Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG - strengesett for optimalisert spenn


sarge

Anbefalte innlegg

Bare som en kuriositet. Hvordan ser disse tention tabellene ut for andre stemminger.

Om man f.eks stemmer gitaren ned en halvtone. Vil tention holde seg gjevnt mellom strengene?

Vil tro det, ja, så lenge man justerer like mye på alle strengene. Men for alternative stemminger, som f.eks. drop D og slikt blir det annerledes.

Så lenge man har strengenes egenvekt og halsens skalalengde, så skal det være fullt mulig å beregne seg fram til tension for en streng ved en gitt tone. Bare å leke seg med tabellen til D'Addario, det:

http://www.daddario.com/Resources/JDCDAD/images/tension_chart.pdf

På side 4 i det pdf-dokumentet finner du formelen for dette.

Men for å ta noen tenkte strenger, justert ned en hel tone (tok strenger som faktisk finnes i D'Addario-tabellene for enkelhets skyld):

For 1. streng - 010, blir tension:

E: 16,2

D: 12,9

(tension ned 3,3 pund, eller ca 20,4%)

For 3. streng - 018, blir tension:

G: 18,6

F: 14,7

(tension ned 3,9 pund, eller ca 20,9%)

For 6. streng - 052, blir tension:

E: 22,0

D: 17,4

(tension ned 4,6 pund, eller ca 20,9%)

Som du ser, så er den prosentvise minkingen i tension ved å stemme ned alle strengene like mange toner/halvtoner nesten konstant (vil faktisk tro den ER konstant, men at tabellene til D'Addario inneholder avrunding som er nok til å gi disse avvikene).

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 year later...

Med fare for å varme opp en gammel, litt kontroversiell tråd, så vil jeg si at jeg fortsatt er fornøyd med ZOG-strengene. Så fornøyd at jeg nå har kjøpt ZOG bass-strenger. Jeg innser at jeg burde starte en egen tråd for dette i bassforumet, men velger kun å nevne det her foreløpig. Dersom noen vil vite mer om mine erfaringer med ZOG bass-strenger, så send meg en PM, så starter jeg en tråd om dette i bassforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.