Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan har vinteren behandlet instrumentet ditt?


huskerikke

Anbefalte innlegg

Kommer treet i kontakt med luften i det hele tatt under det tykke lakk-laget da? På en gammal gitar med kun nitro på, greit, men jeg er ikke så naiv at jeg tror det ikke er en plast-sealer under lakken på min 06' modell. Gitaren blir jo liggende i bilen/bussen til tider, for så å bli tatt inn i varmen, så for en relativt aktiv musiker blir gitaren utsatt for mye temperaturendringer. I mitt hode virker det som en mer sannsynlig grunn ihvertfall. (I tillegg har vi kun 2 panelovner i vår nyinnflyttede leilighet, og dama fyrer som en gærning på kvelden, så det går fort fra 10 til 25 grader og ned igjen på natta når det er kaldt her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndene har begynt å stikke ut på en gammel Eko jeg har, ellers har Tanglewooden tatt seg vinterferie da den har slått seg helt på vranga. Buzzer noe voldsomt.

Nå lar jeg tangle'n ligge til fukt der klærne henger til tørk, med luftfuktere.

Ellers merker jeg veldig lite forandring på de elektriske gitarene mine, og heller ikke på Ibanez- eller Morgan-kassegitarene. De har jeg stående i stua hele året, i tilfelle akutt spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kontakt med luft der lakken ikke dekker skikkelig, i pickup-/halslommer f.eks. Men det verste er jo krymping av gripebrett, rosentre og ibenholt blir ikke lakkert og puster samme luft som oss :) Gripebrett av lønn oppfører seg heller ikke bedre selv om de vanligvis er lakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kontakt med luft der lakken ikke dekker skikkelig, i pickup-/halslommer f.eks. Men det verste er jo krymping av gripebrett, rosentre og ibenholt blir ikke lakkert og puster samme luft som oss :) Gripebrett av lønn oppfører seg heller ikke bedre selv om de vanligvis er lakkert.

Tenkte ikke på gripebrettet gitt. Forklarer at halsen er den mest krakelerte. Hva er faresignalene på en sånn gitar? Den har jo binding, så skjegg uteblir. Ellers så kjennes den helt lik å spille på. Lik strengehøyde og har ikke problemer med å holde stemming. Er bare lakken som sprekker, noe jeg vil at den skal fortsette med siden det ser så sabla kult ut =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med binding på halsen er det ikke noe særlig med faresignaler før bindingen separeres fra gripebrettet. Det må nok gå lang tid i veldig tørt klima før det går så ille, men jeg har sett et eksempel på det på et forum. Med vanlig vedlikehold, oljing av gripebrett og sånt, tror jeg ikke det er så stor fare for at det skjer.

Krakelering i lakken er bare instant mojo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er kjelleren tørrere enn resten av huset når dert er riktig kaldt ute. Motsatt når det er mildt og fuktig. Gitarene bæres derfor opp eller ned ettersom temperaturen ute svinger. Har de alltid i kassene sine om vinteren. Luftfuktere unngår jeg da det stort sett bare er bra for instrumenter om møbler, mens det er mindre bra for helse og huset. Bruker heller en luftfukter til å legge inne i gitarkassen, men er nøye med at det ikke blir for fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere litt her. Gitarer "puster" ikke. Innimellom snakkes det som om gitaren trenger luft, og gisper etter oksygen fra steder som ikke er dekket av lakk på samme måte som et menneske tar til seg luft gjennom en snorkel under vann. Det er ikke tilfelle. Gitarer er dødt treverk.

Treverk, dekket av lakk, vil også forandre størrelse, avhengig av temperatur og forskjell i luftfuktighet. Dette foregår relaitv uavhengig av alder på treverket, og så lenge det er snakk om "gitartre" så vil ikke luftfuktighet spille den enorme rollen så lenge treet er godt tørket i utgangspunktet.

Jeg har selv sett eksempler på møbler som er to hundre år gamle, og som har blitt flyttet fra Trøndelag til Hedmark. Det går bokstavelig talt så trebitene spretter når treet blir mye tørrere, selv om det burde være tørt for ganske lenge siden.

Nye gitarer fra fabrikker som ikke tørker treet godt, vil være mer utsatt for raspete halser enn andre. Ta også med i beregningen at slurver gitarfabrikken med treverket, skal man ikke se bort fra at de slurver litt med filing av båndene, også. Derfor kan effekten bli dobbelt opp.

Alle lakker som har blitt brukt på instrumenter, er laget for å beskytte gjenstanden de ble brukt på. Det gjelder nitrolakk, også. Hvordan skulle det ha gått med bilene på femtitallet hvis lakken var laget for å slippe gjennom oksygen? Det var det DuPont laget disse lakkene for, ikke som diffusjonsåpne pustende gitardekkmidler. Bilene hadde rustet før de hadde blitt kjørt ut fra forhandleren. Grunnen til at lakken ble brukt på gitarer også, var at den var billig og lett tilgjengelig, ikke det at det var så innmari fin lyd i den.

Norske vintere på innlandet er rimelig ekstreme. Luftfuktighet ned mot ti prosent relativt inne i hus er det ikke mange steder man finner, eller utendørs heller for den del.

Det å bruke en luftfukter til å dra opp fuktigheten noe er det veldig få som påstår er skadelig, men problemet er at mange skal overdrive. Det er ikke nødvendig å leke tropisk regnskog inne fordi det er 25 minus utendørs. Ti til femten prosent er etter det man vet ikke skadelig det heller, men kan oppleves ubehagelig, og mange kompenserer med å drikke mer vann. Det er vel og bra, men å fukte luften noe er det ingen som sier er av det onde. Dette gjelder særlig hvis det er noe støv i luften, som da vil kjennes tørrere. Legger man seg på et sted mellom 25 og 30 prosent, er mye oppnådd, utan at man er i faresonen for noe som helst.

Ved et slikt klima som det er på innlandet vinterstid det i mange hus ned mot null grader på innerveggen. Bor man i et dårlig isolert hus, og lar en gitar henge på yttervegg, er det ikke rart at det kan bli store påkjenninger på treverk. Tre reagerer med relativt store utslag på endringer i temperatur, det er snakk om over en millimeter på ti cm mellom en kald vinterdag og en varm sommerdag. Det at gitarer da kan få problemer under ugunstige lagringsforhold, er ikke rart.

Sunn fornuft og stabil temperatur og fuktighet er best. Det verste man gjør, er å ta en iskald gitar som har ligget natten over i bandbussen i 25 minus, og så sette den ved siden av peisen. Nedkjøling er faktisk ikke så ille, uten at jeg vet hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Bumper denne litt eg.

Eg har lese og høyrt mykje forskjellig når det gjeld luftfuktigheit. Enkelte meiner gitaren bør ha 40-60% året rundt, andre seier den klarar seg fint sjølv om RH (relative humidity) ligg under 30%. At metallet stikker litt ut er ein kurant sak å fikse. Det eg tenker mest på er treverket og at halsen kan byrje å bøye seg feil vei osv.

Når det gjeld sopp og den slags, så skriv dei at du må opp i 70% RH i normal romtemperatur før det kan bli eit problem.

Eg vil helst ha gitaren ståande framme, sidan eg plukkar den opp her og der i løpet av ein dag. Den står i eit hjørne mot innerveggar og har stabil temperatur året rundt. Har og gått til innkjøp av ein luftfuktar. Før eg satte den i gang, så var RH ned i 20% og kanskje under det på vinterstid. No ligg den på 40-50%. Målarane er mildt sagt upålitelege, men eg har tatt nokre testar med eit sling psychrometer som gjev ein betre indikasjon på faktisk RH. Målarane viser jamnt over litt for lågt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å ikke overdrive luftfuktingen på vinterstid. Grunnen er rett og slett at den relative fuktigheten kan variere ganske mye i et helt vanlig rom. Det ser jo fint ut med relativ fuktighet på 50% oppe på hylla der måleren står, men hva er da den relative fuktigheten bak sofaen som står mot yttervegg? Det kan være greit å ha en god del å gå på..

Moderne gitarer er laget for å tåle svingninger i klima. Det er veldig stor forskjell å oppbevare en gitar i ti prosent fuktighet, og på tretti. Astmaforbundet anbefaler ikke bruk av luftfukter i det hele tatt på grunn av faren for økt mengde sopp og andre sporer i luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.