Web Analytics
Jump to content

Enderlig ny, gammel Ibanez.


jonta
 Share

Recommended Posts

Etter et års jakt, etter en Ibanez Musician, fikk jeg endelig napp. Det ble en 79' MC-200. Så nå driver jeg å renser og justerer. I den forbindelse gjør jeg meg noen funderinger:

Hals/kropp vinkelen: På min superstrat er det så og si ingen vinkel, kroppen og halsen ligger nesten paralellt. På denne gitaren er halsen, målt ved ved nut'n, ca 2cm bakover, ut av en rett linje fra kroppen. Ganske mye, brua og bru mic blir ganske høye. Mener å ha sett at noen Gibson LP også ha en slik betydelig vinkel. Jeg funderer på hvorfor noen gitarer er konstruert slik. Kanskje var det en ide om at den ble mer lettspillt slik, eller at man slipper å høvle albue-kanten? Er det noen som vet noe om dette?

Også er det dette med neck trough, men da jeg ser hvor dyp utfresinga for picupsa er, så kan man lure litt på effekten av dette. Da det bare er ca en drøy cm igjen av halsen som fortsetter videre under disse utfresingene...........

Og til slutt: er det flere enn meg som lurer på hvorfor produsentene legger igjen så mye spon og sagflis i hulrommene i gitarene når de forlater fabrikkene?

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Skal man være ærlig, tror jeg at dette har noe med tradisjon å gjøre. På såkalte "konsertgitarer", som Les Paul hadde som forbilde da han lagde LP-en, er det en betydelig vinkel mellom halsen og kroppen. Mye av grunnen til dette på konsertgitaren, er rett og slett å få stolen så høyt over kroppen at strengene kan klemme den skikkelig fast. Stolen er løs, eller semi- løs, og blir kun holdt fast av strengene og spennet. Så venner man seg til denne vinkelen, og synes det er komfortabelt, pluss at "det skal være sånn".

Ellers nevnes bedre sustain som et element. Det er det faktisk gjort noe forskning på, og den viser at det ikke stemmer. Beklageligvis har jeg ikke klart å finne tilbake til dette stoffet som jeg har lest en gang.

Gibson påstår at det er bedre sustain ved en vinklet innfesting. Bedre tilgang til de øvre båndene nevnes også som et fortrinn. En vinklet hals vil også som regel kreve et vinklet hode.

Så kan man diskutere og erte hverandre i det uendelige om det er best med "limsøl" eller "legogitarer". En uomtvistelig fordel med fastskrudd rett hals er at det er mye enklere å både skifte og feste hals, men det er mange fallgruber hvis man ikke er nøyaktig.

Jeg tror at tradisjon og personlige preferanser er to viktige faktorer her. Diverse patenter på gitarer uten halsvinkel har jo laget minst like god tilgjengelighet som det er på en LP.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare et eksempel på at det er forskjellige måter å bygge/sette sammen gitarer på. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Bare forskjellig. Vi ser jo også f.eks. at Fendermåten å gjøre det på, krever strengetre på hodet for å få nok vinkel på strengene over nøtta. Det trenger man f.eks. ikke ved litt vinkel på hals og hode.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Anng. neck throu så skjønner jeg ikke hvordan dette kan bli mer solid enn limt hals, og være en fordel for sustain, da halsen i praksis kuttes nesten helt allarede ved utfresinga for hals mic'n.

Egentlig blir det vel rimelig likt en "limt hals" kanskje?

Anng. halsvinkel: Er så mye som 2cm vanlig?

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

To centimeter er en del, ja. Jeg vil tippe der er noe over en cm på en LP, men meg bekjent har halsvinkelen på LP variert en del i løpet av årene.

Etter det jeg vet, så er det litt uvanlig med en vinklet hals når den er neck thru? Trodde de til vanlig hadde ingen eller veldig liten halsvinkel, men som sagt før, dette er forskjellige måter å lage gitar på. Og så kan man diskutere i det vide og brede hvilke konsekvenser det har.

Tok et sikkert litt unøyaktig mål på min orkestergitar fra 1957, og vil tippe at vinklingen der er på et sted mellom fire og fem centimeter, så den er "verre". Selv om toppen er buet, er det tre centimeter fra toppen og opp til strengene. Mye mer ekstremt!

Link to comment
Share on other sites

Skal man være ærlig, tror jeg at dette har noe med tradisjon å gjøre. På såkalte "konsertgitarer", som Les Paul hadde som forbilde da han lagde LP-en, er det en betydelig vinkel mellom halsen og kroppen. Mye av grunnen til dette på konsertgitaren, er rett og slett å få stolen så høyt over kroppen at strengene kan klemme den skikkelig fast. Stolen er løs, eller semi- løs, og blir kun holdt fast av strengene og spennet. Så venner man seg til denne vinkelen, og synes det er komfortabelt, pluss at "det skal være sånn".

Ellers nevnes bedre sustain som et element. Det er det faktisk gjort noe forskning på, og den viser at det ikke stemmer. Beklageligvis har jeg ikke klart å finne tilbake til dette stoffet som jeg har lest en gang.

Gibson påstår at det er bedre sustain ved en vinklet innfesting. Bedre tilgang til de øvre båndene nevnes også som et fortrinn. En vinklet hals vil også som regel kreve et vinklet hode.

Ja, teoretisk så skal vel større press på stolen, gjøre noe med lyden?

Link to comment
Share on other sites

Dukket opp en dame her i dag, med et sånnt digitalkamera, så....Bilder av Ibanez'n :) Skiftet strenger, justert, inntonert, renset, oljet gripebrett og polert.

Er det noen som har synspunkter på neck troug da, som egentlig "stopper" ved første picup utfresing?

post-5322-126692062911_thumb.jpg

post-5322-126692064642_thumb.jpg

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.