Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan har vinteren behandlet instrumentet ditt?


huskerikke

Anbefalte innlegg

Hvis du kjøper deg en kjeramisk stick, så går det veldig fint å file på den der, altså ikke en diamantfil. Nå skal det sies at det går fint å file slikt med en smal diamantfil, også. Den avvirker mye fortere.

Biltema har et sett med ganske små gullfargede nålefiler som fungerer utmerket. Så kan du ta resten med den kjeramiske sticken.

Den fungerer veldig dårlig på treverk, men desto bedre på metall.

Det tar litt tid, men trøst deg med at hvis du gjør dette en gang når det er på det tørreste, så er du kvitt det i hele gitarens levetid, eventuelt til det blir enda tørrere og kaldere. Godt lys og en tanke i hodet på forhånd om at dette tar minimum en halv time per side på gitaren, hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper deg en kjeramisk stick, så går det veldig fint å file på den der, altså ikke en diamantfil. Nå skal det sies at det går fint å file slikt med en smal diamantfil, også. Den avvirker mye fortere.

Biltema har et sett med ganske små gullfargede nålefiler som fungerer utmerket. Så kan du ta resten med den kjeramiske sticken.

Den fungerer veldig dårlig på treverk, men desto bedre på metall.

Det tar litt tid, men trøst deg med at hvis du gjør dette en gang når det er på det tørreste, så er du kvitt det i hele gitarens levetid, eventuelt til det blir enda tørrere og kaldere. Godt lys og en tanke i hodet på forhånd om at dette tar minimum en halv time per side på gitaren, hjelper.

Ok. Dette er altså noe man trygt kan gjøre selv med en smule tålmodighet? Har du mulighet å lime inn en link fra biltemasiden til de forskjellige verktøyene du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trygt og trygt".. Jeg har sett folk gjøre så mye rart med gitarer for å "mekke" litt på dem, at det vil jeg aldeles ikke love på alle andres vegne. Er man bittelitt hendt, og har et snev av evne til å vurdere eget arbeid, og en god dose tålmodighet, så sett i gang. Dette er ikke vanskelig, men man må evne å kjenne om filen biter i metallet, eller om man filer i tre, for eksempel.

Jeg vil vurdere en slik jobb til å være lett til middels vanskelig, problemet er å få filt bort metallet uten å røre treet. Vil man sikre seg litt, vil et par lag med maskeringstape på hver side av båndet hjelpe kraftig på. Dessuten, på en gitar uten binding er det ikke noen stor katastrofe hvis det skulle forsvinne noen korn med treverk fra halsen.

Den sticken jeg bruker har jeg ikke kjøpt på Biltema, men søk på varenummer 20550, så får du opp filene jeg har. De er veldig bra. Det går selvsagt an å benytte andre nålefiler, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt skjegg på to av gitarene mine, men de er ellers i god form.

CastorFiber:

Er en av disse filsettene egnet ?

http://www.clasohlso...px?id=148858212

http://www.clasohlso...px?id=148858191

Har du noen tips til bedre filer på clas?

Bør man pusse og polere også, eller er filene så "fine" at det blir "glatt"?

og hva er egentlig en nålfil? :)

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "nålefil" er egentlig en liten fil med fin tanning. Den kan være flat, firkantet, rundt, buet og flat, og så videre. Små, og ligner litt på en nål. Begge de settene du viser til der er egnet, men jeg liker bedre filer med diamantbelegg, fordi tanningen i filen er borte. Det gir meg bedre kontroll, og jeg synes de avvirker litt bedre, særlig når de er nye, men det er kun en smakssak. Det kan godt tenkes at du liker de der bedre.

Skal man ha "skikkelige" filer, må man gå i faghandelen og kjøpe verktøy som beregnet for for eksempel gullsmeder og slikt. Det har jeg ikke greie på, da jeg aldri har hatt så god råd som det. Jeg kjøper billige sett, og bytter de ut når de slutter å fungere. Mulig StewMac har noen dyrer saker, jeg har ikke sjekket.

Pusse og polere- hvis det er snakk om å ta kun den skarpe kanten man kan få helt nederst på selve båndet, fjernes med to drag med en fil, så tror jeg du skal være veldig nøye før du synes at det er nødvendig å polere opp. Riper du opp hele endeflaten, så blir det jo en annen sak, men da har du i utgangspunktet holdt filen feil. Enden på "foten" på båndet som vel i første grad irriterer gitarister har ikke jeg noen gang sett noe behov for å polere. Det blir jo også litt vanskelig, da den ligger i flukt, eller kanskje helst såvidt under treverket, så jeg ser ikke helt for meg hva slags redskap man skal bruke. Disse nålefilene er da ikke akkurat "grovsmedverktøy", noe de heller ikke skal være. God tid, godt lys, alkohofritt drikke, og god musikk er en fin kombinasjon. Kosestund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

hei! jeg syntes pluselig jeg hadde fått så skarpe frets på mexicostraten min (lik den i avataren). så kom jeg til å tenke på denne tråden jeg leste for en stund tilbake. vil vel ikke være utenkelig at den har fått seg "skjegg" etter en kald vinter. i tillegg har jeg nylig flyttet fra trøndelag til østlandet. kan muligens også ha en innvirkning. tenkte kanskje å prøve meg på litt filing med de filene som ble anbefalt fra biltema litt lenger opp i tråden.

castorfiber virker til å være en ekspert på området ;) noen andre som har prøvd dette uten noen forhåndskunnskaper? ser liksom for meg at det kan bli vanskelig å bare treffe båndene og ikke treverket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspert og ekspert fru Blom..

Får du filt til dette nå som det er på det kaldeste, så er du kvitt dette "resten av livet". Du trenger god tid, et nålefilsett, enten diamant eller greie vanlige filer, som nevnt maskeringstape, og gjerne en keramisk stift til den aller siste finpussen. Som Duckling sier, så kan du maskere slik at fila bare treffer det du vil file på.

Har du tilgang til en benkeslipemaskin, kan det være en fordel å fjerne "slipeeffekten" på nålefilene på de sidene av filen du ikke vil skal file noe. Det gjør det lettere å ikke komme borti lakken.

Uansett er det aller viktigste å ikke stresse. Ta deg god tid, det er ikke mye materiale du skal ha vekk, så du kan tillate deg å være veldig nøyaktig.

Det du nevner om å flytte til innlandet, kan ha en effekt, ja. Det er mye større forskjell på innlandsklima og kystklima her i Norge enn veldig mange andre steder, og spesielt om vinteren. Jeg har opplevd at 40 år gamle gitarer plutselig har fått "skjegg" etter at de kom hit til meg, selv om jeg har luftfukter, og mange prosent høyere fuktighet i rommet enn de fleste av naboene har i sine hus.

Nå er det ikke noen grunn til å overdramatisere dette. Moderne gitarer er laget for å tåle de fleste klima, men som sagt, gjør du dette en gang midt på vinteren i innlandet i Norge, kan du være rimelig sikker på at du er ferdig med den jobben der så lenge du eier gitaren.

Vil du ikke gjøre dette selv, så kontakt meg på PM, så kan jeg gjøre jobben for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! :) Skal se om jeg ikke kommer meg innom biltema snart, første bud er å få tak i filer og tape. Siden det er en forholdsvis rimelig gitar er det fristende å gi det et forsøk... blir det for ille får jeg kontakte en ekspert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.