Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er vintage?


Gitartrollet

Anbefalte innlegg

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Kunne skrevet noe, men det står her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vintage_guitar

Det finnes strengere definisjoner, alt etter hvor mye penger man har og hvor mye kork man har innhalert.

Veldig mye fin info finner du også her, blant annet alt du vil vite om Fender lakk og opprinnelsen til det, og overgangen fra nitro til polylakk: http://home.provide.net/~cfh/feature.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Squier vintage modified modell er ikke så veldig tro mot "vintage" begrepet at det gjør noe. Men meningen bak navnet er altså at det skal være en "vintage modell" med mer moderne endringer som skal gjøre gitaren bedre, eller bedre tilpasset det folk forventer seg av en gitar nå for tiden. En modernisert klassiker kan man vel si. Nå er vel stort sett alle Fender/Squier modeller nettopp dette, så... Vel noe skal man jo kalle barnet..

"Vintage" er altså en "veteran" ellers brukes begrepet også om kopier av eldre ting. Slik som ymse re-issue modeller av gitarer, forsterkere, pedaler og deler til gitarer f.eks.

En re-issue eller "vintage modell" er altså en kopi av en eldre gitar (gjerne en bestemt årsmodell) hvor man finner igjen samme type mekanikk, samme type kropp (det har vært en hel del variasjon i utformingen på f.eks Stratocaster gjennom årene) samme type hals med samme utforming og gripebrett (masse variasjoner på slikt gjennom årene, spesielt på gitarer fra Fender) samme type pickups og elektronikk, samme type lakk osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage er egentlig et begrep som bruker om viner hvor druene er av samme årgang. Kan også ha betydningen "god, gammel årgang". At en gitar er gammel betyr ikke at den nødvendigvis er vintage. Den kan også være noe gammelt skrap. Plankegitarene Gibson lagde på 50-tallet er et godt eksempel på dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage er ikke hvor gammel gitaren er, men enkelte årstall fra Gibson og Fender som er "bedre" en alle andre årstall. I alle fall slik jeg har forstått det. Vintage er ikke noe du skal henge deg opp i, etter min mening lages det vel så gode gitarer idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage er ikke hvor gammel gitaren er, men enkelte årstall fra Gibson og Fender som er "bedre" en alle andre årstall. I alle fall slik jeg har forstått det. Vintage er ikke noe du skal henge deg opp i, etter min mening lages det vel så gode gitarer idag!

Hvem har satt deg i posisjon til å gi folk slike instruksjoner? Det finnes gode grunner for å være interessert i vintage-gitarer, både musikalske og historiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå at vintage gitarer ikke er noe å bry seg om er en litt frisk påstand.

En Tyler er ikke det ultimate for alle.

Her er noen timers lesestoff:

Vintage gitarer

Jeg har aldri påstått (håper jeg) at vintagegitarer ikke er verdt å bruke penger på, er dårlige eller ikke verdt å bry seg om. Bare synes alt for mange er så veldig opptatt av at alt skal være vintage, fra rett årgang og alt det som følger med. Poenget var at det finnes mange gitarer idag som er vel så gode, om du spør meg. Selv er jeg veldig begeistret over mange vintagegitarer og mye vintageutstyr. Jeg kan skjønne at det jeg tidligere skrev kanskje var litt bastant, og det har jeg ingen ønsker om å framstå som.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.