Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er vintage?


Gitartrollet

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

På hvilket grunnlag hevder du at mange av dagens gitarer er vel så gode som originale burster,

eller pre-CBS Stratocastere? Har du testet mange opp mot hverandre?

Nei si det, jeg har vært så heldig og få testet 3 "skikkelige" vintagegitarer. En 58 Les Paul, en 59 og 63 strat (alle hos Vintage & Rare Guitars i London). 58 Les Paulen var ekstremt god, helt klart en fantastisk gitar. 59 Stratocasteren falt ikke helt i smak hos meg, den føltes litt "løs". 63 Stratocasteren var veldig god. Jeg har også vært heldig å testet 5 Tyler gitarer, 3-4 Suhrgitarer og 2 Tom Anderson gitarer samt en mengde Fender Custom Shop modeller. Ellers har jeg testet mange "mindre" vintage gitarer som 70's Fender (har en 77 Strat selv) og 70's Gibsons.

Det jeg liker veldig godt med dagens gode gitarer er at du stort sett vet hva du får. Tom Anderson, Suhr og Tyler lager instrumenter som føles solide, lyden er for meg upåklagelig og jeg liker følelsen jeg får når jeg spiller på dem. Av de "moderne" gitarene er Tyler det som har falt best i smak hos meg. Fender CS er dem jeg liker minst av dagens "gode" gitarer. Gibson CS har jeg også testet en del av, og jeg må si jeg liker "dagens" 58-modell bedre en den orginale. Nå er jeg ingen ekspert, og baserer stort sett mine meninger på egne erfaringer. Det jeg legger vekt på når jeg gjør meg opp meninger om utstyr, er hvordan det låter og hvordan det passer meg, ikke nødvendighvis det tekniske som ligger bak. Det jeg vil framheve positivt med de moderne gitarene, og som jeg tror er en gjennomgående faktor er at du vet hva du får, og kvaliteten er god på alle instrumentene.

Jeg vil igjen presisere at innlegget var bombastisk, og satt på spissen. Slik ønsker jeg som sagt ikke å være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jo du kjøpe min strøkne Suhr Custom Classic T,

slik at jeg får kjøpt meg den vintage Telen jeg ønsker meg.

Ellers er du jo heldig som har fått testet såpass mange fine gitarer,

slik at du kan gjøre deg opp en mening om hva du liker sjøl.

Det er flott, men det betyr ikke at det gjelder for alle andre.

Jeg syns Suhr Telen er en fantastisk gitar,

men jeg fant en vel så god gitar i en '69 Fender Tele.

Den hadde også mye mer sjel og sjarm enn Suhr gitaren.

(hvis det er det det kan hete hos gitarer)

Jeg har også en Cunetto Relic fra Fender CS,

og det er en av de beste Strattene jeg noen gang har spilt på,

men jeg er enig med deg i din beskrivelse av dagens Fender CS.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Cunetto Relic fra Fender CS,

og det er en av de beste Strattene jeg noen gang har spilt på,

men jeg er enig med deg i din beskrivelse av dagens Fender CS.

Er det da Vince Cunetto du prater om? Han som lager Vinetto gitarene? Det er meget gode gitarer! Dette viser vel bare at "smaken er som baken, delt i to" også i stor grad gjelder for gitarister!

Takk for tilbudet, men jeg skraper sammen til en Tyler ;) Min hellige overbevisning ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage har ikke bare med alder å gjøre. Spesielt ikke i gitarverdenen. En viss mengde "attrå" må også være til stede. Dvs. at '59 LP burst er vintage fordi de har rykte på seg å være knall gitarer, noe som gjør at mange vil ha dem. Prisen blir, naturlig nok, deretter. Det udefinerbare begrepet "mojo" kommer også inn i bildet. Altså er ikke hvilken som helst gitar laget i 1959 å anse som vintage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe at vintage betyr før 1980. Det gjorde ikke det i 1985.

Jeg vet at noen bruker begreper på same måte som at "antikk" skal være over 100år.

Har hørt 25år, 30år og 35år brukt som "vintage grense".

Hvis man forholder seg til 30år, stemmer det jo med 1980 i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av Vintage er "noe gammelt og anerkjent, noe som er av varig interesse, betydning eller kvalitet". Det er et ord som kan ha flere betydninger og er ofte assosiert med kvaliteten på aldring

Og fra linken til Castor, som gjelder spesielt gitarer:

A Vintage guitar is an old guitar usually sought after and maintained by avid collectors. Musicians and dealers commonly claim that older guitars have superior craftsmanship to modern mass-produced ones.[1]. Besides the considered better sound quality because of the craftsmanship it also is considered a safe money investment[2]

Altså er ikke alt som er laget før 1980 å betegne som vintage. 30 års-regelen er gjeldende for biler da de er veteraner, og nyter godt av fordeler ifht. avgifter osv. Veteran betyr ikke vintage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A Vintage guitar is an old guitar usually sought after and maintained by avid collectors. Musicians and dealers commonly claim that older guitars have superior craftsmanship to modern mass-produced ones.[1]. Besides the considered better sound quality because of the craftsmanship it also is considered a safe money investment[2]

Altså er ikke alt som er laget før 1980 å betegne som vintage. 30 års-regelen er gjeldende for biler da de er veteraner, og nyter godt av fordeler ifht. avgifter osv. Veteran betyr ikke vintage....

Hvem som skal avgjøre hva som er vintage av ting som er laget for 30+ år siden, tror jeg kan bli vanskelig.

En Fender Mustang fra slutten av 60-tallet blir ofte solgt for en billigere penge enn nye gitarer. Er det da ikke en vintage gitar?

Tror det må aksepteres at vintage ikke bare gjelder gitarer som er av Burst '59 kvalitet og verdi,

men som kanskje også gjelder de gitarene som fortsatt er gode gitarer av høy kvalitet etter 30+ år.

Det er vel p.g.a. det at Fender og Gibson sliter med å få det helt gode vintage stempelet på sine 70-talls gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen av Vintage er "noe gammelt og anerkjent, noe som er av varig interesse, betydning eller kvalitet".

Jeg, som ikke er særlig interessert i utstyr med betegnelsen vintage, gruer meg til hårrockgitarene blir føyd inn under begrepet... Nå har jeg en sterk følelse av at det ikke kommer til å skje med det første, så jeg skal klare meg en stund til før jeg står ovenfor et gigantisk dilemma. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste en plass at ordet "vintage" gjelder alt som ble laget før 1980

Det er vel det eBay bruker...

Hvilke gitarer som fortjener å være "vintage", er vel veldig subjektivt, men jeg ser nå stadig vekk helt vanlige gitarer før 1980 på eBay som bruker vintage i tittelen, så tror ikke man skal legge så mye vekt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som ikke er særlig interessert i utstyr med betegnelsen vintage, gruer meg til hårrockgitarene blir føyd inn under begrepet... Nå har jeg en sterk følelse av at det ikke kommer til å skje med det første, så jeg skal klare meg en stund til før jeg står ovenfor et gigantisk dilemma. :D

En del 80-talls superstrats er definitivt vintage i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.