Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er vintage?


Gitartrollet

Anbefalte innlegg

Hvem som skal avgjøre hva som er vintage av ting som er laget for 30+ år siden, tror jeg kan bli vanskelig.

En Fender Mustang fra slutten av 60-tallet blir ofte solgt for en billigere penge enn nye gitarer. Er det da ikke en vintage gitar?

Tror det må aksepteres at vintage ikke bare gjelder gitarer som er av Burst '59 kvalitet og verdi,

men som kanskje også gjelder de gitarene som fortsatt er gode gitarer av høy kvalitet etter 30+ år.

Det er vel p.g.a. det at Fender og Gibson sliter med å få det helt gode vintage stempelet på sine 70-talls gitarer.

Helt enig med deg. Poenget mitt var vel i grunnen at alt som er gammelt ikke nødvendigvis er vintage. En '79 LP er nok ikke å betrakte som vintage selv om den er over 30 år gammel. Når det gjelder Fender, er det vel ofte pre-CBS som er mest ettertraktede, selv om grensene nok flyttes litt og litt. Definisjonen sier jo heller ikke eksakt hva som er vintage, men igjen: gammelt er ikke lik vintage slik jeg (og sannsynligvis flere med meg) oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Når du sier at en '79 LP trolig ikke er å betrakte som vintage, er det da pga av at modellen ikke er særlig ettertraktet eller fordi den gemene hop ikke anser den som bra nok? Dersom kvaliteten på gitaren som gitar spiller inn, burde ikke da ubrukte gitarer falle utenfor?

Er ikke ute etter å spørre noen spesielle, egentlig, bare synes at en såpass mye brukt term burde ha klare rammer. Det har den jo forsåvidt i ulike miljøer, ofte blir nok ordet brukt for å gi ting oppmerksomhet - type eBay - noe som kan vanne ut verdien over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at en '79 LP trolig ikke er å betrakte som vintage, er det da pga av at modellen ikke er særlig ettertraktet eller fordi den gemene hop ikke anser den som bra nok? Dersom kvaliteten på gitaren som gitar spiller inn, burde ikke da ubrukte gitarer falle utenfor?

Er ikke ute etter å spørre noen spesielle, egentlig, bare synes at en såpass mye brukt term burde ha klare rammer. Det har den jo forsåvidt i ulike miljøer, ofte blir nok ordet brukt for å gi ting oppmerksomhet - type eBay - noe som kan vanne ut verdien over tid.

Vintage i mitt hode er vel en gitar som har steget i verdi siden den ble gitt ut. Noen unntak eksisterer selvsagt, men jevnt over synes jeg det er en grei regel. 58-60 LP, 54-65 strat, 52-65 tele osv er greie eksempel på vintage, da disse i dag fortsatt er målestokken for hvordan gitarene skal lages, og dermed er flere folk villige til å gi mer penger for de for å sikre seg det de anser som "den hellige gral".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euphor: En 79 LP er ikke spesielt ettertraktet og dermed ikke bra nok til å kunne kalles vintage slik jeg oppfatter. Spør du i LP-miljøet vil du få samme svar. Ellers er det nok som du sier, en viss utvanning av begrepet som følge av bla.a. Netthandel.

Ellers enig med Mr. Blonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes så synd på det beste eksemplaret av '79 LP, selv om den har bastarder til søsken fortjener den litt heder og ære. :blush:

Det har jo i grunnen ikke så mye med hvor gode gitarene er, men faktum er at de pr. i dag ikke er voldsomt ettertraktede. Man kan vel heller ikke kalle en Greco LP-kopi fra 70 tallet vintage, uansett hvor god man måtte mene at gitaren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.