Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skjønner ikke en dritt av dette...


GitarMarius

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror det er veldig dumt å ikke fokusere mer på utviklinga av gitarer.

Mye av utviklinga tror jeg er basert på et krav om stadig større inntjening for aksjonærene

Det er en utvikling som ikke lar seg bortforklare.

At billigst mulig arbeidskraft ved maskiner i Østen lager like gode gitarer,

som gitarmakere som utøver håndtverket sitt, er en spennende tanke.

Kvaliteten blir nok bra, når den som lager gitarene, har det samme forholdet til gitarer,

som til lekene de lager til "Happy Meal" på Mæckær'n.

Hvorfor er mennesker bedre enn maskiner til å lage gitar? Pga. kjærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er mennesker bedre enn maskiner til å lage gitar? Pga. kjærlighet?

Ja jeg tror kjærlighet til et fag, kan ha vesentlig betydning for sluttproduktet.

Men menneskelig intelligens og kunnskap er også godt å ha, hvis man skal lage en gitar.

Ellers kan jeg jo komme med følgende sanne historie om produksjon av Kinagitarer.

For få få et enklest mulig tremolosystem på en gitar,

ble det utviklet et tremolosystem hvor prototypen var basert på stålet fra en stekespade.

Tegninger og forklaring ble sendt til gitarfabrikken i Kina,

som sa at det ikke var noe problem å produsere dette tremolosystemet.

Og helt riktig, de første eksemplarene av gitarene med tremolosystemet kom.

Det så helt perfekt ut, helt til tremoloarmen ble brukt.

Da bøyde stålet seg, og gikk ikke tilbake i posisjon.

Produksjonen hadde altså gått sin gang,

men det hadde tydeligvis ikke vært noen tilstede i produksjonen,

som forsto hva et tremolosystem er,

og hva slags stål som skulle brukes for at det skulle virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vi kan jo prøve å summere opp noen av de endringene som har blitt gjort på gitarfronten de siste 50 åra. Så kan man selv velge om det er positiv utvikling eller ikke.

- Grafittnøtt - holder stemmingen bedre.

- Låsbare stemmeskruer - holder stemmingen bedre.

- Halser i "bassform", drøssevis med treslag for økt stabilitet - mulighet for tynnere halser uten å forringe stabiliteten.

- Skalloperte bånd - for de som liker slikt.

- Diverse tremolosystem - velg og vrak.

- Aktive mikrofoner - strøm.

- Nye materialer tatt i bruk - til og med stein...

- Diverse intonasjonsjusteringer - alt fra Earvana til TT.

- Fanned frets - ikke bare for bass.

- 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 - antall strenger på en gitar.

- Endret mensur - mest for de som liker å stemme ned, med lange armer.

- Tremol-No - lar deg leke Jerry Donahue på en Ibanez med apehåndtak.

Hvor er denne mangelen på utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror kjærlighet til et fag, kan ha vesentlig betydning for sluttproduktet.

Men menneskelig intelligens og kunnskap er også godt å ha, hvis man skal lage en gitar.

Ellers kan jeg jo komme med følgende sanne historie om produksjon av Kinagitarer.

For få få et enklest mulig tremolosystem på en gitar,

ble det utviklet et tremolosystem hvor prototypen var basert på stålet fra en stekespade.

Tegninger og forklaring ble sendt til gitarfabrikken i Kina,

som sa at det ikke var noe problem å produsere dette tremolosystemet.

Og helt riktig, de første eksemplarene av gitarene med tremolosystemet kom.

Det så helt perfekt ut, helt til tremoloarmen ble brukt.

Da bøyde stålet seg, og gikk ikke tilbake i posisjon.

Produksjonen hadde altså gått sin gang,

men det hadde tydeligvis ikke vært noen tilstede i produksjonen,

som forsto hva et tremolosystem er,

og hva slags stål som skulle brukes for at det skulle virke.

For å si det først - jeg er helt enig med deg. Gitarer er et håndtverk på lik linje med mye annet. Sluttresultatet avhenger av at personene som produserer varen har en god kjennskap til det de lager og den rette håndtverksmessige erfaringen

Eksempelet du kommer med er typisk, men ikke noe enestående for kina eller andre lavkostland. Du vil finne igjen lignende eksempler fra USA tilbake i Fenders barndom, når Fender ble kjøpt opp av CBS og når f.eks Japanerne først begynte å lage gitarer.

Alle som har bedt om vareprøver fra f.eks Kina kan fortelle deg det samme - det er alltid noe opplagt galt med de første eksemplarene du mottar - hvorfor ? Jo grunnet manglende produktkunnskap og lokal ekspertise. Akkurat slik var det med Japanerne på 60/70 tallet også (og ikke bare hva angikk gitarer) Men, med tiden kan slike produsenter på lik linje med Amerikanere eller Europeere danne seg den nødvendige fagkunnskapen og erfaringen. De er nemlig ikke noe mindre lærenemme enn oss..

Akkurat som Japanernes gitarer plutselig ble veldig bra på slutten av 70 tallet, holder nå kineserne på å bli ganske dyktige gitarbyggere. Det samme gjelder også Fenders meksikanere (både de på fabrikken i Mexico og de i USA) Det er bare ikke til å komme utenom.

Ta f.eks Squiers nye og dyreste gitarer (classic vibe) Dette er gitarer Fender kunne solgt for halvparten av hva de koster i Norge.. Hvorfor gjør de ikke nettopp det ? De ville jo blitt nærmest enerådende.. Svaret er selvsagt enkelt - gapet til andre produkter hva angår pris/kvalitet ville blitt alt for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.