Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hvordan fikse en wah som skurrer?


2ralf

Anbefalte innlegg

Hvis du hører lyd-forskjell i to identiske pot-meter som når alt kommer til alt er en variabel motstand.. så..

Lydforskjeller i gammel og ny Cry-baby kommer nok stort sett av at det er to pedaler bygget med ulike komponenter og ikke minst med ulik drossel, som er den virkelig "toneangivende" komponenten i den pedalen.

Tilbudet om økonomisk støtte til husbygging gjaldt forøvrig den unge SRV eksperten og ikke litt eldre herrer med antatt grei økonomi. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

har sett de der.. de er fine, men låter ikke like bra som orginale mccoy v846 ;)

Hvis du hører lyd-forskjell i to identiske pot-meter som når alt kommer til alt er en variabel motstand.. så..

Lydforskjeller i gammel og ny Cry-baby kommer nok stort sett av at det er to pedaler bygget med ulike komponenter og ikke minst med ulik drossel, som er den virkelig "toneangivende" komponenten i den pedalen.

Tilbudet om økonomisk støtte til husbygging gjaldt forøvrig den unge SRV eksperten og ikke litt eldre herrer med antatt grei økonomi. :D

de nye er jo bare lagd så billig som over hode mulig, de gamle er håndlagde mesterverk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører lyd-forskjell i to identiske pot-meter som når alt kommer til alt er en variabel motstand.. så..

Lydforskjeller i gammel og ny Cry-baby kommer nok stort sett av at det er to pedaler bygget med ulike komponenter og ikke minst med ulik drossel, som er den virkelig "toneangivende" komponenten i den pedalen.

Tilbudet om økonomisk støtte til husbygging gjaldt forøvrig den unge SRV eksperten og ikke litt eldre herrer med antatt grei økonomi. :D

Da kan jeg kanskje hjelpe den unge generasjon med litt startkapital da?

Do bør også være klar over at min CryBaby er laget i god Italiensk kunst-tradisjon,

og har et helt annet potensiale i potmeteret enn disse nye sakene.

Drossel vet jeg forresten ikke hva er.

Og dessuten jeg trodde et slikt induktivt potmeter var litt mer avanser enn vanlige. (i hvert fall hvis de er laget i Italia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen cry-baby eller wah ekspert. Jeg hører tydelig forskjell på eldre typer og de billige nye, men som nevnt, dette er ikke noe å spekulere på.

Mener du å si at din pedal har en variabel induktans i motsetning til et vanlig potensiometer? Dette er nytt for meg i alle fall. En drossel er en spole/induktans som normalt sett er en komponent med en fast verdi. I Cry-baby ble det benyttet en type fra italienske Fasel

Vintage voodoo er vanskelig å handle over disk som løs-komponenter eller add-on's, men brukt kan det jo som kjent fåes integrert i ymse produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos SRV ekspert.. noen som har lyst til og spørre meg et umulig spørsmål om han/utstyret hans? :P

Hvilke pickups var det i nr1 og hva er opphavet til, og hva er det mest fremtredende med den strat'en med binding han hadde (den han brukte i den videoen du postet i dag/i går)

Jeg regner med at du svarer raskt uten å google masse nå selvsagt :D Jeg ser du er online

Edit: Noe mer å fylle tiden med..

Hvilke bånd var nr1 re-frettet med, hva var gripebrett radiusen originalt (og ble den endret til evt hva?), hvem gjorde det og var halsen original på den gitaren?

Ready, set.. :D

Edit2:

Klokken 19.21 - du leser tråden/oppgave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nukber one var en gitar satt sammen av Leo Fender selv i 1963 av deler som bare lå der. pickupene var vanlige fender pickups fra 1959, litt unnder wounded. halsen er en håndlaget hals fra 1962, den største halsen fender noen gang lagde.

den straten med binding var en hamilton gitar, laget av jim hamilton i 1984 som en gave fra billy gibbons. den startet ut med lace sensor pickups. han brukte gitaren i videoen til couldn't stand the weather fordi han ikke likte lyden så godt.

http://www.youtube.com/watch?v=3Q_kWVhcB5g

etter det byttet han dem ut med noen vintage fender pickups Rene martinez(gitar techen hans) hadde liggende.

gitaren har også neckthru som hadde ca. samme profil som en gammel gibson es lignende gitar.

og, nei, trenger ikke google dette :P standar srv stuff :lol:

var det noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja-ja, sett sånt, var bra dette :) Nr1 hadde minst to ulike halser forøvrig, da en hals ble utslitt/skeiv eller no' første halsen, ble re-frettet og rettet mange ganger og endte dermed opp med en slags varierende (compound) gripebrett radius som målte så mye som 12-14" på det flateste.

Merkelig hva man går rundt og husker på.. Jeg kan i alle fall skylde på alderen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den endte opp med 12-14" er bare tull :lol:

den endte opp med 11-12"

det med flere halser trodde jeg ikke du brydde deg om..

men han byttet hals(fordi den var "brukt opp") med "RED" som var en 1962 strat. og den gamle halsen ble satt tilbake på når han døde.

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den endte opp med 12-14" er bare tull :lol:

den endte opp med 11-12"

det med flere halser trodde jeg ikke du brydde deg om..

men han byttet hals(fordi den var "brukt opp") med "RED" som var en 1962 strat. og den gamle halsen ble satt tilbake på når han døde.

Sitter nå her og flirer godt :lol: Tråden min startet med en forespørsel på fiksing av skurring i en dunlop crybaby fra 1992, og svinger deretter elegant over i kunnskaper om SRV. Ok, jeg blir med:

1. Hva het SRV's første kjæreste og på hvilken måte inspirerte denne kjæresten karrieren til SRV?

2. Hva var den største konflikten mellom Jimmy og Stevie?

3. Hvilken toneart spilte SRV mest i og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at den endte opp med 12-14" er bare tull :lol:

den endte opp med 11-12"

det med flere halser trodde jeg ikke du brydde deg om..

men han byttet hals(fordi den var "brukt opp") med "RED" som var en 1962 strat. og den gamle halsen ble satt tilbake på når han døde.

Nå skal ikke jeg påberope meg NM i husk, men gripebrettet ble målt til over 12" på det flateste. Jeg har ikke den aktuelle boken for hånden, men gitaren ble utmålt og sjekket av en meget kjent og dreven luthier ved et tilfelle. Men gripebrett radiusen var vel og merke varierende, altså ikke som en jevn halvsylinder, men mer konisk.

Det der med at Leo Fender bygde gitaren av "deler som han fant" er nok noe romantisert. Leo bygde ikke noe særlig gitarer selv og spesielt ikke så sent i Fender perioden, da alt gikk på et veldig automatisert samlebånd. De gangene noen faktisk kan knytte Leo til ferdige gitarer er det som oftest i form av en signatur på en kropp e.l. hvis han har tatt seg en runde på linjen og godkjent/forkastet treverk, deler og gitarer. Men det er mulig du har andre opplysninger?

Til trådstarter: Jeg beklager fullstendig off-topic :D Men dette var en sjanse jeg ikke kunne la gå fra meg sånn uten videre :) Og jeg lar den selvuttalte eksperten svare på spørsmålene selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter nå her og flirer godt :lol: Tråden min startet med en forespørsel på fiksing av skurring i en dunlop crybaby fra 1992, og svinger deretter elegant over i kunnskaper om SRV. Ok, jeg blir med:

1. Hva het SRV's første kjæreste og på hvilken måte inspirerte denne kjæresten karrieren til SRV?

2. Hva var den største konflikten mellom Jimmy og Stevie?

3. Hvilken toneart spilte SRV mest i og hvorfor?

første kjæreste? det har han sagt selv.. First wife(#1) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.