Gå til innhold

2ralf

Medlem
  • Innholdsteller

    120
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om 2ralf

  • Rang
    Viderekommen

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Oslo
  1. 2ralf

    Studiobass

    Er ute etter en bass i jungelen, og har behov for noen ideer og meninger angående en potet av en bassgitar. Den må kunne håndtere jazz, blues, pop, rock, og noe tyngre rock (men ikke metall, og heller ikke til klassisk) - og det skal være en elektrisk. I utgangspunktet skal den kjøres gjennom en Fender Rumble 200v3, men her kan det endre seg raskt. Prisen (gjerne brukt, men også ny) bør ikke overstige 5000,- +/- 1000,-. Noen tips for en allround bass (spiller ikke bass selv, så stoler på gjennomsnittet av kommentarene som kommer...)
  2. Hva mener dere er den beste Marshall comboen til under 10 000 spenn? Kriteriene er som følger: 1. Den må kunne spille godt på lavt volum 2. Den må kunne spille høyt nok for å gi lyd på scenen 3. Den må gi god lyd i studio GI LYD!
  3. Tayden 12" smooth er 4 ohm, og mine valg er 8 eller 16 ohm. Er det da mulig å teste ut dette på forsterkeren?
  4. Takk for svar! Det er en Dean Markley RM-80-DR 112 Combo Hybrid, rør i pre, og transistor ut. Den har nå vært brukt i snart 30 år og så vidt jeg kan høre har elementet blitt mindre og mindre presist. Dette høres spesielt godt ved litt rask rytmespill hvor akkordene blir grøtete. Ellers er jeg fornøyd. Vet egentlig ikke om det er elementet i seg selv som er feilen. Rør skiftes jevnlig. Den gjør det samme på alle gitarer jeg har prøvd ut på den (strat, tele, SG, LP, ibanez, hagstrøm). Har også strammet alle skruer i kabinettet slik at dette er tight. Siden noen spør så spiller jeg jazz, blues, pop, rock og country. Skal sjekke impedansen, og jeg har også sett at ledningene er festet med kabelsko, noe som vel ikke er det største problemet å montere på et par ledninger. Uansett, takk for hjelpen!
  5. Jeg foreslår at du truer forsterkeren din med husarrest først. Hvis dette ikke hjelper, kaster du den på sjøen. Hvis den synker, er den tatt i Guds nåde, hvis ikke er den en heks som må brennes på bålet. Alternativet, som de "borgerlige" her kommer med, er å skifte rør. Jeg, for min del, stemmer på at du har ei heks på gutterommet som trenger varme....
  6. Lurer på å skifte høyttalerelement i min forsterker. Den er gammel og slitt, har rør (12ax7) i forforsterker og transistor ut. Har tittet på Celestion sine elementer og lurer på om noen har noen erfaringer med disse lydmessig, og ikke minst hvordan det er å skru på nytt element. Anyone?
  7. Hei, Alt avhenger av hva slags lyd du er ute etter. Jeg anbefaler at du bruker mahogni til hals (det er relativt lett materiale samtidig som det er stivt). Deretter anbefaler jeg deg å bruke Wenge eller Palisander til gripebrettet. Videre kan du bruke mahogni til bunn og sarger; mahogni til sidepaneler (det er bøyelig og stivt på samme gang), og deretter gran uten kvist til topp (det er mykt og svært mottakelig for resonnans). Til stol bruker du et stivt materiale (det samme som gripebrett) enten wenge eller palisander (også ibenholt, men dette er tungt). Da trenger du kun tre materialer: mahogny, gran, og ibenholt/wenge. Regner med at du allerede har laget maler for kroppen. Hvis ikke er det masse å sjekke ut på nettet. Vær nøye på lakken og ikke lag den for stiv - da vil du få en egenpreget lyd (som kjennetegner de fleste signaturgitarer....). Personlig foretrekker jeg et palisander gripebrett på en mahognihals som er skrudd til en mahognikropp med feilfri grantopp, ibenholt stol og custom plastikk nøtt (denne kan du lage selv). Og da vil du, gitt at du har gjort alt riktig, få en klassisk gitar som de fleste vil betale over 20 000,- for. Resonnansen skapes av en "nøytral" gripebrett (hardt materiale) satt over en stabil hals (mahogni) med en resoonerende kasse (mahogni/gran), og hvor delene er stabile i forhold til hverandre. Strengevalget har selvsagt mye å si, men du går ikke feil hvis du følger anbefalingene. Det er mye jobb å lage en god klassisk gitar, men ved et dedikert arbeid vil du få en prototyp ulik alle andre. Et tips (i forhold til standard) vil være å øke høyden mellom bunn og topp med 2-3 mm. eller noe mer, men da må også halsen være stiv (dvs. å øke tykkelsen på gripebrettet med 0,1 - 0.5 mm). Det er bare å prøve seg fram i forhold til hva du tenker er den beste lyden for deg. Du kan også bytte ut granlokket med redwood eller et annet "mykt" materiale - den eneste betingelsen er at det ikke beveger seg for mye i forhold til relativ luftfuktighet. Når det gjelder leverandører ville jeg ha ringt til møbelsnekkerskoler i den regionen du tilhører (eller andre) da slike materialer må gå gjennom en langvarig prosess for å være ideelle til ditt bruk. De vil med høy sannsynlighet være behjelpelige med å skaffe deg materialer eller å være behjelpelige med å liste opp ulike leverandører (men vær oppmerksom på at det kan være kostbart) Uansett - IKKE kjøp tømmer av noen som kun har det liggendes. Treverket må være i forhold til standard, dvs. å ha et fibermetningspunkt (fuktighetsgrad) i forhold til at cellene i tømret må være frigjort fra vann, og her er det ulikheter i forhold til tømmer (bjørk skal eksempelvis ha 33 % fmp før det kan brukes til "møbler") og det er ulikheter på standarder. Sjekk standarder før du kjøper, ellers risikerer du at gitaren vrir seg...! Når det gjelder verktøy bør du ha limtvinger, god skrutrekker, gummihammer, rettholt, godt lim, en mal, mekanisk høvel, og god lakk... Når det gjelder leverandører: kontakt diverse møbelsnekkerfirmaer for informasjon. Ålesund er jo "hjembydgda" til møbler så det skulle ikke være så vanskelig Når det gjelder bracing er det smak og behag. Det enkleste er uten cutaway - noe som også gir best resonnans (større volum). Håper dette hjelper
  8. Da har jeg testst en 22# og den låter fantastisk på single coil neck, men ikke like bra på humbucker. Jeg må teste den videre (fikk litt dårlig tid), men tusen takk for tips til alle som har bidratt!
  9. 2ralf

    Ny gitar

    Etter mange år med min alhambra gitar skal jeg gå til innkjøp av ny klassisk gitar. Min gitar har brukket halsen to ganger, og jeg har limt den - og etter hvert (over 20 år) har den mistet sin opprinnelige gode klang, uansett hvilke strenger jeg har puttet på den. Jeg er på utkikk etter en klassisk gitar i 4-5000,- klassen som kan fungere som en "komposisjonsgitar" og ellers en god klassisk gitar for mer eller mindre komplekse klassiske stykker. Noen anbefalinger i forhold til lyd og strenger?
  10. Jeg er på utkikk etter nye pickups da mine nåværende (gamle Ibanez 81' single coils) ikke helt lever opp til forventningene. Jeg trenger noen pickups som er mer dynamiske, dvs. som responderer på strengeanslag mye mer enn det jeg har nå, og som ikke vrenger umiddelbart. Dvs. de skal ha en volumrekkevidde som er over hva jeg kan forvente... Jeg trenger ingen pickups som vrenger med en gang, men som har en laaaaang bredde hvor jeg kan spille clean på forsiktig spilling og virkelig vrenge der det trengs. Noen innspill?
  11. Takk for anbefalingen, men som sagt ønsker jeg å vite mer om mennesker som har testet enten en 112 eller en 22 supersonic. Mulig dette ikke er riktig forum å ta dette på da jeg opplever at de aller fleste er metalfrelste. Jeg har har mottatt en åpen invitasjon fra en dealer, og jeg kommer nok til å teste ut en 22. Uansett, det ville vært hjelpsomt om flere hadde lagt inn noen meldinger om egne erfaringer. Jeg er også på utkikk etter en forsterker som kan drive både single-coil og humbuckere i forhold til litt tyngre saker, og jeg har hørt på Orange, Engl og Marshall. I forhold til disse tre har jeg en klar preferanse for Orange, men har ennå tilgode å teste alle muligheter. Så, hvis noen har ideer og innspill er jeg svært takknemlig.
  12. jo flere staver, jo mer lim, og jo mer lim, jo dårligere kvalitet på treet kan du bruke for at det skal sitte sammen (jf. kryssfinér med og uten sagspon i de midtre delene). Det var derfor jeg nevnte at 3-5 staver på halsen burde være nok
  13. Antar at du snakker om limtre og ikke laminat? Laminat er en syntetisk beskyttelse påført/limt på en masse (tre, metall, spon/lim etc.). Uansett, limtre - hvor du bruker tilskjærte staver i treet forhindrer vridning i treverket - akkurat som heltrebordet i eik du kjøper i en møbelforretning. Kryssfinér er ett eksempel, takbjelkene på Gardermoen er et annet eksempel. Felles er at de er bygget for å hindre treverkets naturlige bevegelsesevne i forhold til relativ luftfuktighet. En generell regel når det gjelder lyden er: jo mer dødt materiale du bruker, jo mindre lydpreg av materialet vil du høre, og derved vil du få mer original lyd av samspill mellom pickup og strenger (+ forsterker, nøtt/stol). Saken er den at limtre som regel ikke er like dødt som f.eks MDF eller aluminium (som ofte brukes i gode stereohøyttalere), og du vil likevel plukke opp noe ressonans fra materialet, men hvis halsen i tillegg er dekket av et tilleggsmateriale (ibenholt, rosentre, etc.) så vil det være minimal påvirkning på lyden. Det vil kun være fordeler med en limtrehals så lenge den er forseggjort (har i et tidligere innlegg reklamert for limtre/kryssfinérvarianter). Problemet er at limtreprodusenter bruker mer lim enn tre - og da kan man like gjerne kjøpe en plastikkgitar... En hals laget med 3-5 staver bør være nok. En god limtrehals vil derimot være så stiv at en truss-rod nesten vil være overflødig, og derved vil den også være mindre fleksibel i forhold til justeringer. Hvis du har en justerbar bridge så skal det holde. Om jeg tar feil, og du snakker om laminat, så har jeg ingen innspill...
  14. Hei, Hvis du er helt nybegynner anbefaler jeg deg å starte med en klassisk variant med nylonstrenger. Da sparer du deg litt mer for såre fingre. Anbefaler da denne lykke til!
  15. Planlegger å kjøpe ny forsterker tilpasset noe av musikken jeg driver med, og har kun hørt lyd-samples på nett. Har ennå tilgode å teste ut super sonic 22 eller 112 da ingen forhandlere i Oslo området har hatt dem inne da jeg har besøkt dem. Noen som har praktisk erfaring med en eller begge forsterekere og kan si litt om bruksområder, forskjeller mellom dem etc? Jeg spiller her blues, pop og rock (ikke noe tungt), og hvis noen har andre preferanser eller forslag er de velkomne!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.