Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skjønner ikke en dritt av dette...


GitarMarius

Anbefalte innlegg

Et enkelt spm. som du kan velge kun JA/NEI på.......

Ville du valgt en original '56 Stratocaster foran en '08 Tyler stratkopi ? (ut fra lyd only)

Jeg ville valgt Strat'en, men hva bekrefter eller avkrefter det ? At jeg personlig liker eldre Fender/Gibson ? Ja.. Og det er vel det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På et rent filosofisk nivå er det ikke enighet om at utviklingen nødvendigvis gjør at ting blir bedre,

og at utviklingen like godt kan være en utvikling i feil retning.

Å bombastisk slå fast at all utvikling er til det bedre, er det ikke grunnlag for i det perspektivet.

Jeg har vært på antikkmesse i dag for å få vurdert noe arvegods fra slutten av 1800-tallet.

En ting er at verdien på slike saker er høy, en annen sak er at noe av tingene krever så mye arbeid for hånd,

at det neppe er noen som er villige til å betale for å få det samme gjort i dag.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde sett bort i fra pris hadde jeg nok valgt en Tyler classic eller burning water over vintagestratten, beklager.

Instrumenter er først og fremst verktøy for å lage musikk, ikke musikken selv. Hva slags instrumenter de store artistene fra

60 og 70-tallet brukte spiller ikke veldig stor rolle. Det er artistene som skaper magien.

Kurt Rosenwinkel spiller nå på en moderne Moffa jazzgitar, han spiller også på en moderne Sadowsky og en D'angelico og en vintage Gibbo 335.

Han låter som seg selv på alle disse gitarene, og jeg tviler på at han ville vært noe mindre kreativ uten gibsonen sin.

Michael Landau har flere vintagestratter, han spiller på de rett som det er, men først og fremst spiller han på Suhr eller Tylergitarene sine.

Har til og med hørt at han har byttet ut stratpickupene i den storte vintagestratten hans, med de nye suhr har laget til han.

Jeg synes han låter bra, om ikke bedre på de nyere og moderne strattene han spiller på, og jeg tviler og på at de har gjort noe med hans evne til å spille feite soloer som får deg til å måpe.

Noe som er greit å ha i bakhodet; Stairway soloen ble spilt på en tele, Cliffs of Dover på en 335.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....gjort hans evne til å spille feite soloer som får deg til å måpe.

Noe som er greit å ha i bakhodet; Stairway soloen ble spilt på en tele, Cliffs of Dover på en 335.

Yupp, haka måpehenger nå......

Og Stairway... og texanske Eric's valg av instrumenter er jo direkte latterlig obvious.

Solo'ene skal skille seg ut, og derfor gitarvalg.

Hvor mange ganger spillte Jimmy Page 'Stairway' med en Tele i konsertsammenheng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke engang et tema. Utvikling er noe som gir alle tilgang til nye produkter. De som ikke liker det kan fritt holde seg til det som allerede er produsert. At utviklingen fortsetter vitner om at den gemene hop verdsetter det som skjer. Sier folket stopp, stanser også utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger spillte Jimmy Page 'Stairway' med en Tele i konsertsammenheng ?

... Det var poenget mitt. - Og hvor mange ganger spilte eric 'Dover' med 335 i konsertsammenheng?

Mojoen sitter i fingrene, men blir overført til instrumentene pga fansen som forguder dem.

Folk vil ha vintage strat fordi jimi spilte på den.

Folk vil ha vintage les paul fordi page spilte på den.

Bruce - 52 tele (sikkert?)

Zappa - Les paul, SG, strat, hagstrøm!

Clapton - 335 og strat

osvosvosvosv.

Hadde clapton spilt en vintage høfner så ville den og fått kultstatus, spesielt den modellen fra akkurat det kullet, akkurat det året, akkurat den uka og i samme farge som clapton sin, men sånn er det ikke. 335en har fått nettopp denne statusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg skulle funnet et eksempel som ikke punkterte argumentet mitt totalt :lol:

Av en eller annen grunn er ikke CBS Stratter like ettertraktede som pre-CBS Stratter.

Siden det ikke kan ha noe med Jimi Hendrix å gjøre, kan det ha en annen forklaring.

En forklaring jeg har hørt er at kvaliteten på gitarene sank dramatisk da CBS overtok,

men det er sikkert bare tull.

Antakelig var det bare en utvikling, som gjorde at Strattene ble mye bedre.

Men hvorfor i all verden vil gitarister heller ha pre-CBS Stratter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til herr Stanley. Snakk om opphetet diskusjon. Passer bra i et diskusjonsforum. Touché, som det heter på fransk.

Tror jeg. Likevel tror jeg Earfalas er inne på noe veldig vesentlig. Magien er mennesket, ikke gitaren.

La meg komme med en bekjennelse, jeg har en Harley Benton dobbeltgitar jeg nesten aldri bruker. Har vel spilt på den to ganger offentlig. Den er rød, tohalser og ser ut som pagegitaren. Jeg er helt sikker på at publikum, de som kjenner igjen gitaren lar seg lure. Den sære tunge tohalseren gjør at mine forsøk på å spille sangen faktisk fungerer. De som ikke vet hva det dreier seg om, får greie på det av de andre, eller at det holder at det er en "sær" gitar. Slik tolker jeg det, i det minste. Det funket begge gangene så langt.

Så da lar vi oss kanskje lure litt av utseendet? Ikke vi garvede forumfolk, men folk flest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.