Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan har vinteren behandlet instrumentet ditt?


huskerikke

Anbefalte innlegg

Jeg har justeringsdag to ganger i året, hvor jeg sjekker og evt justerer alle instrumentene mine. Den eneste som aldri har trengt justering i det hele tatt er PGM'en. SR305'en er følsom som en premenstruell elefant og krever spesielt tilsyn, mens de andre gitarene og bassene har vært omtrent som normalt. Kanskje ørlitegrann større utslag enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg opplevde var at gitarene ble litt ustemte, men så fort jeg fikk spilt på dem(varmet opp), så ble de stemte igjen. Ellers bor jeg i en kjeller og hadde vel minst 18grader og max 25 grader på rommet. Bassen og en av Ibanezene har vært fremme selv når døra har vært åpen. Ellers er resten av gitarene i kassene eller baggene sine, uten noen form for luftfukter. Men de er i samme rom som meg. Er det ikke sånn at det blir lettere fuktig når det er mennesker som er i rommet ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett menneske i rommet tror jeg ikke spiller den store rollen i fyringssesongen. Det er klart fuktigere i en kjeller enn ellers i hus. Det eneste som kan fortelle deg noe om relativ fuktighet er et hygrometer. I motsetning til det man kanskje skulle tro, er sånne billige Biltema og Clas- målere ganske nøyaktige. En koffert vil bidra til et jevnere fuktighetsnivå, men kan ikke forhindre at det blir tørt hvis rommet er tørt over en lang periode. En koffert produserer jo ikke fuktighet i seg selv, men vil fungere som en buffer ved svigninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noen forskjell. Men så er ikke jeg så veldig oppmerksom på slikt. Har ikke merket at strengehøyden har forandret seg eller noe slik. Hva er det som er klassiske tegn på at gitaren har forandret seg? Hva bør jeg se etter?

Tja, ting som skjegg, kommer gjerne tidlig, og se gjerne på det som en mulighet for å "fjerne det en gang for alle". Er ikke farlig, bare ubehagelig.

Så er det snakk om økt strengehøyde, med tilhørende intonasjonsproblemer. Da bør man også sjekke om halsen vrir seg. Har den gjort det så er det egentlig for seint..

Dette gjelder hals, er det snakk om kasser, så er sprekker, binding som begynner å få ujevn tykkelse mot treverk og slikt et godt tegn på at det er på høy tid å gjøre noe. Rått sagt så er det da i seneste laget..

Skjegg er som sagt ikke kritisk, men kassegitarer er mer utsatt enn planker i forhold til fuktighet.

Vi bor i et langt land der klimaet er ganske så forskjellig, så handler man et instrument som har bodd på innlandet i mange år, og man selv befinner seg på kysten, bør det ikke være en bombe om instrumentet forandrer seg. Allverdens luftfuktere og slikt kan ikke forhindre at det blir forskjeller.

For å komme med et annet eksempel på treting som ikke fikser overgangen, for en del år siden flyttet min mor et par "kråskaparvegods" fra Levanger til Hamar. Hamar er slettes ikke det verste stedet, fordi vi drar nytte av Mjøsa i forhold til fuktighet om vinteren, men likevel sprakk møblene voldsomt opp, selv om de hadde holdt seg stabile i et par hundre år i kystklimaet ved trondheimsfjorden. De ble rett og slett ødelagt.

Vinterklimaet på innlandet kan sammelignes med noe av det råeste som finns av ørkenklima. Jeg har selv solgt instrumenter som har "slått seg" på grunn av dette. Kjedelig, men ikke noe jeg kan noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vinter'n har behandla gitarene min bedre enn det jeg stor sett gjør......

Hos meg er det også den billigste som har holdt seg best. Warmoth Glukasteren er dønn stabil til tross for mangel på lakk. EVH halsene peker i alle retninger. Tyler'en står i bag på jobben og har ingen tegn på problemer. Suhr'en har jeg lånt bort så jeg aner ikke. Engentlig litt grunn til bekymring når jeg tenker på det. Faen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Vekker liv i denne tråden igjen :) Er det noen med ett godt trent øye som kan se om det er tegn til "skjegg" på gitaren min? Kjenner bånda noe bedre på Stratene mine enn på Les Paulen min. Har vært tørt i rommet i vinter, men har nå fått meg en luftfukter som har duret å gått i ett par døgn. Har ca 23 grader og 34% rf.

Det er den lille tappen på siden av gripebrettet jeg kjenner, ikke selve båndet. Men hvordan er det å file på noe slikt? Kommer vel lett borti halsen?

IMG_2050-1.jpgIMG_2051-1.jpg

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Gibson Les Paul Studio Faded, den har ikke binding

Akkurat. Vel det er vel ikke helt uvanlig at gitarer får "skjegg". Det kan gå noe tilbake igjen av seg selv når klimaet blir litt varmere og fuktigere igjen, men hvis ikke og det blir for sjenerende, kan en gitardoktor file endene. Vil ikke tro det koster all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_2050-1-1.jpg

Som vist med den nydelige pila mi :) er det ikke selve endene på bånda som stikker ut, men den lille tappen jeg viser til. Vil det ikke være litt riskabelt å begynne å file der, ettersom de ligger veldig tett inntil treverket på halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.