Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En god "metal-amp"?


Espy

Anbefalte innlegg

Trodde alle amper hadde flere forskjellige "modes" å spille på jeg... :S

Så hvis vi tar den Randall'en som et eksempel, så har jeg bare 1 type clean, og 1 type vreng på den?

22 modeller på Vox'en ja? Det var da en god del :P Er jo tross alt bare 7 på Cube'n.

Angående det med høy lyd så foretrekkes det å kunne holde en helt OK lyd. Hvis vi kan gå ut ifra Cube'n sitt volum, så du skjønner hvor høyt jeg mener, så foretrekker jeg å spille med volumknappen når den peker bittelitt under vest. Altså, fra 0, så vrir du den 90 grader, også bittelitt ned :) Er sinnsykt dårlig på å forklare -.-

EDIT: Høres også sjukt bra ut når han på videoen spiller de forskjellige tingene :)

Hvilken av forsterkerne er det? Og er de fleste nesten like, bare at de blir mer kraftige?

Endret av Espy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Trodde alle amper hadde flere forskjellige "modes" å spille på jeg... :S

Så hvis vi tar den Randall'en som et eksempel, så har jeg bare 1 type clean, og 1 type vreng på den?

22 modeller på Vox'en ja? Det var da en god del :P Er jo tross alt bare 7 på Cube'n.

Angående det med høy lyd så foretrekkes det å kunne holde en helt OK lyd. Hvis vi kan gå ut ifra Cube'n sitt volum, så du skjønner hvor høyt jeg mener, så foretrekker jeg å spille med volumknappen når den peker bittelitt under vest. Altså, fra 0, så vrir du den 90 grader, også bittelitt ned :) Er sinnsykt dårlig på å forklare -.-

På Randall'en har du 2 kanaler, med 3 moduser. Her må du stille inn selv. Bruke gain-vrider og volum-vrider.

Skal prøve å forklare litt om modelleringsamper. Cube'n er en modelleringsforsterker der du har flere(7) forsterkere den emulerer. Vox'n er på samme måte, bare med flere. Det blir på en måte flere forsterkere i en forsterker, siden de emulerer lyden av andre forsterkere.

Skjønner hva du mener med Cube'n, og hvis det er volumet du vil spille på, tror jeg at jeg ville sett bort fra Blackstar-forsterkeren.

Slenger ved en videodemo av Randall'en, så kan du høre å se selv de forskjellige kanalene.

En til med litt Metallica og Megadeth riffing :)

http://www.youtube.com/watch?v=U-d3gWAJeZw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Høres også sjukt bra ut når han på videoen spiller de forskjellige tingene :)

Hvilken av forsterkerne er det? Og er de fleste nesten like, bare at de blir mer kraftige?

Det der er Vox-forsterkeren. Tror det er VT-100 han spiller på. VT-50 vil nok holde i massevis.

Og er de fleste nesten like, bare at de blir mer kraftige?

Litt usikker på hva du mener her. Mener du de forskjellige forsterkerne? VT30, VT50, VT100 osv? Eller amp-modellene den emulerer?

VT50/100 har output til ekstra kabinett/høytaller,

VT100 har effekt loop

Det er også litt forskjell på høytallerne. VT30 har 1 x 10" element, VT50 har 1 x 12" element, mens VT100 har 2 x 12" elementer.

Bortsett fra dette og watt, er de like.

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Randall'en har du 2 kanaler, med 3 moduser. Her må du stille inn selv. Bruke gain-vrider og volum-vrider.

Skal prøve å forklare litt om modelleringsamper. Cube'n er en modelleringsforsterker der du har flere(7) forsterkere den emulerer. Vox'n er på samme måte, bare med flere. Det blir på en måte flere forsterkere i en forsterker, siden de emulerer lyden av andre forsterkere.

Skjønner hva du mener med Cube'n, og hvis det er volumet du vil spille på, tror jeg at jeg ville sett bort fra Blackstar-forsterkeren.

Det var ikke akkurat like mange valgmuligheter her som på Vox forsterkeren <_< Så hvis Vox forsterkeren er på samme måte som Cube'n, så er ikke det så dumt heller :) Har jo blitt ganske vant til den, og da blir jo Vox'en, en større og sterkere utgave, med mer trøkk, ikke sant?

Veldig imponert over valget av videoer og at du fant fram videoer til meg så jeg kunne se :)

EDIT: Ja hvis jeg må så høyt opp i volum for å få en ordentlig god lyd med Blackstar'en, så er det nok like greit å holde seg unna ;)

Endret av Espy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du mener her. Mener du de forskjellige forsterkerne? VT30, VT50, VT100 osv? Eller amp-modellene den emulerer?

VT50/100 har output til ekstra kabinett/høytaller,

VT100 har effekt loop

Det er også litt forskjell på høytallerne. VT30 har 1 x 10" element, VT50 har 1 x 12" element, mens VT100 har 2 x 12" elementer.

Bortsett fra dette og watt, er de like.

Mente de forskjellige Vox forsterkerne, altså VT30, VT50, VT100 osv :)

Effekt loop, var så vidt jeg forstod, ment sammen med pedaler? Hørte ikke så veldig godt etter, men sikkert ikke noe som er dønn viktig uansett :) Ekstra kabinett/høytaler er heller ikke nødvendig for meg, så da skal vi nok se på VT30 eller VT50. Er VT30 sånn at den er tilstrekkelig, helt grei eller er den litt på kanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente de forskjellige Vox forsterkerne, altså VT30, VT50, VT100 osv :)

Effekt loop, var så vidt jeg forstod, ment sammen med pedaler? Hørte ikke så veldig godt etter, men sikkert ikke noe som er dønn viktig uansett :) Ekstra kabinett/høytaler er heller ikke nødvendig for meg, så da skal vi nok se på VT30 eller VT50. Er VT30 sånn at den er tilstrekkelig, helt grei eller er den litt på kanten?

Jepp, effekt loop er til pedaler.

Etter det du sier, og hvor høyt du spiller på Cube'n bør en VT30 holde i massevis. Det kommer mest an på størrelse av rommet du skal spille i.

Har jo blitt ganske vant til den, og da blir jo Vox'en, en større og sterkere utgave, med mer trøkk, ikke sant?

MYE mer trøkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, effekt loop er til pedaler.

Etter det du sier, og hvor høyt du spiller på Cube'n bør en VT30 holde i massevis. Det kommer mest an på størrelse av rommet du skal spille i.

MYE mer trøkk

Etter det du sier, så gleder jeg meg som en unge til jeg får fatt på pengene så jeg får kjøpt en sånn forsterker :) Jeg ble etterhvert ganske sikker på at Randall'en var det rette valg, men disse argumentene og videoene sier jo ganske klart at Vox er det beste alternativet for meg.

Tusen takk for hjelpen :D Den har jo vært veldig avgjørende for meg ;)

Tipper det er på tide å gå til køys nå for min del. Har sommerjobb, og vil ikke forsove meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du sier, så gleder jeg meg som en unge til jeg får fatt på pengene så jeg får kjøpt en sånn forsterker :) Jeg ble etterhvert ganske sikker på at Randall'en var det rette valg, men disse argumentene og videoene sier jo ganske klart at Vox er det beste alternativet for meg.

Tusen takk for hjelpen :D Den har jo vært veldig avgjørende for meg ;)

Tipper det er på tide å gå til køys nå for min del. Har sommerjobb, og vil ikke forsove meg :P

Bare hyggelig. Er litt i samme situasjon selv, og sikler på den samme forsterkeren selv. Akkurat nå sliter jeg med en Boss ME70 og en Marshall MG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med rørforsterkere må man skru opp lyden en del for å få vreng. Det er ihvertfall verdt å merke seg det når man skal kjøpe hvis man er avhengig av å få den tonen du vil ha og vil/må ta hensyn.

På Randall-forsterkeren trenger du ikke dette, siden det ikke er rør i den.

Hej, detta stämmer inte. Man må inte skruva upp lyden en del i rörförstärkare för att få vreng så länge förstärkaren har en gain-kontroll, och det har i stort sett alla förstärkare som är gjorda för att spela rock/metal på. Man må skru upp lyden för att få poweramprörvreng och det är något som många anser vara en bra sak. Poweramprörvreng kan du inte få på en transistorförstärkare.

Jag har inte läst hela tråden så noga men jag har sett att Blackstar 5 nämns här, och den har en vreng-kontroll så det är ingen god grund att styra undan den bara för att den är rör, snarare tvärtom. Jag har inte testat den Voxen men skulle ändå ha valt Blackstaren istället för Voxen :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, detta stämmer inte. Man må inte skruva upp lyden en del i rörförstärkare för att få vreng så länge förstärkaren har en gain-kontroll, och det har i stort sett alla förstärkare som är gjorda för att spela rock/metal på. Man må skru upp lyden för att få poweramprörvreng och det är något som många anser vara en bra sak. Poweramprörvreng kan du inte få på en transistorförstärkare.

Jag har inte läst hela tråden så noga men jag har sett att Blackstar 5 nämns här, och den har en vreng-kontroll så det är ingen god grund att styra undan den bara för att den är rör, snarare tvärtom. Jag har inte testat den Voxen men skulle ändå ha valt Blackstaren istället för Voxen :) .

Ukjent med Blackstar 5.

Sa man får full rør-vreng på lavt volum med den? Hvis man ikke trenger å tyne den for å få den lyden man vil ha, er jeg enig at det er et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, man får inte full rörpowerampvreng om man inte spelar på en rörförstärkare med volymen på ganska högt. Preampvreng och powerampvreng är inte samma sak. Du får rörpreampvreng på hur lav volym du vill på Blackstaren och du får powerampvreng om du drar på litegrann. Om man vill ha powerampvreng hemma så är det alltså en fördel att ha en lavwattsamp. Min Marshall 100-wattare finns det ju inte en chans i havet att jag kan maxa hemma. Det ska en del till för att kunna maxa 5 watts-Blackstaren också, men jag kommer i alla fall närmare med den om målet är att ha powerampvreng hemma.

Med andra ord, man har nok vreng på lav volym med Blackstaren. Att det är en rörförstärkare är i de flestas ögon en positiv sak. Den har även en hörlursutgång så det är bara att koppla in ett par hörlurar om du vill spela tyst.. eller om man vill ta opp stille (så som vi har gjort, kan läsas och höras i den här tråden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, man får inte full rörpowerampvreng om man inte spelar på en rörförstärkare med volymen på ganska högt. Preampvreng och powerampvreng är inte samma sak. Du får rörpreampvreng på hur lav volym du vill på Blackstaren och du får powerampvreng om du drar på litegrann. Om man vill ha powerampvreng hemma så är det alltså en fördel att ha en lavwattsamp. Min Marshall 100-wattare finns det ju inte en chans i havet att jag kan maxa hemma. Det ska en del till för att kunna maxa 5 watts-Blackstaren också, men jag kommer i alla fall närmare med den om målet är att ha powerampvreng hemma.

Med andra ord, man har nok vreng på lav volym med Blackstaren. Att det är en rörförstärkare är i de flestas ögon en positiv sak. Den har även en hörlursutgång så det är bara att koppla in ett par hörlurar om du vill spela tyst.. eller om man vill ta opp stille (så som vi har gjort, kan läsas och höras i den här tråden.)

Jeg tror jeg må prøve en sånn en. :)

Man får powerampvreng med den VOX'n da, siden det sitter et 12AX7 i powerampen og du kan stille ned watt-styrken ganske så lavt? Eller?

Spør for å lære, og jeg er også på utkikk et en amp som kan gi god vreng, og som fungerer til blues/rock/metal på et greit lavt volum, siden jeg har to små barn som sover rett under, og ved siden av der jeg spiller. Er lite bevandret i rørfosterkerverdenen, men jeg har lest en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det är lätt att få saker om bakfoten när man läser saker på internet och om man inte frågar så lär man sig inget så det är bara att fråga på :) .

är ett metal-klip och
är en kille som bara har använt lineouten när han har tagit opp.

Det här låter litt dumt eftersom jag nyss har gjort "reklam" för den, men jag ska faktiskt sälja min Blackstar topp (det var inte därför jag pratade positivt om den). Om någon skulle vara intresserad så skulle jag väl kunna sälja ett Blackheart-1x12-kabinett till den också. Jag har egentligen inte tänkt sälja det, men frugan blir nog glad om vi får mer plats i vardagsrummet :) . Orsaken till att jag säljer den är abslolut inte för att den är dålig men platsbrist och nyfikenhet på andra förstärkare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må prøve en sånn en. :)

Man får powerampvreng med den VOX'n da, siden det sitter et 12AX7 i powerampen og du kan stille ned watt-styrken ganske så lavt? Eller?

Spør for å lære, og jeg er også på utkikk et en amp som kan gi god vreng, og som fungerer til blues/rock/metal på et greit lavt volum, siden jeg har to små barn som sover rett under, og ved siden av der jeg spiller. Er lite bevandret i rørfosterkerverdenen, men jeg har lest en god del.

Du vil ikke få sluttrinnsvreng av Voxen nei, 12AX7 sitter i forforsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få sluttrinnsvreng av Voxen nei, 12AX7 sitter i forforsterkeren.

Sikker? Da misforstod jeg dette:

(har lest litt mer, og ser nå at du har rett, så det er ikke spydig ment. Litt dårlig forklaring fra VOX sin side. Eller jeg som er dum, haha)

http://www.voxamps.com/valvetronix/vt-series/

Sophisticated modeling technology combined with the VOX Valve Reactor power amp circuit that uses a 12AX7 vacuum tube results in sound quality that overwhelms the competition.

EDIT(Igjen): Her står det og at det er rør i slutt-trinnet.

https://www.4sound.no/itempg.aspx?id=1133&artno=210794

Noen som vet helt sikkert? Mulig dem bare har lest Vox sin side, og kopiert. hmmmm...

TUFF: Må jo ærlig innrømme at den låter veldig bra til Metal... Hvordan er den på for eksempel blues? Hvor mye har du tenkt til å selge den for i norske kroner?

Endret av MDRattle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.