Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG - strengesett for optimalisert spenn


sarge

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tviler på at han forteller noen hvor tykke strengene er. Han ville ikke fortelle meg hvor tykk H-strengen var i 7-streng settet jeg bestillte, men det kan enkelt regnes ut ved hjelp av en såkalt "string tension calculator". Målte tykkelsene på .009 settet til .009, .012, .016, .024, .034, .048 + .066 for H hvis jeg ikke husker helt feil. Legg merke til at tykkelsen øker med større steg for hver streng. På gitarer med mer enn 7 strenger må man fort over til basstrenger. Intonasjon kan også være et problem med disse strengene. Fikk aldri intonert .066 strengen riktig. Intonasjon har aldri vært et problem med .054 strengen jeg bruker nå. Roter custom guitars selger forresten også slike sett HER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tykkelsen måler man greit med et digitalt skyvelære. Ikke noe problem.

Digitalt?!

Jeg for min del har kun et manuelt skyvelær i plast. Nesten nøyaktig ned til 0,05mm. Men det holder ikke for å måle strengtykkelsen.

Fikk Zog-strengene i dag, men har ikke rukket å sette dem på gitaren ennå.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det grenser til bassland vet jeg ikke noe om dette. Hvordan påvirker fanned frets spenningen fra streng til streng?

Brukes egne sett til slike basser (gitarer) eller kjører de fleste på med standardsett?

Fanned frets er jo veldig spesielt, der vil jo hver streng ha sin egen skalalengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanned frets er jo veldig spesielt, der vil jo hver streng ha sin egen skalalengde.

Ja, men det de vil oppnå er jo å få større skala på tykkere strenger slik at de låter bedre (mer tension). Ikke fullstendig ulogisk om fanned fret oppnår tilsvarende stigning i tension som disse justerte settene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det de vil oppnå er jo å få større skala på tykkere strenger slik at de låter bedre (mer tension). Ikke fullstendig ulogisk om fanned fret oppnår tilsvarende stigning i tension som disse justerte settene.

Det hadde vært logisk dersom standard strengesett hadde jevn tension på vanlige halser, men faktum er at tension spriker i alle retninger på de fleste strengesett (ja, jeg har sjekket vanlige strengesett mot tension-tabeller). Det samme gjelder flere signatur-sett og typiske Slinky top - Heavy bottom sett.

Jeg tror nok fanned frets i minst like stor grad handler om ergonomi og naturlig vinkel på venstrehånda.

Det blir spennende å teste disse ZOG-strengene på gitaren, ihvertfall.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært logisk dersom standard strengesett hadde jevn tension på vanlige halser, men faktum er at tension spriker i alle retninger på de fleste strengesett (ja, jeg har sjekket vanlige strengesett mot tension-tabeller). Det samme gjelder flere signatur-sett og typiske Slinky top - Heavy bottom sett.

Jeg tror nok fanned frets i minst like stor grad handler om ergonomi og naturlig vinkel på venstrehånda.

Det blir spennende å teste disse ZOG-strengene på gitaren, ihvertfall.

Ja, jeg har ikke fått med meg årsaken til at man begynte med fanned frets.

Har du fått noen antatt leveringsdato på ZOG? Skal bli morsomt å høre hva du synes om de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh ja. :D Sett de på da! :D

Jeg har mange jern i ilden om dagen, og i går ble det nok lite gitar og mer bygging av subwoofere, for å si det slik.

Men skal få testet ZOG-strengene i løpet av helgen. I forkant av testingen har jeg gjort noen vurderinger av de strengene som allerede sitter på gitaren, et sett ghs David Gilmour signature (blue, 10-48). Jeg har spesielt merket meg at H (2. streng) og G (3. streng) virker lettere å bende enn de andre strengene, noe som gjør at lys E (1. streng) virker strammere, relativt sett. Den strammeste strengen virker likevel å være D (4. streng). Jeg vil faktisk si at for litt heftige bends så er det forstyrrende at det varierer såpass mye. Dyp E (6. streng) har jeg opplevd som litt slapp i lyden (sjelden jeg bender på den), og jeg forsøker faktisk å unngå å spille for kraftig på den, spesielt når den er åpen.

Ut fra tension-tabeller for strenger, så har ghs-settet følgende tykkelser og tension på 25.5" skala i standard EHGDAE-stemming (ut fra d'Addarios tension-tabeller, som muligens kan ha noe avvikende egenvekt for de dypeste strengene):

1. streng: 010 - 16,2

2. streng: 012 - 13,1

3. streng: 016 - 14,7

4. streng: 028 - 21,3

5. streng: 038 - 21,6

6. streng: 048 - 18,9

Det er kanskje litt påfallende at jeg ikke har reagert på at 5. streng er minst like stram som 4. streng, men her er det sannsynligvis slik at når man spiller, så sammenligner man mest med nabostrengene. Ellers er dette veldig sammenfallende med det jeg føler når jeg spiller.

Så ut fra dette bør det være mulig å føle om ZOG-strengene virker mer harmonisk sammensatt i praktisk bruk. Har forsøkt å måle tykkelse på strengene for å sammenligne, men det er nesten umulig å måle noe nøyaktig med mitt elendige skyvelær. Målingene indikerer likevel at ZOG-settet sammenlignet med ghs-settet mitt har litt tykkere strenger for streng 2, 3 og 6, mens 4. streng muligens er litt tynnere.

Praktisk erfaring kommer senere. Litt synd at jeg ikke har to gitarer med samme skalalengde, slik at jeg enkelt kunne bytte for å kjenne evt. forskjeller. Men jeg skal vel klare å si noe om dette likevel. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt dem på i dag, og hva skal jeg si?

Aller først vil jeg si at jeg ikke er helt objektiv. Etter å ha irritert meg tidligere over nettopp ulik stramming på de ulike strengene og nesten alltid en litt for slapp og udefinert lyd i den dype e-strengen, og etter å ha lest om prinsippene for ZOG-strengene, så mente jeg at dette hadde mye fornuft ved seg. Jeg hadde derfor store forventninger om forbedring, og om ikke annet, så mindre irritasjon over å ikke forstå hvorfor det skulle være så sprikende stramhet i strengene i vanlige strengesett i markedet.

Jeg for min del er nå overbevist om at dette har noe for seg, og ikke minst strengenes stramhet noe man bør være seg bevisst.

Jeg opplever forbedringen på to måter:

1. Det jevnere strengespennet er absolutt følbart. Det merker man ved bends, og det blir mer forutsigbart. Men også det å klemme ned strengene på vanlig måte blir mer forutsigbart, og jeg opplever at grepene blir mer uanstrengte. Selv barre-grep føles mer naturlig, siden hver streng presser med forutsigbar styrke tilbake mot fingeren som dekker flere strenger. Hammer-ons og pull-offs er også mer forutsigbare.

Det er selvfølgelig et par ting som blir vanskeligere også. Spesielt 2. og 3. streng (H og G) blir hardere å bende. Så jeg forstår de som foretrekker 1-3. streng lettere. Men uansett ser jeg ingen grunn til å ha tilfeldige variasjoner i stramheten fra streng til streng, slik det tydeligvis er med de vanlige strengesettene på markedet. Om jeg er overbevist om noe etter å ha testet dette, er det at det har en god del å si, og at et bevisst forhold til stramhet i alle strengene, ikke bare 1. og 6. streng, er viktig.

2. Lydmessig kan jeg ikke si at ZOG-strengene er bedre eller verre enn andre strengesett jeg har forsøkt. Men jeg har ikke forsøkt strenger av "eksotiske" materialer eller som er spunnet på spesielle måter.

Det er likevel en streng som utmerker seg, og det er 6. streng, den dype E-strengen. Den er klart mer definert i lyden, og det låter mye bedre enn før med åpen streng og de påfølgende 3-4 båndene, der jeg har syntes lyden har vært litt "mudrete" og udefinert.

Jeg vet ikke om ZOG-strengene er det beste jeg kan bruke, men de oppleves veldig "riktige" for meg, og uansett hva slags strenger jeg skal ha videre vil jeg ha et bevisst forhold til strengenes stramming i forhold til hverandre. Jeg selger ikke videre noen av de 6 settene jeg kjøpte, for å si det slik. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.