Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En god "metal-amp"?


Espy

Anbefalte innlegg

Men sånn av transistorer, så kan du også sjekke ut Randall RG75. Tror det ligger en slik til salgs ganske billig her på forumet. Og den skal være ganske bra til metal og rock. Spesielt i den prisklassen :)

Helt enig. Jeg har selv amp av nesten samme type (nyere modell, og større). Veldig bra amp, masse av trøkk. Holder nok i flere år framover :)

Noen brukte til salgs her: - http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22457452

De selger også den nyere utgaven på rebelimport. Det er akkurat samme ampen som jeg har bare i kombo versjon. Den er på et helt annet nivå enn sine forgjengere; http://www.rebelimport.net/index.php?main_page=product_info&cPath=4_14_15&products_id=556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i rør-amper, siden jeg har fått det intrykket av at de er litt mer "kompliserte". Altså, kjedelig hvis det skulle gå noe galt med dem, for da sitter jeg igjen med noe jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få fiksa. Vanlige forsterkere er vel mer rett fram, og det kan ikke gå så veldig mye galt med dem?

Kan ikke lå det stå her som en påstand, siden det er helt omvendt.

En røramp er kjempeenkel, og bare ved å la signalet gå gjennom de komponentene som må være der,

lager en røramp nettopp den lyden vi ønsker oss av en gitar gjennom en forsterker.

Det skal mye mer mekking og ordning til i en transistoramp for å få den til å låte slik vi vil.

Da må det konstrueres og bygges inn saker og ting som en røramp gjør helt av seg sjøl.

En god transistoramp er en amp som er god til å simulere en røramp. Og det krever en mer komplisert konstruksjon.

Men en transistoramp er mye billigere å bygge og masseprodusere. Noen av dem låter også helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg har selv amp av nesten samme type (nyere modell, og større). Veldig bra amp, masse av trøkk. Holder nok i flere år framover :)

Noen brukte til salgs her: - http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22457452

De selger også den nyere utgaven på rebelimport. Det er akkurat samme ampen som jeg har bare i kombo versjon. Den er på et helt annet nivå enn sine forgjengere; http://www.rebelimport.net/index.php?main_page=product_info&cPath=4_14_15&products_id=556

Jeg har sett begge de 2 annonsene, og det er en til på finn.no , bare at den er 500kr billigere ;)

Men på rebelimport hadde vært fet... Det er ikke noen som har en brukt sånn en da? :P Uansett så sitter jeg bare oppe på rommet mitt og spiller, så det trenger ikke å være det beste av det beste liksom, men det skal være metal så det holder!

EDIT: Du kunne ikke tilfeldigvis fortelle meg hva combo er? :)

Endret av Espy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke lå det stå her som en påstand, siden det er helt omvendt.

En røramp er kjempeenkel, og bare ved å la signalet gå gjennom de komponentene som må være der,

lager en røramp nettopp den lyden vi ønsker oss av en gitar gjennom en forsterker.

Det skal mye mer mekking og ordning til i en transistoramp for å få den til å låte slik vi vil.

Da må det konstrueres og bygges inn saker og ting som en røramp gjør helt av seg sjøl.

En god transistoramp er en amp som er god til å simulere en røramp. Og det krever en mer komplisert konstruksjon.

Men en transistoramp er mye billigere å bygge og masseprodusere. Noen av dem låter også helt OK.

Såpass ja... Det var ganske så motsatt av hva jeg trodde... Jeg har jo egentlig aldri gjort om noe på forsterkerne jeg har hatt, og jeg hadde ikke hatt planer om å gjøre det hvis jeg skulle skaffe en transistoramp som neste nå.

Så hvis jeg har forstått det riktig så vil ikke røramper bli noe oftere skadet eller ødelagt enn transistoramper? Og røramper gir (som regel? nesten alltid?) bedre lyd enn transistoramper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker består av to hoveddeler. Forsterkeren selv, og høytaler(e). En combo er en kombinasjon hvor begge delene er inkludert i ett kabinett. Du får også kjøpt bare forsterkeren for seg selv, hvor du da må ha høytalerkabinett i tillegg. Det kalles halfstack, eller stack. Har noen eksempel nedenfor.

Dette er en combo: rg75g3plus400.jpg

Dette er en halfstack: MarshallJVMHalfStackGuitarAmplifier.jpg

Dette er en stack:marshall_stack_vintage_1960.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det går opp i opp. Du skal ihvertfall ikke være redd for å ødelegge en røramp, så lenge du behandler den bra, noe som er selvfølge uansett amp.

Angående lyd, så ja. Jeg syns de fleste røramper låter bedre enn transistor, men så er jo mange av dem dyrere da. Og det finnes alltid unntak.

Men når det kommer til metal i den prisklassen, så kan det være like greit å kjøpe transistor. jeg syns ihvertfall at finnes flere transistorer som er bra på vreng enn på clean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forsterker består av to hoveddeler. Forsterkeren selv, og høytaler(e). En combo er en kombinasjon hvor begge delene er inkludert i ett kabinett. Du får også kjøpt bare forsterkeren for seg selv, hvor du da må ha høytalerkabinett i tillegg. Det kalles halfstack, eller stack. Har noen eksempel nedenfor.

Aha! Det hjalp meg til å skjønne litt mer :D Så de aller fleste forsterkere er da altså comboer?

Takk for hjelpa =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du er klar over dette fra før av, Espy, men Randallen er en hybrid forsterker. Det betyr at den er halvt rør, halvt transistor. Veldig bra lyd til alt. Min har spilt på veldig høye volumer, og blir brukt veldig mye siden jeg fikk den. Det kommer nok til å ta temmelig lang tid før en noen som helst amp du kjøper går istykker så lenge du behandler den fint, med mindre du kjøper brukt og den forrige eieren har behandlet den dårlig.

Edit: De fleste lavpris forsterkerne er combo ja. Stort sett alt over 10.000kr er ikke combo.

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det går opp i opp. Du skal ihvertfall ikke være redd for å ødelegge en røramp, så lenge du behandler den bra, noe som er selvfølge uansett amp.

Angående lyd, så ja. Jeg syns de fleste røramper låter bedre enn transistor, men så er jo mange av dem dyrere da. Og det finnes alltid unntak.

Men når det kommer til metal i den prisklassen, så kan det være like greit å kjøpe transistor. jeg syns ihvertfall at finnes flere transistorer som er bra på vreng enn på clean.

Når du snakker om å behandle den bra, så går det under å bare la den stå ved siden av deg mens du spiller og nesten ikke rører på den? :P

Men da kan det kanskje være greit med den Randall RG75 da. Billig nok, og ment for metal. Kunne jo nesten ikke passa bedre egentlig :) Bare kjipt det ikke er sånn det var på den Fender ampen jeg så... Sånn at du kan ta opp at du spiller og spille sammen med det elns :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du er klar over dette fra før av, Espy, men Randallen er en hybrid forsterker. Det betyr at den er halvt rør, halvt transistor. Veldig bra lyd til alt. Min har spilt på veldig høye volumer, og blir brukt veldig mye siden jeg fikk den. Det kommer nok til å ta temmelig lang tid før en noen som helst amp du kjøper går istykker så lenge du behandler den fint, med mindre du kjøper brukt og den forrige eieren har behandlet den dårlig.

Edit: De fleste lavpris forsterkerne er combo ja. Stort sett alt over 10.000kr er ikke combo.

Fint at den er det da, så får jeg jo begge deler likevel :D Men god lyd til alt? Jeg har hørt at mange steder at den er en metal-basert amp og at clean på den ikke er så veldig bra...

Hadde planer om å kjøpe en brukt. Regner ikke med eierne er helt brutale med dem heller da :) Men den til 1999,- , der har han hatt den i 4 år da. Er jo ganske lenge, så den er vel godt brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker om å behandle den bra, så går det under å bare la den stå ved siden av deg mens du spiller og nesten ikke rører på den? :P

Så lenge du ikke kaster den veggimellom og slår til naboen med den når han klager på at du spiller for høyt, så skal den nok holde i flere år.

Men god lyd til alt? Jeg har hørt at mange steder at den er en metal-basert amp og at clean på den ikke er så veldig bra...

Skal du ha en amp som gir optimal lyd til alt så må du nok over 4000kr er jeg redd. Randallen gir en ok clean lyd, bra vreng til rock og masse trøkk til metall.

Endret av Teppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kaster den veggimellom og slår til naboen med den når han klager på at du spiller for høyt, så skal den nok holde i flere år.

Skal du ha en amp som gir optimal lyd til alt så må du nok over 4000kr er jeg redd. Randallen gir en ok clean lyd, bra vreng til rock og masse trøkk til metall.

Haha, det er bra :) Slipper jeg nok problemer med det i alle fall.

Angående optimal lyd så bruker jeg ganske sjeldent clean egentlig, så det viktigste for meg er å få den fine vrenglyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at HT-5 bare er på 5W... Er vel kanskje greit å ha litt mer enn det vel? Og synes den koster litt mye til bare å være 5W :S Og begge disse ampene er rørforsterkere :/

Spiller du hjemme, så skal det gå greit med 5W rør. Den er ikke like høy som 50W som seinere nevnt i tråden, men høyt nok. Saftig vreng har den i massevis. Ville absolutt ha prøvd den da, å vært sikker på at den er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.