så er det at man legger gitaren i en godt tilpasset kasse, som man snur i ulik retning med jevne mellomrom, samt at gitaren faktisk brukes, ville jeg tippet.

Han heter Jan Olav Johansen, og har verksted i Torggata 34 i Oslo.

Du kan jo spørre ham :)

Han er i alle fall en magiker på reparasjon og båndskifte på 27 år gamle akustiske gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et gulvstativ i et rom med de mest stabile forhold, gjerne midt i huset, og utenfor direkte sollys. Rengjort for svette, støv og drit. Hold øksa rein, akkurat som andre ting som er viktig for deg, som tenner, hår og andre kroppsdeler av vital betydning. ( Eksempelvis er det rimelig talentløst å tro at ei øks full av svette, støv og sikkel sender de rette signaler til damene ved scenekanten... ;) )

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ser på hvordan virkelige verdifulle gitarer oppbevares,

kan det hende det er noen hint å ta med seg.

De verdifulle gitarene i Guitar Center NY ligger i skuffer oppetter veggene i et eget rom.

Skuffene er fora, og temperatur og luftfuktighet er selvfølgelig mest mulig riktig.

Når gitarene blir vist fram, bruker de som jobber der hansker når de tar på gitarene.

Nærmeste det jeg klarer å få til er gitarkassa, og et rom med nogenlunde stabil temperatur og luftfuktighet.

Og så prøver jeg å huske på å vaske meg på henda før jeg begynner å spille på en gitar.

Når de gjelder press på halsen til en gitar, så er det vel slik at gitaren bør være konstruert ut i fra presset fra strengene.

Derfor kan det neppe være noe godt argument å sammenlikne den påkjenningen med andre typer påkjenninger.

Hvis den ikke tåler presset fra strengene så burde den være noe annet enn en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et gulvstativ i et rom med de mest stabile forhold, gjerne midt i huset, og utenfor direkte sollys. Rengjort for svette, støv og drit. Hold øksa rein, akkurat som andre ting som er viktig for deg, som tenner, hår og andre kroppsdeler av vital betydning. ( Eksempelvis er det rimelig talentløst å tro at ei øks full av svette, støv og sikkel sender de rette signaler til damene ved scenekanten... ;) )

B)

Tja... noen damer er mer "dirty" enn andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har nå hengt mine to elgitarer og bassen min på veggen. Halsene tar ikke skade av å henge etter headstocken? Tenker da spesielt på Les Paulen. Gruer meg til den natta jeg drømmer om at Les Paulen går opp i liminga og bare halsen henger igjen på veggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.