Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enderlig ny, gammel Ibanez.


jonta

Anbefalte innlegg

Etter et års jakt, etter en Ibanez Musician, fikk jeg endelig napp. Det ble en 79' MC-200. Så nå driver jeg å renser og justerer. I den forbindelse gjør jeg meg noen funderinger:

Hals/kropp vinkelen: På min superstrat er det så og si ingen vinkel, kroppen og halsen ligger nesten paralellt. På denne gitaren er halsen, målt ved ved nut'n, ca 2cm bakover, ut av en rett linje fra kroppen. Ganske mye, brua og bru mic blir ganske høye. Mener å ha sett at noen Gibson LP også ha en slik betydelig vinkel. Jeg funderer på hvorfor noen gitarer er konstruert slik. Kanskje var det en ide om at den ble mer lettspillt slik, eller at man slipper å høvle albue-kanten? Er det noen som vet noe om dette?

Også er det dette med neck trough, men da jeg ser hvor dyp utfresinga for picupsa er, så kan man lure litt på effekten av dette. Da det bare er ca en drøy cm igjen av halsen som fortsetter videre under disse utfresingene...........

Og til slutt: er det flere enn meg som lurer på hvorfor produsentene legger igjen så mye spon og sagflis i hulrommene i gitarene når de forlater fabrikkene?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være ærlig, tror jeg at dette har noe med tradisjon å gjøre. På såkalte "konsertgitarer", som Les Paul hadde som forbilde da han lagde LP-en, er det en betydelig vinkel mellom halsen og kroppen. Mye av grunnen til dette på konsertgitaren, er rett og slett å få stolen så høyt over kroppen at strengene kan klemme den skikkelig fast. Stolen er løs, eller semi- løs, og blir kun holdt fast av strengene og spennet. Så venner man seg til denne vinkelen, og synes det er komfortabelt, pluss at "det skal være sånn".

Ellers nevnes bedre sustain som et element. Det er det faktisk gjort noe forskning på, og den viser at det ikke stemmer. Beklageligvis har jeg ikke klart å finne tilbake til dette stoffet som jeg har lest en gang.

Gibson påstår at det er bedre sustain ved en vinklet innfesting. Bedre tilgang til de øvre båndene nevnes også som et fortrinn. En vinklet hals vil også som regel kreve et vinklet hode.

Så kan man diskutere og erte hverandre i det uendelige om det er best med "limsøl" eller "legogitarer". En uomtvistelig fordel med fastskrudd rett hals er at det er mye enklere å både skifte og feste hals, men det er mange fallgruber hvis man ikke er nøyaktig.

Jeg tror at tradisjon og personlige preferanser er to viktige faktorer her. Diverse patenter på gitarer uten halsvinkel har jo laget minst like god tilgjengelighet som det er på en LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare et eksempel på at det er forskjellige måter å bygge/sette sammen gitarer på. Det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Bare forskjellig. Vi ser jo også f.eks. at Fendermåten å gjøre det på, krever strengetre på hodet for å få nok vinkel på strengene over nøtta. Det trenger man f.eks. ikke ved litt vinkel på hals og hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Anng. neck throu så skjønner jeg ikke hvordan dette kan bli mer solid enn limt hals, og være en fordel for sustain, da halsen i praksis kuttes nesten helt allarede ved utfresinga for hals mic'n.

Egentlig blir det vel rimelig likt en "limt hals" kanskje?

Anng. halsvinkel: Er så mye som 2cm vanlig?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To centimeter er en del, ja. Jeg vil tippe der er noe over en cm på en LP, men meg bekjent har halsvinkelen på LP variert en del i løpet av årene.

Etter det jeg vet, så er det litt uvanlig med en vinklet hals når den er neck thru? Trodde de til vanlig hadde ingen eller veldig liten halsvinkel, men som sagt før, dette er forskjellige måter å lage gitar på. Og så kan man diskutere i det vide og brede hvilke konsekvenser det har.

Tok et sikkert litt unøyaktig mål på min orkestergitar fra 1957, og vil tippe at vinklingen der er på et sted mellom fire og fem centimeter, så den er "verre". Selv om toppen er buet, er det tre centimeter fra toppen og opp til strengene. Mye mer ekstremt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man være ærlig, tror jeg at dette har noe med tradisjon å gjøre. På såkalte "konsertgitarer", som Les Paul hadde som forbilde da han lagde LP-en, er det en betydelig vinkel mellom halsen og kroppen. Mye av grunnen til dette på konsertgitaren, er rett og slett å få stolen så høyt over kroppen at strengene kan klemme den skikkelig fast. Stolen er løs, eller semi- løs, og blir kun holdt fast av strengene og spennet. Så venner man seg til denne vinkelen, og synes det er komfortabelt, pluss at "det skal være sånn".

Ellers nevnes bedre sustain som et element. Det er det faktisk gjort noe forskning på, og den viser at det ikke stemmer. Beklageligvis har jeg ikke klart å finne tilbake til dette stoffet som jeg har lest en gang.

Gibson påstår at det er bedre sustain ved en vinklet innfesting. Bedre tilgang til de øvre båndene nevnes også som et fortrinn. En vinklet hals vil også som regel kreve et vinklet hode.

Ja, teoretisk så skal vel større press på stolen, gjøre noe med lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukket opp en dame her i dag, med et sånnt digitalkamera, så....Bilder av Ibanez'n :) Skiftet strenger, justert, inntonert, renset, oljet gripebrett og polert.

Er det noen som har synspunkter på neck troug da, som egentlig "stopper" ved første picup utfresing?

post-5322-126692062911_thumb.jpg

post-5322-126692064642_thumb.jpg

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.