Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan fikse en wah som skurrer?


2ralf

Anbefalte innlegg

Jeg har en CryBaby som er 15-20 år gammel. For en stund siden pakket jeg den ned da den begynte å "skurre" i overgangen mellom bass og diskant ved bruk. Det høres akkurat ut som radiostøy, og høres kun når i overgangen mellom bass og diskant når jeg beveger den - altså akkurat i overgangen da pedalen er rett.

Det jeg lurer på er om noen har lignende erfaringer og om det finnes en enkel måte å fikse dette på uten å sende den på verksted. Jeg er ikke spesielt skarp når det gjelder elektronikk, men tar gladelig i mot tips og erfaringer om hva jeg muligens kan gjøre, eksempelvis om det vil hjelpe å smøre selve dreiehjulet med litt CRC eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hiv inn noe "elektronikk rensende" greie..

Noe som fjerner oksidasjon og fjerner drit.

Får vel kjøpt på alle slags jernvareforetninger eller på bilverksted har de :)

NB! ikke gris det ut over hele pedalen, kan i værste fall bli kortslutning på noe! er også til for å få bedre kontakt på komponenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men hva er et potmeter og hvordan ser den/det ut? unsure.gif

Ehm, potmeteret ligger rett under der den "stigen" som kommer fra pedalen (den du beveger frem og tilbake).

Følg den ned, så ser du når du beveger pedalen vil potmeteret gå rundt.

Ser omtrent sånn ut

POTMETER.GIF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, potmeteret ligger rett under der den "stigen" som kommer fra pedalen (den du beveger frem og tilbake).

Følg den ned, så ser du når du beveger pedalen vil potmeteret gå rundt.

Ser omtrent sånn ut

POTMETER.GIF

Ah, perfekt! Takk for det. Da skal jeg gå til innkjøp av et middel som renser elektronikk, og teste det ut. Om det er andre som har andre meninger er det bare å komme med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE bruk WD-40 eller CRC 5-56! Det ødelegger potmetre. Kjøp spesiell rens beregnet for potmetre. Husker jeg rett heter CRC sin 2-26. De andre virker en bitteliten stund, og så er potmeteret ødelagt.

Uansett er det ikke sikkert det holder med en rens, en del ganger funker det ikke. Da er det bare å skifte potmeteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-20 år gammel boks? skift potmeter først som sist. En sånn rens er en kortvarig løsning i 95% av tilfellene.

du greener.. har en vox crybaby fra 1969-70.. skurrer som f**n, syntes du jeg burde bytte potmeter? syntes det er litt synd og ikke ha den heelt orginal.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Thorris - bytt potmeter og ta vare på det gamle, så kan du re-montere det når cork-snifferne skal by på pedalen..

En wah, må da først og fremst virke. Om du hører forskjell på et pot meter fra 70 tallet vs et tilsvarende nytt skal du få oppstartskapital til å bygge deg hus av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Thorris - bytt potmeter og ta vare på det gamle, så kan du re-montere det når cork-snifferne skal by på pedalen..

En wah, må da først og fremst virke. Om du hører forskjell på et pot meter fra 70 tallet vs et tilsvarende nytt skal du få oppstartskapital til å bygge deg hus av meg.

Jeg har en Jen CryBaby fra rundt '70. Har ikke testa lyden mot en ny CryBaby,

men jeg har jo sammenligna med en ny Real Mccoy jeg har.

Kan ikke noe for det, men jeg syns den gamle låter best.

En jeg spilte sammen med kjøpte en ny CryBaby.

Den låt vel bra, men gikk jo stadig i stykker og lagde mye ulyder.

Min gamle har funka i alle år, og korksnifferne påstår at godlyden i disse har mye å gjøre med potmeteret de har.

Jeg skal kjøpe eller bygge hus i løpet av et års tid, og kunne trenge litt ekstra startkapital.

Er det noen som har et godt opplegg for å teste min pedal mot en ny CryBaby, slik at jeg får utløst litt startkapital?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.