Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En god "metal-amp"?


Espy

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har akkurat skaffet meg en ny gitar og er kjempefornøyd med den, men skulle gjerne hatt en forsterker som kan måle seg litt mer med den gitaren jeg har skaffet meg :) Jeg startet med en Morgan forsterker som fulgte med i et bra pakketilbud (ampen var ikke no særlig), men solgte ampen etter en liten stund, for så å kjøpe meg en Roland Micro Cube. Denne er en veldig praktisk nybegynner forsterker, definitivt. Den gir høy lyd, og har flere muligheter, samt at den er praktisk til å kunne ta med seg rundt, men selvom disse tingene kan være lokkende, så er det ikke akkurat det JEG trenger :P Jeg har så og si alltid forsterkeren stående på samme stedet, jeg bruker så og si ikke de artige effektene, og siden den er en såpass billig amp, og bare er på 10W (tar kanskje feil der?) så gir den ikke den beste vrenglyden :(

Jeg er en person som digger metal/hard-rock, og spiller så klart dette på gitaren min. Er ikke så altfor ofte jeg bruker clean, så den trenger ikke å være helt utrolig bra, så lenge det er en saftig og fin vreng =) Er så klart fint med flere valgmuligheter, siden det kan jo hende jeg lyst til å prøve noe nytt.

Grunnen til at jeg har satt prisen til rundt 2000-4000kr er fordi jeg har jo akkurat kjøpt denne nye gitaren min, og foreldrene mine er ikke akkurat så veldig glad i at jeg skal bruke opp pengene mine ;) Skal jeg være ærlig, så veit jeg ikke engang om jeg får lov til å kjøpe det, men på en eller annen måte så skal det vel gå an, så det hadde vært veldig fint å få litt hjelp her! :)

Har sett flere Fender forsterkere på Finn.no ... Hvordan er disse til metal? Bare så en liten "pakke" her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23275719

Har allerede sjekket på "Nybegynner-amp" tråden til Greener, men fant ikke så mye som appelerte til meg, eller så er det sikkert fordi jeg ikke helt veit hva jeg skal se etter, og hvilke merker/hva som er bra.

Setter pris på alle anbefalinger :D

Endret av Espy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg får til å spille metall på Fender jeg, men da må jeg ha en pedal i tillegg. Spiller du i band eller spiller du hjemmme, det er vel det eneste spørsmålet jeg ikke finner svar på i innlegget ditt.

Om du bare spiller hjemme:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23258183

Ja, jeg spiller bare hjemme :)

Er det en god amp for metal? Bedre enn Fender + distortion pedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar opp 12 000 og kjøp deg en Axe-FX :P Slår det meste IMO.

Det er ikke det å spare opp penger som er problemet, men heller begrensningen av hvor mye jeg får lov til å bruke ;)

Edit: Hadde det vært fint om vi holdt oss på 2-4 tusen her folka ;)

Endret av Espy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få min Peavey Rage for 4000..

Jeg har ikke akkurat så god peiling på forsterkere som jeg sikkert har utdypet i innledende post, men er det ikke bare 1 Peavey Rage, og det er Peavey Rage 158 som koster litt over tusenlappen? :S

Og hadde foretrukket informasjon om ampene som blir forslått (ikke så mye, men bare si litt kort om den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErlendB tuller med deg. Den tøysekoppen.

Har prøvd en Blackstar HT-5 og ble ikke helt imponert. Da hadde jeg heller rettet snuten mot en Peavey Valveking 112 med en god OD-pedal dersom du skal ha rør. Hvis ikke kan du jo prøve noen Line 6 Spider-modeller og sjekke om du liker dem. De har en del greie lyder når det gjelder hi-gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar opp 12 000 og kjøp deg en Axe-FX :P Slår det meste IMO.

Legg på 10k for sluttrinn og 5k for et kabinett så nærmer du deg..

TS: De fleste amper kan være vepsebol med en distortionpedal foran. I din prisklasse er nok det enkleste en moduleringsamp fra f.eks Line 6 eller Roland(brannfakkel: eller Axe-FX) være det enkleste. I den prisklassen er det bedre å tenke kvalitet enn lydideal, da en god metal-amp vil kreve et adskillig større budsjett, og en røramp i den prisklassen brenner rør og komponenter så lett at det ikke er gøy.. Roland Cube 80 eller Line 6 Spider.. noe.. passer sikkert kjempefint!

Endret av Mr. Blonde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peavey Rage 158 har overdrive og clean.. Koster 1000 ny, du får den for 4000. Legger ved autograf og plekter..

Du kan ikke tulle om forsterkere med en som ikke har peiling på forsterkere -_-

ErlendB tuller med deg. Den tøysekoppen.

Har prøvd en Blackstar HT-5 og ble ikke helt imponert. Da hadde jeg heller rettet snuten mot en Peavey Valveking 112 med en god OD-pedal dersom du skal ha rør. Hvis ikke kan du jo prøve noen Line 6 Spider-modeller og sjekke om du liker dem. De har en del greie lyder når det gjelder hi-gain.

Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i rør-amper, siden jeg har fått det intrykket av at de er litt mer "kompliserte". Altså, kjedelig hvis det skulle gå noe galt med dem, for da sitter jeg igjen med noe jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få fiksa. Vanlige forsterkere er vel mer rett fram, og det kan ikke gå så veldig mye galt med dem?

Angående det å prøve forsterkere, så har jeg no særlig med musikkbutikker i nærheten... Irriterer meg det at når folk foreslår at jeg kan prøve det og prøve det, så bor jeg langt pokker i vold unna en musikkbutikk :/

TS: De fleste amper kan være vepsebol med en distortionpedal foran. I din prisklasse er nok det enkleste en moduleringsamp fra f.eks Line 6 eller Roland(brannfakkel: eller Axe-FX) være det enkleste. I den prisklassen er det bedre å tenke kvalitet enn lydideal, da en god metal-amp vil kreve et adskillig større budsjett, og en røramp i den prisklassen brenner rør og komponenter så lett at det ikke er gøy.. Roland Cube 80 eller Line 6 Spider.. noe.. passer sikkert kjempefint!

Roland Cube 80X så i grunn ganske interessant ut! Kan det være greit å skaffe en brukt? Er det sånn at man helst trenger en pedal ved siden av denne også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.