Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan har vinteren behandlet instrumentet ditt?


huskerikke

Anbefalte innlegg

Som vestlending kan man trygt si at vi har vært gjennom en helt uvanlig vinter denne sesongen. I den anledning har jeg gjort en litt interessant observasjon. Har måtte justere halsen på samtlige gitarer bortsett fra en av en av dem rimeligste i samlingen. Min Edwards Les Paul har vært dønn stabil i hele vinter. Jeg gikk tidlig til at den holdt godt på stemmingen de første ukene jeg fikk den. Og føler at vinterens manglende behov for justering er med å bekrefter denne positive egenskapen. Tror den fortjener litt mer spilletid :)

Har du kommet deg gjennom vinteren uten skader og justeringer på gitaren(e) din(e)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vinter har det vært ekstra tørt og kaldt, så flere av mine gitarer har hatt skjegg. Da har jeg passet på å fjerne det, for da kommer det trolig aldri igjen. Jeg har gitarene i et rom med luftfukter, så de har ikke hatt det så tørt. Kjenner flere som har fått skadet kassegitarer i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "skjegg" mener man at båndene stikker såvidt ut på siden av halsen.

Det kan være et tegn på dårlig setup, men er ikke nødvendigvis det, bare et tegn på at vi har meget tørre forhold om vinteren her i Norge. Det kan fjernes når det er som tørrest ved å slipe det vekk med en diamantfil, keramisk stick eller slipepapir (ikke sandpapir), alt etter hvor mye det er snakk om. Har man gjort det en gang på det mest ekstreme, er det veldig liten sjans for at det skjer igjen. Dette er lettest å utføre på gitarer uten binding på halsen, tenk type Fenderhals. Har man en flott og fjong Gibson med binding over enden av båndene, er resultatet at denne sprekker i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har muligheten for det sånn rommessig sett, vil jeg anbefale den billige luftfukteren Biltema selger. Koster 250 kroner. Har fungert perfekt i to år her hos meg, i et rom på snaut 40m2. Ulempen med den er at vannbeholderen er så liten at den må fylles med vann hver dag, og man må være nøye med å fylle den slik at den går hele tiden. Vegger og innredning tar også til seg fuktighet. Jeg har holdt fuktigheten på rundt 40%, og det virker for meg som et greit alternativ mellom det ideélle som visstnok er en del høyere, og det at man slipper å få følelsen av å leve i en tropisk regnskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.