Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG - strengesett for optimalisert spenn


sarge

Anbefalte innlegg

Forsøker få hodet mitt rundt dette. Vil ikke spenn også variere avhengig av hvor på strengen man holder den nede? Jeg mener dette faktum understrekes av at han faktisk lager ulike sett for ulike skalaer.

Om så er, hvordan kan man forvente at et strengesett balansert for åpne strenger vil oppføre seg på f.eks 7 bånd? Finner man fortsatt samme balanse mellom strengenes spenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forskjellen i kraft man må bruke for å bende opp en heltone på samme streng i 12. bånd vs 2. bånd (f.eks) er mye større enn variasjonen i spenn mellom strengene i vanlige strengesett. Derfor blir denne følsomheten for relativt små variasjoner i strengespenn litt fremmed for meg.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen i kraft man må bruke for å bende opp en heltone på samme streng i 12. bånd vs 2. bånd (f.eks) er mye større enn variasjonen i spenn mellom strengene i vanlige strengesett. Derfor blir denne følsomheten for relativt små variasjoner i strengespenn litt fremmed for meg.

OK, det er helt klart ulike preferanser og spillestiler ute og går. Jeg for min del spiller mye av skalaspill og solospill mellom 5. og 10. bånd. Når det gjelder akkorder, og spesielt barregrep, så klemmer man ned strenger i bånd som er ganske nær hverandre.

Som jeg sa tidligere: Hvis man aldri har merket forskjellen mellom strengene når man spiller, så vil man neppe merke eller ha noen fordel av overgang til strenger med jevnt, progressivt spenn fra 1. til 6. streng. Jeg for min del har vært på leting etter et strengesett jeg har vært komfortabel med, og tror jeg nå har funnet det, selv om jeg har noen varianter jeg kunne tenkt meg å prøve (f.eks. likt strengespenn på 1. - 3. streng og så progressivt økende spenn fra 3. til 6. streng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det der er dagens kommentar, Gunnar!

Artig observert angående strengene. Nå gjelder det bare at du får lånt/kjøpt deg et digitalt skyvlære, så du kan finne ut av "magien" i strengetykkelsene.

Tilbud- send et sett til meg, så skal jeg måle. Strengene får du selvsagt tilbake ubrukt.

Hadde en forsinket bursdagsfeiring i går, og da fikk jeg det digitale skyvelæret som jeg ønsket meg. :)

Jeg valgte å måle både direkte i tommer og i mm, og her er resultatet som et avrundet snitt av de målte verdiene (i tommer):

1. streng: 0,0096

2. streng: 0,0132

3. streng: 0,0167

4. streng: 0,0260

5. streng: 0,0363

6. streng: 0,0495

Det er jo ikke enkelt å finne tabeller for slike verdier, så det blir å intrapolere mellom andre verdier i tabellene:

Estimert tension (i pund), ut fra d'Addarios tabeller:

1. streng: 0,0096 - 14,8

2. streng: 0,0132 - 16,0

3. streng: 0,0167 - 16,1

4. streng: 0,0260 - 18,4

5. streng: 0,0363 - 19,8

6. streng: 0,0495 - 20,1

Det ser kanskje ikke ut som at progresjonen er 100% jevn, men på den annen side er det usikkerhetsmomenter både ved målingene og beregningene. Jeg vil si at settet måler i henhold til intensjonen, nemlig at strengene skal ha økende tension fra 1. til 6. streng.

Det hører med til historien at dette settet heter ZOG 10, noe som altså indikerer at settet har en 0,010 tommers streng som 1. streng. Det betyr jo at det må være noen produksjonsavvik ute og går også (eller at det er noe galt med mitt digitale skyvelære). Dette at faktisk strengetykkelse avviker noe fra det angitte har jeg hørt om før også, så jeg tipper at jeg har målt rett, og at det er visse produksjonsavvik. Jeg regner også med at man finner produksjonsavvik i strengesett fra andre leverandører.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra de tykkelste strengen, er vel dette veldig likt som et Daddario 10-46- sett, som klokker inn slik: 010,013,017,026,036,046. Takk for at du målte!

Joda, men så er jo den 046-strengen en katastrofe, da, om man skal ha progressiv tension. Slapp dypeste streng er hovedgrunnen til at jeg begynte å lete etter andre strengesett enn standard-settene.

Edit: Nå skal det sies at letingen startet før jeg bygde en 25,5" skala-gitar, og irritasjonen var nok først og fremst i forhold til tynn, slapp 6. streng på en 24,75" skala gitar. Men man blir jo nøye på sånt etterhvert når man først har begynt å irritere seg over det.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å måle både direkte i tommer og i mm, og her er resultatet som et avrundet snitt av de målte verdiene (i tommer):

1. streng: 0,0096

2. streng: 0,0132

3. streng: 0,0167

4. streng: 0,0260

5. streng: 0,0363

6. streng: 0,0495

Det er jo ikke enkelt å finne tabeller for slike verdier, så det blir å intrapolere mellom andre verdier i tabellene:

Estimert tension (i pund), ut fra d'Addarios tabeller:

1. streng: 0,0096 - 14,8

2. streng: 0,0132 - 16,0

3. streng: 0,0167 - 16,1

4. streng: 0,0260 - 18,4

5. streng: 0,0363 - 19,8

6. streng: 0,0495 - 20,1

Grattis! - Stemmer jo spot-on med ditt teoretiske valgte strengesett fra tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nesten like greit å kjøpe D'addario D'Addario EXL140 Light Top/Hvy. Bottom 10-52 ?

Da er strengene: 10-13-17-30-42-52

Tenker å bestille det settet selv neste gang jeg bestiller strenger.

Edit: Her har de det settet http://stikker.no/vare.aspx?vareid=349&katid=74&katsubid=126&katsubsubid=14

Med standard stemming blir jo tension (i pund):

4. streng 030 - 25,0

5. streng 042 - 26,3

6. streng 052 - 22,0

Det er jo unødig stive 4. og 5. strenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.