Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg skjønner ikke en dritt av dette...


GitarMarius

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det gjør det, men for å fortsette å late som om jeg er purist, er det fortsatt en gitar som ser ut som en Fender stratocaster, men som ikke er det. Denslags er da styggedom, må vite. En formildende omstendighet er jo at den er laget i Good ol' US of A. Og sikkert av amerikanere som kan spore anene tilbake til Mayflower.

Tja G&L's Leo Fender kunne da smi gitarer han :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ?

Hva om de nevnte låter slik at det faller i smak hos mange ?

Hva med å lese flere poster?

Det å plukke ut en detalj i en post, og spørre om det, er jo i og for seg en diskusjonsteknikk på en måte, men ikke videre fruktbart i den store sammenhengen.

Poenget er at utviklingen går videre, og gir oss flere valg. Det betyr ikke at alt som ikke er veldig nytt er ubrukbart. Jeg får fortsatt pustebevær når neg får hør et L100, fortrinnsvis uoppmikket.

Jeg forsøkte vel å få fram noe om at gitarutviklingen kanskje kunne ha gått lenger for de som har lyst på slikt. Det betyr ikke at man skal brenne alt gammelt på bålet, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nye ting, jeg har et patent jeg ikke kommer videre med da ingen er særlig hypp på det. En fjernstyring av amper. Baserer seg rett og slett på moving fader teknologi, og planen var å la lydteknikere styre ampens kontrollere fra miksepulten. Virket logisk for meg, men ingen vil ha det :D jaja, 11 år igjen til patentet utgår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte vel å få fram noe om at gitarutviklingen kanskje kunne ha gått lenger for de som har lyst på slikt. Det betyr ikke at man skal brenne alt gammelt på bålet, for all del.

Høres ærlig nok ut.

Hva synes du har kommet mest positivt ut av, la oss si de siste 30 år av elektrisk gitar utvikling ?

Og hvem av f.eks 'betydningsfulle' artister har benyttet seg av denn positive utviklingen ?

Hvor hadde Page, Gibbons, Hendrix, Clapton, Allman.... vært hvis de hadde fått PLEK'a gitarene sine ?

Verden vil og fortjener å bedras.

Har symfoniorkestre utviklet seg ?

Vil ikke alle førstefiolinister fortsatt ha et ønske om å få TA i en Stradivarus eller Guarneri i løpet av livet ?

Hvor er utviklingen på fantastiske fioliner ?

'Ny utvikling' betyr ikke utvikling til det bedre, men til noe annet,.... ofte til noe BILLIGERE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ærlig nok ut.

Hva synes du har kommet mest positivt ut av, la oss si de siste 30 år av elektrisk gitar utvikling ?

Og hvem av f.eks 'betydningsfulle' artister har benyttet seg av denn positive utviklingen ?

Hvor hadde Page, Gibbons, Hendrix, Clapton, Allman.... vært hvis de hadde fått PLEK'a gitarene sine ?

Verden vil og fortjener å bedras.

Har symfoniorkestre utviklet seg ?

Vil ikke alle førstefiolinister fortsatt ha et ønske om å få TA i en Stradivarus eller Guarneri i løpet av livet ?

Hvor er utviklingen på fantastiske fioliner ?

'Ny utvikling' betyr ikke utvikling til det bedre, men til noe annet,.... ofte til noe BILLIGERE.

Tja. De artistene du nevner, er vel kanskje ikke det man kaller mest nyskapende de siste årene? Men all respekt, og uten å undervurdere bidraget til populærmusikk, spillestil og nyvinning?

Jeg tror ærlig talt at de hadde tatt i mot PLEK- teknikken med åpne armer hadde den vært tilgjengelig. Men når man har brukt noen tusen øvingstimer på å finne sin stil på en eller annen ganske middelmådig gitar, venner man seg til det. Sjekk strengehøyden til for eksempel Gary Moore eller den lokale helten Ronni Le Tekrø, så ser man at man venner seg til ting som ikke nødvendigvis er optimalt for alle andre. Selvsagt utløser slike ting fordeler, og muligheter til å gjøre ting på sin måte. Det er nesten aldri slik at det er så galt at det ikke er godt for noe.

Symfoniorkestre- ja, de har utviklet seg, og endret seg fortsatt betraktelig. Som et par eksempler, så har volumet man får ut av et instrument økt ganske mye. Hørselsskader har blitt et problem, fordi forfining av spilleteknikk fører til at man får mer volum ut fra instrumentet. Tilgjengelige spilleteknikker og måter å tilnærme seg musikk på endrer seg også stadig.

Man har også tatt i bruk femstrengs kontrabasser og celli, noe som ikke var så vanlig for noen år siden.

Noen instrumenter blir bedre og bedre jo lenger man spiller å dem. Et eksempel er en fiolin. Et eksempel på det motsatte, fra det samme ensembelet, er en trompet. Den blir dårligere og dårligere for hver gang man blåser i den, fordi svigningene fører til at legeringen blir hardere.

Ønsker du å argumentere for at "fiolin = elgitar", så gjerne for meg, men der hopper jeg av. Det finnes heller ikke fnugg av empiri for at en slik sammenligning henger på greip. Jeg vil også gjerne TA på en Stradivarius. Eller kanskje ikke. Det holder å se en, for den del.

Det at gitarer blir billigere generelt sett, det er da ikke så merkelig? Maskiner kan lage gitarer raskt, med en presisjon som man bare kan misunne dem, og det klarer de uansett hva arbeideren som passer på CNC- maskinen skal ha betalt.

Jeg ser bare ikke at dette er et problem, konflikt eller i veien for mitt ønske om en "Tech- gitar, med MIDI, onboard DSP som kan softwareoppdateres, induktiv lading av lettvektsbatterier og trådløs forbindelse til en forsterker. Det er bare et verktøy til som kan velges, ikke noe som skal utrydde velprøvde, godt konstruerte og glimrende gitarer som allerede finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos klassisk musikk: Det er jo også noen som driver med såkalt "tidlig-musikk", og en del av de folka mener at det mest autentiske er å spille på instrumenter fra den aktuelle perioden, hvilket innebærer at det innimellom kan låte rimelig surt (oboen er f.eks. en alt for sen oppfinnelse og blir ansett som styggedom) ^_^ Mon tro hva de som i sin tid spilte viola da gamba sa når fiolinene kom på markedet...

Men det ikke uten grunn at Fender Strat, Gibson Les Paul, Marshall Plexi osv har blitt standarden man måler opp mot. Hvis noen ville gi meg en dyr gave ville jeg heller hatt en Plexi enn en Axe FX-ultra eller hva det nå heter. Nothing smells like napalm in the morning, and burned tubes at night!

Det er bra at noen prøver å komme med noe nytt, men kunsten er å lage noe som er bedre (eller minst like bra) som det gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sin egen stil...? Hvor mange har det .....f.eks her inne ?

Jeg sa ikke at de nevnte artister ikke ville mottatt PLEK-teknologien.

Jeg sa ...HVOR hadde de vært hvis de kunne benyttet den.

5-strengs celli ? Coolt, låter en cello bedre da ?

Et enkelt spm. som du kan velge kun JA/NEI på.......

Ville du valgt en original '56 Stratocaster foran en '08 Tyler stratkopi ? (ut fra lyd only)

Endret av Stanley Steam The Stucco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært mange førsøk på å modernisere den elektriske gitaren opp i gjennom åra.

Å påstå noe annet er direkte feil.

En produsent som Gibson hadde en hel rekke modeller som var alt for moderne,

og det var ingen som ville kjøpe disse moderne modellene.

Noen av disse modellene var Flying V og Explorer i '58, og Firebird med gjennomgående hals i '63.

Alle disse ble bare produsert i et år eller to, og ble sett på som fiaskomodeller.

Gibson Les Paul Standard ble heller ikke noen suksess, og ble trukket fra markedet på grunn av manglende salg.

På 60-tallet prøvde mange gitarprodusenter seg med innebygde effekter i gitarene,

og flere produsenter lagde også det som kalles "orgelgitarer". Tonene ble da generert fra det båndet strengen ble trykket ned på.

På 70-tallet kom det diverse synthgitarer med samme muligheter som i keyboards. De har vært her siden.

Av en eller annen grunn virker det som gitarister er ekstremt konservative, og foretrekker det velprøvde framfor noe nytt.

Gibson gitarene som ble sett på som fiaskogitarer i sin samtid, har vist seg å bli banebrytende gitarkonstruksjoner,

lenge etter at de ble trukket ut av produksjonen.

Kanskje vi er klare for orgelgitaren med innebygde effekter nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn virker det som gitarister er ekstremt konservative, og foretrekker det velprøvde framfor noe nytt.

Som,.. fiolinister, pianister, etc ........(velg selv)

Sjekk prisen på et Steinway flygel kontra et Roland el.flygel.

Jeg har noen av de dærre Les Paul Reissues, og jeg har også tatt i en '58 LP Standard i London.

Den gamle 'engelske' osa av mojo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sin egen stil...? Hvor mange har det .....f.eks her inne ?

Jeg sa ikke at de nevnte artister ikke ville mottatt PLEK-teknologien.

Jeg sa ...HVOR hadde de vært hvis de kunne benyttet den.

5-strengs celli ? Coolt, låter en cello bedre da ?

Et enkelt spm. som du kan velge kun JA/NEI på.......

Ville du valgt en original '56 Stratocaster foran en '08 Tyler stratkopi ? (ut fra lyd only)

Sin egen stil her på forumet- neppe i særlig stor grad- Banebrytende gitarister henger sjelden på GitarNorge.

Hvor de hadde vært? Har ikke bedre svar enn "på jorden", kanskje du har et godt svar på det, siden du tydeligvis lurer på det?

Om en Cello "låter bedre" med fem strenger, aner jeg ikke. Spør en som har mer greie på instrumentet enn at man som meg kun har observert fenomenet. Større tonalt spenn og mulighet for flere fingersettinger og posisjoner har den fått i det minste.

Forøvrig- en stor honnør til vitebegjæret. Min ringe kunnskap om instrumentet kommer av samkvem med utøvere, stort sett i sammenhenger der jeg får betalt. Har du tenkt på å starte med en samling?

Til det siste. Nei. Men jeg må si jeg lurer litt på hvorfor du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ærlig nok ut.

Hva synes du har kommet mest positivt ut av, la oss si de siste 30 år av elektrisk gitar utvikling ?

Og hvem av f.eks 'betydningsfulle' artister har benyttet seg av denn positive utviklingen ?

Hvor hadde Page, Gibbons, Hendrix, Clapton, Allman.... vært hvis de hadde fått PLEK'a gitarene sine ?

Verden vil og fortjener å bedras.

Det er litt spesielt at du nevner artister som omtrent er like gamle som de originale Gibson og Fender gitarene.. De valgte jo bare betalbare instrumenter som faktisk kunne skaffes.. Hvis gitarene hadde vært plek'et betyr det bare at de hadde sluppet å bruke en luthier til å gjøre samme jobben for hånd (hvis gitarene ikke var "optimaliserte" fra fabrikk) Plek er jo bare en automatisert måte å gjøre noe som krever mye tid og kunnskap manuelt.

Angående fremskritt så er det mange artister som har benyttet ny teknologi til å gjøre nye spennende ting - Pink Floyd, Miles Davis, Keith Jarrett, Al Di Meola, Pat Metheny, Jimi Hendrix (strat, effekter, amp'er osv - de var nye den gang vet du..) Steve Vai og resten av 80 talls heltene (Moderniserte strat'er med nytt tremolosystem) osv, osv.

I musikkhistorien vil du se utvikling hele veien og mye av det har sin bakgrunn i ny teknologi og nye instrumenter. Det er ikke sånn at selv om artistene på 50/60 tallet var innovative med det som var tilgjengelig av "hardware" den gangen, så stoppet utviklingen og nytten av nye gitarer/teknologi opp. Man trenger ikke å like det, men man må nok bare godta at slik er det..

'Ny utvikling' betyr ikke utvikling til det bedre, men til noe annet,.... ofte til noe BILLIGERE.

Ny utvikling betyr nettopp det - ny utvikling.. Hvis du tolker det slik at det kun innebærer at man lager noe annet, eller billigere er du på bærtur. Med mindre du f.eks insisterer på at stormaskinene til Norsk Data fra 80 tallet er bedre enn den PC'en eller Mac'en du selv sitter foran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.