Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ZOG - strengesett for optimalisert spenn


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Har kommet over denne siden: http://www.zacharyguitars.com/Strings.htm

Det argumenteres for hvordan jevnt spenn i strengene gjør en gitar bedre å spille på, og at mange strengesett ikke er optimalisert for dette.

Om man klarer å se forbi arrogansen i det som skrives (fyren som kaller seg Zachary mener nærmest han har et gudegitt oppdrag om å revolusjonere gitarverdenen), så virker det som dette kan ha mye for seg.

ZOG står altså for "Zachary Optimum Gauges" og er altså noe så enkelt som strengesett med tykkelser som skal gi jevnere spenn i strengene (jevnt stigende spenn fra lyseste til mørkeste streng).

Noen som har testet disse ZOG-strengene?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Håper ingen her lar seg belære av denne gjøken om hva som er optimal strengespenning for sitt bruk. Påstandene hans om at slik og slik spenning er optimalt har overhodet ikke noe med "physics and science" å gjøre. Men det kan være et poeng i å ikke låse seg til strengetykkelsene i vanlige strengesett, og vurdere om man synes en eller flere av strengene burde vært et hakk tykkere eller tynnere.

Endret av Imaginos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett bruke mer krefter for å bende opp en heltone fra 1. bånd i forhold til 12. bånd. Forskjellene vil være der uansett om hver streng er mer lik den forrige. Til syvende og sist må du bruke øret, og deretter muskelminnet for å bende til riktig tone. Jeg kan ikke se at dette har noe for seg. Men for all del, det er lov å prøve. :)

Kan legge til at vi på en gitar kan spille det samme på ulike steder i samme oktav. Forskjellen i lyd kan være ganske stor. Kan jo høres ut som om han ønsker å viske ut disse forskjellene, og gjøre gitaren mindre dynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren er tydeligvis veldig "full of himself"

Noe så ekstremt også.

Vi har tydeligvis spilt på dritstrenger og hatt dritlyd hele livet - uten å vite det. Godt det fins en strengemessias som kan vise veien for oss stakkars uvitende villfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det fysisk skulle være mulig med "forskjeller i spenn" i en streng. Dette er antagelig snake oil for gitarister.

Det er helt klart forskjeller. En tynn streng må være slakkere enn en tykk for å gjengi samme tone om du setter dem på samme gitar. Prøv å stemme D-strengen din ned 10 halvtoner til en E, og se hva som skjer med den da.

Så snake oil er det ikke. Det er klart at spennet i strengene spiller inn i forhold til hvordan vi oppfatter strengene og spillbarheten.

Spørsmålet er vel heller om disse strengesettene faktisk skiller seg ut fra "røkla", slik den arrogante fyren påstår. De er faktisk ikke så dyre (5$ for et strengesett er ikke dyrt), så jeg fikk litt lyst til å prøve.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde disse for noen år siden. Det er gode strenger som jeg mistenker er daddario men dette "optimum gauge" tuller er ikke noe for meg. Liker å ha tynnere strenger i bunn. Settene hans er sikkert fine for 7-strengs gitarister som sutrer over slappe H-strenger. H-strengen i 7-streng settet hans er .066.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde disse for noen år siden. Det er gode strenger som jeg mistenker er daddario men dette "optimum gauge" tuller er ikke noe for meg. Liker å ha tynnere strenger i bunn. Settene hans er sikkert fine for 7-strengs gitarister som sutrer over slappe H-strenger. H-strengen i 7-streng settet hans er .066.

Takk for innspillet. Siden du sier de er gode, så tar jeg sjansen på å bestille noen sett, siden de tross alt ikke er dyre. Selv om fyren er superarrogant, så kan det jo hende at han setter samen gode strengesett likevel. ;) Jeg har ihvertfall ofte opplevd at den lave E-strengen låter litt grumsete og slapt når den spilles åpen på min Ibanez Performer, som har 24,75" skala, sammenlignet med A og D-strengene (det beste settet jeg har hatt så langt er ghs David Gilmour-settet med 10.5-50 som sitter på gitaren nå, men heller ikke det er perfekt, synes jeg).

Så jeg vil gi det et forsøk.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekka linken, men jeg syns vanlige strengesett blir for slappe på de tykkeste strengene. Bruker 10-52 eller såkalt "light top heavy bottom" over hele fjøla, mye bedre :)

Skulle likt å hatt tilsvarende i 09-xx på Straten, siden den ofte er stemt i standardtuning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det fysisk skulle være mulig med "forskjeller i spenn" i en streng. Dette er antagelig snake oil for gitarister.

Dem mener ikke spennforskjeller i en streng, men mellom de 6 strengene på gitaren. På disse "vidundersettene" skal spennet øke lineært fra den tynneste til den tykkeste strengen.

Skulle nesten vært artig å krangle med han der hvis han hadde postet reklame for setta direkte på forumet. :lol:

Endret av smp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.