Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG - strengesett for optimalisert spenn


sarge

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha! Det der er dagens kommentar, Gunnar!

Artig observert angående strengene. Nå gjelder det bare at du får lånt/kjøpt deg et digitalt skyvlære, så du kan finne ut av "magien" i strengetykkelsene.

Tilbud- send et sett til meg, så skal jeg måle. Strengene får du selvsagt tilbake ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det der er dagens kommentar, Gunnar!

Artig observert angående strengene. Nå gjelder det bare at du får lånt/kjøpt deg et digitalt skyvlære, så du kan finne ut av "magien" i strengetykkelsene.

Tilbud- send et sett til meg, så skal jeg måle. Strengene får du selvsagt tilbake ubrukt.

Du trenger jo bare noen 1 cm lange biter som han kan klippe av enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke det er så "magisk". Tror man fint klarer seg med string tension-tabeller som f.eks. den fra d'Addario og en preferanse for 1. og 6. streng, så gir nærmest strengetykkelsene mellom disse seg selv, tror jeg.

Vel, vel. Nå har jeg ihvertfall forsøkt dem, og opplevd at det har noe for seg, ihvertfall for noen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke det er så "magisk". Tror man fint klarer seg med string tension-tabeller som f.eks. den fra d'Addario og en preferanse for 1. og 6. streng, så gir nærmest strengetykkelsene mellom disse seg selv, tror jeg.

Vel, vel. Nå har jeg ihvertfall forsøkt dem, og opplevd at det har noe for seg, ihvertfall for noen.

Tja, med forskjellig fillrate på wound-strengene (kvadratisk tråd, hex-core,...) så vil man jo få forskjellig spenning med samme tykkelse... du er ikke interessert i å vite tykkelsen?

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, med forskjellig fillrate på wound-strengene (kvadratisk tråd, hex-core,...) så vil man jo forskjellig spenning med samme tykkelse... du er ikke interessert i å vite tykkelsen?

Joda, er litt nysgjerrig, men det har ingen bråhast. Får se om jeg får tak i et nøyaktig skyvelære eller lignende. Det er jo uansett Nickel Plated Round Wound, så vi snakker veldig standard strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt overraskende konklusjon. Hmm... kanskje jeg skal teste selv - nesten synd at jeg har så mange standard sett liggende...

Jeg har også enkelte sett liggende. Jeg vurderer å finne tension for disse, og så bytte ut strenger som avviker vesentlig fra en jevn tension fra 1. til 6. streng.

Synes det er bra at d'Addario har en skikkelig tabell for å finne tension. Noen som har funnet lignende fra andre strengeleverandører? Jeg tror f.eks. at ghs-strengene jeg har ikke så enkelt kan leses ut fra d'Addarios tabeller, siden ghs Boomers visstnok har en tanke tykkere kjerne enn standardstrenger. Dette kan gi dem noe mer tyngde per lengdeenhet i samme tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve et sett.

Moro at du vil prøve. :)

Utfordringen er at det koster en del for frakt, så ett sett blir relativt dyrt ($5 for settet + $12 i porto og 5% handling, sånn omtrent.) Jeg bestilte 6 sett (4 stk vanlig 10-sett for 25,5" skala og 2 stk 10+ sett for 24,75" skala), og endte vel da opp på totalt drøye $44 for 6 sett.

Ett sett vil da koste ca $17 om du bestiller det alene, mens man får dem for ca $7,50 pr stk ved å bestille 6.

Bestiller man mer enn 6 sett til $5 (egentlig over ca $31, og avhengig av valutakursene), så passerer vareverdien 200kr-grensa for MVA i Norge, og da blir det mye dyrere igjen, siden man både må betale MVA og det hersens tollbehandlingsgebyret i tillegg).

Jeg vil jo også gjerne gjenta at jeg ikke er objektiv her, dette er mine preferanser, og det er mulig at andre vil oppfatte dem annerledes. Om man aldri har tenkt over eller brydd seg om at det er litt forskjeller i stramheten på strengene, så er det godt mulig at dette ikke har noen betydning.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over ghs Eric Johnson Signature strenger som visstnok er valgt for sin "tension".

Her er tykkelsene, og antatt tension for det letteste settet:

1. streng: 010 - 16,2

2. streng: 013 - 15,4

3. streng: 018 - 18,6

4. streng: 026 - 18,4

5. streng: 038 - 21,6

6. streng: 050 - ca 21 (finnes ikke i tabellen jeg bruker, estimert mellom en 049 og 052)

Dette ser faktisk ikke SÅ galt ut, synes jeg.

Skulle jeg selv satt sammen et 010-050 sett jeg kunne tenkt meg å prøve, så ville det sett slik ut:

1. streng: 010 - 16,2

2. streng: 0135 - 16,6

3. streng: 017 - 16,6 (eller 0175, om det hadde fantes)

4. streng: 026 - 18,4

5. streng: 036 - 19,5

6. streng: 050 - ca 21

Om noen finner et slikt sett, så si i fra. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kjenner til har spenn (tension) ikke noe med tykkelsen på strengene å gjøre, men legeringen. D'Addario er jo stive sammenlignet med andre fabrikat, og det er jo stor forskjell i tension mellom nikkel og stainless strenger. F.eks. D'Addario sammenlignet med Ernie Ball selv om dettene har samme tykkelse. Strengene uten omspinning er jo lettest å sammenligne, men det er også forskjell på hvor stiv strengen føles avhengig av hvordan den er omspunnet og om det er sekslantet eller rund kjerne - og selv om to strengetyper har samme målbare tension kan de føles ulike å spille på pga ulik omspinning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kjenner til har spenn (tension) ikke noe med tykkelsen på strengene å gjøre, men legeringen. D'Addario er jo stive sammenlignet med andre fabrikat, og det er jo stor forskjell i tension mellom nikkel og stainless strenger. F.eks. D'Addario sammenlignet med Ernie Ball selv om dettene har samme tykkelse. Strengene uten omspinning er jo lettest å sammenligne, men det er også forskjell på hvor stiv strengen føles avhengig av hvordan den er omspunnet og om det er sekslantet eller rund kjerne - og selv om to strengetyper har samme målbare tension kan de føles ulike å spille på pga ulik omspinning.

Spennet er gitt av tre ting, der kun en av dem er en egenskap på strengen, nemlig egenvekt (vekt/lengdeenhet), og denne vil være forskjellig, avhengig av materialer, utforming OG tykkelse.

De to andre faktorene spennet er gitt av er skalalengden og tonen som den åpne strengen er stemt til (eller frekvensen, om du vil).

Det kan godt hende at det er forskjeller i hvor stiv strengen føles ut fra hvordan strengen er konstruert mhp. legeringer og hvordan den er formet, men strengens spenn er altså avhengig av egenvekten og lite annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.