Web Analytics
Jump to content

Jeg skjønner ikke en dritt av dette...


GitarMarius
 Share

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ikke noen problemer med å godta robotgitaren. Ønsker man det, og har råd, så hvorfor ikke? Skal man spille, er det tusen ting å tenke på og konsentrere seg om. Ser stor fordel ved å kunne trykke på en knapp, og så er gitaren stemt. Da slipper man å konsentrere seg om det.

I det ene øyeblikket får Gibson kjeft fordi de er for konservative, og stort sett forsøker å finne opp på nytt det de gjorde på femtitallet, og i neste øyeblikk klages det over at de gjør noe nytt?

Jeg synes at utviklingen av gitarer har gått sørgelig trått. Ønsker meg en gitar med innebygget DSP, batteridrevet, og med MIDI- utgang. Så kan man la være å bruke sånne latterlige steinalderbatterier, men heller slenge inn noe lettvektsting som lades på et kvarter, ledningsløst når man setter gitaren i holderen, induksjonsstrøm. Digital overføring til ampen, så er man helt kvitt ledninger. Da har man det man trenger av effekter, er kvitt ledningen, og man slipper å stemme. Smaskens!

Hadde keyboardister vært like konservative som gitarister, hadde man sittet der med 150kilos tonehjulsorgel, Fender Rhodes og Moog som det mest innovative. Slik er det heldigvis ikke.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen problemer med å godta robotgitaren. Ønsker man det, og har råd, så hvorfor ikke? Skal man spille, er det tusen ting å tenke på og konsentrere seg om. Ser stor fordel ved å kunne trykke på en knapp, og så er gitaren stemt. Da slipper man å konsentrere seg om det.

I det ene øyeblikket får Gibson kjeft fordi de er for konservative, og stort sett forsøker å finne opp på nytt det de gjorde på femtitallet, og i neste øyeblikk klages det over at de gjør noe nytt?

Jeg synes at utviklingen av gitarer har gått sørgelig trått. Ønsker meg en gitar med innebygget DSP, batteridrevet, og med MIDI- utgang. Så kan man la være å bruke sånne latterlige steinalderbatterier, men heller slenge inn noe lettvektsting som lades på et kvarter, ledningsløst når man setter gitaren i holderen, induksjonsstrøm. Digital overføring til ampen, så er man helt kvitt ledninger. Da har man det man trenger av effekter, er kvitt ledningen, og man slipper å stemme. Smaskens!

Hadde keyboardister vært like konservative som gitarister, hadde man sittet der med 150kilos tonehjulsorgel, Fender Rhodes og Moog som det mest innovative. Slik er det heldigvis ikke.

Haha, kunne ikke sakt det bedre selv :)

Link to comment
Share on other sites

Mnja, vi gamlekara syntes det var litt drøyt når gitarene ble elektriske... det var mer mojo med sprukne kassegitarer og blødende fingre. Men ungdommen liker jo alle disse nymotens tingene, så da får vi heller akseptere at verden går framover (selv om vi ikke liker det, nei, det gjør vi virkelig ikke). Selv foretrekker jeg imidlertid å bruke dieselgenerator til rørforsterkerne mine... det føles liksom litt mer... ekte... B)

Jeg trodde litt av poenget med Gibsons robot-gitar var at du med et knappetrykk kunne få alternative stemminger?

Link to comment
Share on other sites

Joda, du kan få det, også. Men det skal det ikke snakkes om, fordi det ikke er riktig så negativt.

For all del, historiske instrumenter er veldig stas, og det er helt greit for meg at man ønsker å bruke en gammel forsterker og en gitar som er laget som om den er produsert i 1960 eller deromkring. Men at "gamle gitarer", til og med ferdigslitt, nødvendigvis er veien til lykken for alle seksti år etterpå, er jeg ikke umiddelbart med på.

Samtidig- alle som har vært i nærheten av en dyktig orgelkar med et L100 og Leslie i bruk, vet at lyden er himmelsk. Det finnes inne den elektroniske boks som kan gjengi noe sånt. Det betyr ikke at alle bør drasse rundt på slike saker. Det har jeg vært med på, og kjenner ennå blodsmaken i munnen, og husker at vi måtte sitte på skift bak monsteret med hårføner for å tine opp tonehjulsmotoren på vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som mener at gamle amper låter best,

og jeg har heller ikke problemer med å tro at gamle gitarer lyder best.

Her er en liten test med '59 Bassman, Victoria, og Reissue Bassman.

Jeg er ikke i tvil om hvem av dem som låter best.

Edited by GunnarpåMo
Link to comment
Share on other sites

Gamle amper låter fantastisk. Det er vi enige om. Men- her er det jo- gisp- en kopigitar han skamløst sitter og harver løs på? Da er jo hele lydkjeden kontaminert av moderne ulumskheter. Jeg er sikker på at det ikke engang er clothwire i denne gitaren! Og så er det feil pickups, også, etter det jeg kan se! Garantert ikke viklet av Abigail Ybarra. Da kan det da ikke bli godlyd.

(Dette er skrevet med en stor dose ironi. Veldig bra link, koste meg rått. )

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er jeg helt enig i at testen er utført med helt feil gitar. (uten ironi)

Det hadde vært mye bedre at testen hadde vært gjort med en Fender Strat, eller en Gibson LP.

Det er signaturlyder de fleste kjenner, og gir et mye bedre utgangspunkt for å mene noe om amplydene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gjør det, men for å fortsette å late som om jeg er purist, er det fortsatt en gitar som ser ut som en Fender stratocaster, men som ikke er det. Denslags er da styggedom, må vite. En formildende omstendighet er jo at den er laget i Good ol' US of A. Og sikkert av amerikanere som kan spore anene tilbake til Mayflower.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.